Final Fantasy XIV -verkkoroolipeli ei anna pelaajille kokemuspisteitä tai kehitystasoja, Square Enixin tuottaja Hiromichi Tanaka kertoo Famitsun julkaisemassa haastattelussa.
– Tällä kertaa peliin ei kuulu kokemuspisteitä tai tasojärjestelmää. Se on täysin erilainen systeemi. Haluamme antaa verkkopelejä kokeilemattomille vapauden yrittää erilaisia asioita ja tehdä useita tehtäviä sekä kasvaa luonnollisesti kokemuksistaan... Se on prioriteettimme: pelaajat nauttimassa hahmon kasvuprosessista, Tanaka kuvaili.
Final Fantasy XI:stä tuttu työluokkajärjestelmä tekee kuitenkin paluun. Pelaajat voivat yhdistellä erilaisia luokkia, mutta tällä kertaa systeemi perustuu hahmon aseisiin ja varusteisiin.
Haastattelussa kerrottiin lisäksi, että Final Fantasy XIV sijoittuu edeltäjäänsä modernimpaan maailmaan. Pelin musiikkiraidan säveltää Nobuo Uematsu.
Final Fantasy XIV julkaistaneen ensi vuoden lopulla PlayStation 3:lle ja PC:lle. Square Enixin odotukset peliä kohtaan ovat suuret.
– Voitte luottaa, että me suunnittelemme luovamme mahdollisuuksien maailman, joka määrittelee uudelleen massiivimoninpelit. Toivottavasti odotatte kaikkea, mitä meillä on varastossa, ohjaaja Nobuaki Komoto lupasi.