Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Square Enixin toimitusjohtaja Yoichi Wada on kertonut suuntaa-antavan arvion siitä, milloin kehutusta Final Fantasy VII:stä nähdään uusioversio. Hänen mukaansa fanien toivoma päivitetty versio toteutetaan vasta silloin, kun sarjaan luodaan peli, joka ylittää seitsemännen osan laatutason.

Peliyhtiön äskettäisessä tuloskatsauksessa Wada myöntyi toteamaan, että nykyiset Final Fantasy -pelit eivät ylitä laadultaan Final Fantasy VII:ää. Jos seitsemäs osa julkaistaisiin nyt uudestaan, se saisi hänen mukaansa sarjan uudet pelit näyttämään huonommilta.

Final Fantasy VII julkaistiin ensimmäiselle PlayStationille vuonna 1997 ja se on keikkunut siitä lähtien useiden julkaisujen kaikkien aikojen parhaimpien pelien listoilla. Uusioversion tekemisestä on kuultu huhuja jo pitkään, mutta mitään vahvistusta parannellun version tekemiselle ei ole kerrottu.

Galleria: 

Kommentit

= never gonna happen

Hyvä että itsekin tajuavat FF-sarjan menneen hakoteille.

Harmi, kun ei taida VIII:stä tulla moista uusintaversiota.

Hiljattain kuitenkin vihjailtiin, että alkuperäinen versio saattaa tulla Steamiin, jos pitää paikkansa niin on sekin jotakin :)

Onneksi eivät ole keksineet, että tekemällä seiskan uusversion surkeasti saadaan uudet FF:t vaikuttamaan paremmalta.

Eipä kannata pidätellä hengitystä. XIII oli kyllä sellaista tylsää ja puuduttavaa roskaa, ettei XIII-2 kiinnostanut enää vähäisemmässäkään määrin. Kasin remake kelpaisi kyllä myös, se kuitenkin aikoinaan kolahti seiskaa paremmin jostain syystä.

Mielestäni voisivat jättää tämän uusioversion kokonaan tekemättä. Pelin siirtäminen uusille konsoleille vaatisi niin rajuja muutoksia niin ulkoasun, tarinan kuin pelimekaniikan puolella, ettei alkuperäisestä pelistä jäisi enää paljon mitään jäljelle. En usko että esim. alkuperäinen maailmankartta tai tekstimuotoa silmälläpitäen kirjoitettu dialogi kääntyisi kovin hyvin nykyajan standardeille.

Lisäksi ulkoasun ja "realismin" kasvattaminen tuo tarinaan helposti ongelmia joista ei ennen välittänyt. Miten Cloud pystyy liikkumaan vihollisten tukikohdissa ilman että kukaan huomaa? Missä hän pitää miekkaansa taisteluiden ulkopuolella? Miten Red XIII muka pystyy naamioitumaan vihollissotilaaksi? Tällaisten asioiden hyväksyminen nykypeleissä on paljon vaikeampaa kuin 90-luvulla.

Peli on klassikko, mutta se on jo niin vanha, että sen kääntäminen uusille järjestelmille menettämättä "sitä jotakin" tuntuu täysin mahdottomalta. Pahimmassa tapauksessa käteen jäisi vain uusi FFXIII vanhalla tarinalla. Jos peliä ryhdyttäisiin kääntämään, pitäisi se mielestäni tehdä PSVitan ja iPadin kaltaisille mobiilialustoille säilyttäen PS1-version pelimekaniikan lähes samanlaisena. Ensimmäiselle tosin saa alkuperäisversionkin joten miksi vaivautua.

Nii'in, yritäppä muuttaa kaikki ne 2d-ympäristöt ja ennalta määrätyt kulkureitit 3d-ympäristöiksi, sitten vielä koko maailmankartta avoimeksi. Siinä sitä riittäis mallintajille tekemistä aika pitkäks aikaa.

Siihen päälle vielä random-taisteluiden poisto. Tosiasia on, että Final Fantasy VII:n uusintaversio ei voisi tyydyttää kaikkia. Osa ei varmasti hyväksyisi esimerkiksi random-taisteluiden poistoa, joka minun mielestäni olisi kaikista oleellisin uudistus, mutta myös uudistus joka muuttaisi pelimekaniikkaa hyvin paljon. Toinen suuri mielipiteiden jakaja olisi ääninäyttely, koska kaikilla on oma mielikuvansa siitä miten kukin puhuu. Välivideoiden määrä lisääntyisi myös ekspotentiaalisesti. Entäs NPC:t, maailmaan pitäisi lisätä asukkaita ja ihmisiä kulkemaan kaupunkien kaduilla, ja heilläkin vielä pitäisi olla jotain sanottavaa.

Ymmärrän kyllä aivan hyvin minkä takia Square-Enix ei halua ryhtyä tähän urakkaan, järjettömästi hommaa ja palkaksi tulee kuitenkin iso kasa vihaisia äänekkäitä faneja.

No jopas, kasi on koko sarjan ikimuistoisin suosikki täälläkin, joten sillähän tuon pitäisi jo olla selvä :) Ei sillä, että seiskan ylittäminen mitään rakettitiedettä olisi - karu maailma, jossa keskeinen pelattava hahmo on mukana siinä määrin pitkään, että jonkinlaista virtuaalista tunnesidettä ehtii muodostumaan ja snap - se onkin sitten tyystin tilaamatta ja odottamatta siinä. Eipä ole moista nähty sitten... Niin, sitten vuoden 1997. Alkaisikohan olla jo aika?

Sitä saakin odotella :D

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi