Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Free Radical selvitti Hazen resoluutiota

Teknisesti valveutuneet PS3-pelaajat saattoivat havaita Storeen pari viikkoa sitten ilmestyneen Haze-demon piirtävän kuvaa 576p-resoluutiolla konsolin suorittaessa skaalauksen 720p-resoluutioon. Ubisoftin edustaja kuitenkin väitti PlayStation.Blogissa pelin pyörivän 720p-tarkkuudella.

Peliä kehittäneen Free Radicalin luova johtaja Derek Littlewood vahvisti pelin resoluutioksi 1024 x 576 pikseliä.

– Tasainen ruudunpäivitys on meille resoluutiota tärkeämpää. Itselleni resoluutiolla ei ole niin väliä. Samaa tehtiin Call of Dutyssa ja Halossa ja toiset valittivat, etteivät ne pyöri todellisella HD-resoluutiolla. Minä en sellaisesta välitä ja tärkempää on, että peli näyttää hyvältä ja pyörii tasaisesti, Littlewood sanoi.

– Pelimoottorin kehityksessä on tietysti omat tähtäimensä, mutta kun kaikki palaset saadaan paikalleen, nähdään millaisella resoluutiolla kokonaisuus saadaan toimimaan ja siihen tilanteeseen päädyimme Hazen kanssa. Moottorin optimoinnin kehittyessä voimme päästä suurempiin tarkkuuksiin tulevissa peleissämme, mutta paljon riippuu myös pelien vaatimuksista. Mutta en kyllä ymmärrä, miten jotkut välittävät muutamasta pikselistä...

– Sanon aina, että arvioikaa peliä kokonaisuutena. Istukaa alas ja nauttikaa siitä. En toivoisi heidän sanovan vain, että resoluutio oli odotettua alhaisempi, sillä Haze tekee monta muuta asiaa erittäin hyvin, Littlewod päätti.

Haze julkaistaan PlayStation 3:lle torstaina.

Galleria: 

Kommentit

Ehdottomasti menee plussat Free Radicalin tiimille, rehellistä ja realistista toimintaa.

Ehdottomasti menee plussat Free Radicalin tiimille, rehellistä ja realistista toimintaa.

jos se on jo ollu kaikkien tiedossa että se ei ole 720p niin mitä muutakaan ne enää tossa voisi sanoa

Asiaa puhutaan... Eikä toi grafiikka yhtään rumaa ole, jos kattoo vaikka noita kuvia.

Huh, tuohan on sd-resoluutio laajakuvana. :O

Kyllä nämä "next-gen" -konsolit pettivät lupauksensa, imo. :D

Eipä tuolla grafiikalla ole niin paljon merkitystä kuin sillä, että on pelissä on tasainen ruudunpäivitys.

"Mutta en kyllä ymmärrä, miten jotkut välittävät muutamasta pikselistä...
"
Ei saakeli :D 720p vielä menee, mutta että 576... Mitä muutamasta pikselistä? Onko ne perhana testannu 14" matkatöllöllä tätä?!?!?

Ilmanko se näyttää niin utuiselta. Tuo resoluutio on kyllä rimanalitus PS3:lta ja FR:ltä.

Kaupan hyllylle jäis vaikka olis ziljardi pikseliä. Demo oli surkee.

Torstaina kauppaan omani noutamaan sanoi muut mitä sanoi. Itse pidän juonta, pelattavuutta ja sulavuutta huomattavasti korkeammalla prioriteetillä kuin grafiikkaa. Jos tämä resoluution pienentäminen auttaa peliä pyörimään sulavasti läpi pelin niin mielestäni ihan oikeutettu teko.

On tää kyllä ihmeellistä, kun (melkein) kukaan ei tunnusta olevansa grafiikkahoro, mutta yhtäkkiä kun grafiikkaa lasketaan sujuvuuden nimissä niin aletaan itkeä.

Asiaa puhuu. Itse pidän sulavasti pyörivistä peleistä paljon enemmän kuin semmotteista nykivistä shiteistä... Mitä sitä turhaan tekeen peliä resoluutiolla, joka ei edes pyöri (about 90% next-gen peleistä) kuin sen hikisen 30fps tai alle ja ilman motion bluria vieläpä.Sulavuus ennen kaikkea!

Mun mielestä pelin grafiikoissa pitäisi karsia jostain ihan muualta kuin resosta. Todella kyrsivä homma ja koko versioon sentään odotin 720p:tä... No silti ostan tietenkin pelin, mutta olen pettynyt resoon.

Aika pettymys kieltämättä. Luulin, että potkua riittäisi edes 720p:n resoon asti, mutta ei näköjään edes siihen. PC:llä oikeesti päästään sitten fullhd:ta kokemaan. Muutenkin uusien konsoleiden fps on ollut luvattoman matala muutamissa peleissä. En muista PC:llä, että joku olisi puhunut 20fps olevan pelattavaa.

Ehkä Sonyn pomojen ei olisi kannattanu uhota konsolin olevan oikeasti fullhd konsoli. Näköjään tämän sukupolven ajan pärjää ihan hyvin 720p tasoisilla telkkareilla. Ehkä ensi sukupolvessa päästään jo oikeasti siihen mitä luvattiin jo tässä sukupolvessa =)

No eipä sillä väliä mikä reso tuossa on ku peli tuntui tosi surkealta. GoW & Halo - ei hätää. Eipä ole syy pleikan ostoon, ehkä Killzone II

Eipä noilla graffoilla väliä ole. Kunhan ne ovat toimivia ja niistä saa selvää mitä pelissä tapahtuu.

Free Radicalilla on kyllä rehtiä porukkaa että tämäkin jaksettiin myöntää, mutta oli pelissä muutakin huolehdittavaa. Itse en pitänyt demosta oikeastaan yhtään.

"Ehkä Sonyn pomojen ei olisi kannattanu uhota konsolin olevan oikeasti fullhd konsoli. Näköjään tämän sukupolven ajan pärjää ihan hyvin 720p tasoisilla telkkareilla. Ehkä ensi sukupolvessa päästään jo oikeasti siihen mitä luvattiin jo tässä sukupolvessa =)"

Siis hä? onhan monissa peleissä ihan aidosti se luvattu fullHD Ainakin kun olen noita pelien resotestejä lukenut :P

"Ehkä Sonyn pomojen ei olisi kannattanu uhota konsolin olevan oikeasti fullhd konsoli. Näköjään tämän sukupolven ajan pärjää ihan hyvin 720p tasoisilla telkkareilla. Ehkä ensi sukupolvessa päästään jo oikeasti siihen mitä luvattiin jo tässä sukupolvessa =)"

En nyt suoralta kädeltä muista mitään Sonyn lausuntoa, missä oltaisiin mainostettu PS3:a juuri FullHD konsoliksi. Ja vaikkei jokainen peli olekaan FullHD, niin konsolilla voi tehdä paljon muutakin. Itse käyttöjärjestelmä kaikkine ominaisuuksineen pyörii FullHD tilassa ja myös Blu-Ray elokuvat tukevat FullHD:tä. Vaikka toki tuolla 720p telkullakin ihan hyvin pärjää... =)

Sony ei kyllä liity tähän mitenkään(paitsi tietenki Haze on PS3 yksinoikeus), tämä on taas hyvä merkki miten huonosti niitä pelejä voidaan tehä.

Sen lisäksi että demo on paska, myös resoluutio on naurettava. Kyseessähän on ns. next-gen peli eikä suinkaan PS2 peli?

Peli ei ole edes grafisesti niin hieno että noin pieni resoluutio olisi hyväksyttävää. Kakalta vaikutti ensimmäisissä kuvissa ja videoissa ja kakalta se tuntuikin kun demoa pelasi.

Ja vielä yksinoikeuspeli!

Putkijuoksu ja reso vaivaiset 576p... Ihan kun toi ylöspäin skaalaus ei veisi prossulta syklejä. Tosin onhan se taas optmoitu huomattavasti paremmin kuin ilmeisesti suhteelisen huonosti väsätty pelin engine.

Pelkkää selittelyä ja damage controllia sen jälkeen, kun asiasta oli jo tullut kohu.

"Ei me välitetä resoluutiosta, vaan ruudunpäivityksestä".. joopa joo, sen takia ei kerrottu SD resoluution käytöstä ennenkuin nyt.

Hyviä pelejä on tarjolla sen verran paljon, että itse ainakin jätän ne pelit hyllyyn, joissa toteutus on tehty laiskasti ja menty teknisessä toteutuksessa siitä, mistä aita on matalin.

Resoluutiolla optimointi on ihan arkipäivää myös "HD-aikana". Itse asiassa ei se HD:n lippulaiva Gran Turismo 5 Prologuekaan täytä 1080p:n virallista määritelmää, sillä peli piirtää 1280 pysty- ja 1080 vaakaviivaa. Standardin mukaiseen 1080p:hen tarvittaisiin 1920 pystyviivaa. Gran Turismo HD:ssa oli 1440 pystyviivaa, mutta muilta osin kuvanlaatu oli heikompi.

Tähän nyt voisi listata puolen mailin mittaisen listan pelejä, jotka eivät toteuta mitään standardia HD-resoluutiota, mutta tyydytään nyt nostamaan esiin vertailumielessä Xbox 360:n Oblivionin 1024x600 (PS3 1280x720), PS3:n GTA IV:n 1152x640 (X360 1280x720) ja vaikka PS2:n Icon 512x224 (normiresoluutiona pidettiin 640x480:tä). Ei mikään uusi ilmiö, eikä Haze jää myöskään viimeiseksi HD-standardit ohittavaksi peliksi.

Nykyinen HD:n rummutus jonain maailmaa parantavana taikasanana ei muuta miksikään sitä, että pelit tehdään aina omilla ehdoillaan, sanoi PR & Marketing mitä tahansa. Jokainen pc:llä pelaava tietää, että HD-resoluutiot ovat olleet mahdollisia jo vuosikymmenen ajan, mutta kyllä sitä silti ennemmin optimoi pelikokemuksensa kaikkein sopivimmalle resoluutiolle, mikä tasapainottaa visuaaliset tehosteet, tarkkuuden ja nopeuden.

Miksi sitten jotkut pelit toimivat toisia paremmin, se on jo täysin eri kysymys. Halusin vain tuoda esille (ja toivon etten osunut ampiaispesään), ettei "mutanttiresoluutiota" tarvitse hämmästellä jonain uutena ilmiönä. Haze ei edes ole yksinäinen hännänhuippu pikseleiden vähyydessä. Täsmälleen samaa resoluutiota Hazen kanssa käyttää PS3:lla ainakin The Darkness ja ilmeisesti myös Jericho.

Miten paljon pikseleiden vähyys tuntui noiden pelien tiimellyksessä? Ovatko kaikki pelit huonosti tehtyjä, jos ne eivät osu yksiin jonkin toisen tahon mielikuvamarkkinoinnin kanssa? Kannattaa nyt pitää mielessä, ettei esim. Halo 3, Call of Duty 4 tai Metal Gear Onlinekaan täytä HD-standardeja.

Ylempi viesti täyttä asiaa...

Kun hd-konsolista ottaa pois teräväpiirron, mitä jää jäljelle?

Kuin ottaisi wiistä pois kapulan?

"Kun hd-konsolista ottaa pois teräväpiirron, mitä jää jäljelle?

Kuin ottaisi wiistä pois kapulan?"

Pieni kysymys... Jos Haze skaalataan 720p resoon, miten se ottaa PS3:lta pois teräväpiirron?

Wiips 360: "Pieni kysymys... Jos Haze skaalataan 720p resoon, miten se ottaa PS3:lta pois teräväpiirron?"

Suuri kysymys: Onko skaalattu DVD teräväpiirtoa?

En ole nähnyt huonoa peliä joka olisi parantunut reson noston myötä, enkä myöskään hyvää peliä jonka alhainen reso olisi pilannut.

Tässä next-gen pixelinlaskenassa on jo eksytty niin kauas suohon ettei mitään rajaa. 90% pelaajista kuitenkin pelaa telkulla joka ei ole natiivi 1080p tai edes 720p ja joka on kiinan halvimmalla skaalaimella varustettu.

En ole kyllä tätä ostamassa... aivan hirveät grafiikat.
Mielummin oottaa MGS 4:sta

West: "En ole nähnyt huonoa peliä joka olisi parantunut reson noston myötä, enkä myöskään hyvää peliä jonka alhainen reso olisi pilannut."

Mutta parhautta etsivien pelintekijöiden peleissä kumpakin on edes jotenkin kohdillaan. Jos reso on jopa alle 600p, ei voi puhua parhauden tavoittelusta, varsinkin kun peli ei ole muutenkaan erityisen hieno tai teknisesti vaativa.

"Tässä next-gen pixelinlaskenassa on jo eksytty niin kauas suohon ettei mitään rajaa. 90% pelaajista kuitenkin pelaa telkulla joka ei ole natiivi 1080p tai edes 720p ja joka on kiinan halvimmalla skaalaimella varustettu."

Mutta aika moni kuuluu tuohon 10% joukkoon (joka on oikeasti kylläkin isompi prosenttiosuus). Haluan HD-grafiikkaa, koska pelaan HD-konsolilla. Ehdoton minimi on tuo Halon, CoDin ja pleikkarin GTA:n 640p.

EDIT: Ja tämä "HD"-juttu on kylläkin current gen-kamaa...

Tykin kanssa pelatessa tulee Dublo-koon pikseleistä itku silmään.

Ei auta vaikka kuvaa kuinka yritettäisiin naamioida 720p:ksi.

"Suuri kysymys: Onko skaalattu DVD teräväpiirtoa?"

Ei, mutta et vastannut tuolla mitenkään edelliseen kysymykseeni. Eli jos Haze skaalataan 720p resoon, miten se ottaa PS3:lta pois teräväpiirron?

"Ei, mutta et vastannut tuolla mitenkään edelliseen kysymykseeni. Eli jos Haze skaalataan 720p resoon, miten se ottaa PS3:lta pois teräväpiirron?"

Ei mene jakeluun? Skaalatusta sd-kuvasta ei saa millään ilveellä hd-kuvaa.

Samanalaisilla algoritmeilla se skaalaus suoritetaan kuin DVD:tä skaalatessa.

Väännänkö vielä rautalangasta?

Vai onko odotettavissa jokin pikkunäppärä sanoihin takertuminen?

Itselleni tämä ei ole täysin tuhoisa uutinen sillä käytössä on 800*600 reson tykki, jolle 576p reso sopii mainiosti. Resistance tosin näytti paremmalta 720p resolla (tykin skaalaus parempaa kuin ps3:sen???). Pääsenpä siis vertailemaan toisinpäin, vastauksenhan pitäisi olla itsestäänselvä, mutta onko... :D

Hazeen ei ole isoja odotuksia. Timesplitterit olivat perusyksinkertaista ammuskelua, valovuosia Haloa ja Half Lifea jäljessä. Kun TS:t saivat kuitenkin faneja, niin miksi Free Radical viitsisi kovin paljoa muuttaa formulaa?

Luvassa on siis korkeintaan keskinkertaista peliä, josta jotkut innostuvat ykisnkertaisuuden vuoksi. Ei siinä sinänsä mitään pahaa ole.

"Vai onko odotettavissa jokin pikkunäppärä sanoihin takertuminen?"

Ei mitään pikkunäppärää sanoihin takertumista, mutta millä ilveellä voit väittää, että jos joku PS3 peli skaalataan HD resoluutioon, niin sen jälkeen PS3 ei enää ole teräväpiirto konsoli?

Metacriticin alkutuomiot aika tylyjä: 11 arvostelua, k.a. 54... Kyllä mahtaa pelintekijöitä v---ttaa :) Oliskohan timesplitters "n" ollu vaan parempi idea. Demon perusteella siis ihan aiheesta nuo arvostelut. Eikö julkaisijalta tai sonylta sitte tulee mitään palautetta/apua ennen julkaisua vai kuinka onnistutaan näinkin hypetetty peli möhliä näin totaalisesti

"Metacriticin alkutuomiot aika tylyjä: 11 arvostelua, k.a. 54"

Jos lohduttaa, niin toi keskiarvo on lähtenyt pikkuhiljaa nousuun. 54
-> 55 -> 56 ->

Tuntuu, että lähinnä tiettyjen asioiden takia arvostelijat tota haukkuvat. En jaksa enää uudelleen niitä kirjata, kiinnostuneet, menkää PS3:n julkaisuarkistoon ja ettikää sieltä Haze. ;)

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi