AutoWeek-lehden haastattelussa Gran Turismo -sarjan luoja Kazunori Yamauchi kertoi GT5:n sisältävän mahdollisuuden takaisinkelaamiseen. Kyseessä on lienee vastaava ominaisuus, joka on jo nähty DiRT-, Need for Speed- sekä Forza-sarjoissa eli esimerkiksi pieleen menneen mutkan voi ottaa uusiksi kelaamalla peliä takaisin.
Yamauchin mukaan pelin kehittäminen on vienyt aikaisempaa enemmän aikaa, sillä kaikki on aloitettu alusta. Julkaisun Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa hän kertoi kutenkin olevan täysin Sonyn päätettävissä.
Peliin tulevat autot määritellään kolmen tekijän mukaan. Ensinnäkin mukaan tulee Yamauchin itsensä haluamat autot, seuraavaksi pelaajien toivomat ja sitten vielä autovalmistajien haluamat. Yamauchin mukaan valmistajat ovat tarjoutuneet jopa maksamaan saadakseen ajoneuvonsa peliin, mutta Polyphony on kieltäytynyt rahoista ja sen sijaan tarjonnut yhteistyötä, jonka avulla pelinkin tasoa on saatu nostettua. GT5:n kehityksen kerrottiin maksaneen 60 miljoonaa dollaria.
Kommentit
Mainio idea, vaikka varmasti herättää...
Mainio idea, vaikka varmasti herättääkin taas täysin turhaa "höö, pöllivät rewindin toisista peleistä"" -älämölöä. Sen verran monta kisaa mennyt GT:ssä puihin yhden pienen ajovirheen vuoksi, joten tällaista sunnuntaikuskia takaisinkelaus miellyttää tosissaan.
No ihan hyvä juttu tuo takaisinkelaus...
No ihan hyvä juttu tuo takaisinkelaus. Vatuttaa muuten jos vetää perseelleen viimesen mutkan ja öbaut 20 kierroksen kisa on ohi... ;o
"höö, pöllivät rewindin toisista pele...
"höö, pöllivät rewindin toisista peleistä"
Totta, mutta mm. Forza 3 "pölli" tuon rewindin jo Race Driver: Grid-pelistä, ja eikös samantyylinen vaihtoehto ole esim. Prince of Persia ja Braid -peleissä? Ja taitaa sama homma olla "Colin McRae: DiRT 2" -pelissä myös...
Pelaajat forumeilla tarttuvat hanakasti näihin "kellä mikäkin jippo oli ensin", vaikka se on tavallaan turhaa. Kaikki kopioidaan ja muokataan lopulta omiin peleihin, JOS ne toimivat. Sitten vuosien saatossa eniten "jippoja" samaan peliin saava sarja kruunataan usein "kuninkaaksi" (varmaan Forza 3 ja GT5 nyt), vaikka kaikki ovat lopulta jostain velkaa toisille sarjoille.
Pöh, sunnuntaikuskien hommaa tuollain...
Pöh, sunnuntaikuskien hommaa tuollainen ohoeiku-nappi. Sitten kun GT-R:ssä on oikeasti tuollainen toiminto mukana, niin voi asiaa miettiä uudestaan.
"Sitten kun GT-R:ssä on oikeasti tuol...
"Sitten kun GT-R:ssä on oikeasti tuollainen toiminto mukana, niin voi asiaa miettiä uudestaan."
Täysin samaa mieltä. "The real driving simulator" takaisinkelausnapilla? Erhm..
Onneksi sitä ei kuitenkaan pakoteta k...
Onneksi sitä ei kuitenkaan pakoteta käyttämään. Forzassa siitä on ollut pari kertaa apua, kun on ajellut pitkää kisaa ja agressiivinen tekoäly on törttöillyt pelaajan kisan pilalle. Vähän kelausta ja homma jatkuu. :)
Kai PD:n tyypit on tajunneet, että GT...
Kai PD:n tyypit on tajunneet, että GT5 pitää onnistua myös myymään massoille ja peliä helpottamalla se onnistuu helposti. Katsoneet varmaan tarkasti miten muut pelit ovat nyt myyneet ja mitä ominaisuuksia pelaajat ehkä haluavat.
Eihän sitä toimintoa ole pakko käyttää joten ei tästä nyt huonoa asiaa voi tehdä. Ja parempi onkin, että PD kehittää sarjaa muiden pelien mukaan kuin se, että saataisin vain GT4:n uusilla grafiikoilla. Tosin mistään edelläkävijästä ei enää voi puhua edes konsolipuolella tämän pelin suhteen. Yleensähän parhaat pelit kopioivat toisten hyvät ideat ja viilaavat ne yhteen niin hyvin, että peli on loistava. GT5:n varmaankin kuuluu tähän porukkaan.
60 miljoonaa on varmaan alakanttiin. Ja autovalmistajat tuskin ovat halunneet maksaa autojensa tulosta peliin vaan siitä, ettei niitä pysty hajottamaan. Pitämällä ohjat edes jotenkin omissa käsissään on PD saanut vauriot myös näihin autoihin. Ottamalla rahaa vastaan olisi tuokin varmaan menetetty.
Voi vehnärengas sanon minä tuollaisel...
Voi vehnärengas sanon minä tuollaiselle ominaisuudelle... Tosiaan onneks ei ole pakko käyttää.
Jep, nettipelissähän tuota ei voi käy...
Jep, nettipelissähän tuota ei voi käyttää, joten ominaisuuden mukana olosta ei ole haittaa. Ketä se toisinsanoen haittaa, jos joku sitä yksinpelissä näpsyttelee...
Takaisinkelaushan vain poistaa hieman kokemattomimmilta kuskeilta turhaa turhautumista, joten ominaisuus on ihan hyvä lisä olla mukana.
Kunhan sitten tällaiset kelaamalla sa...
Kunhan sitten tällaiset kelaamalla saavutetut kierrosajat siirretään omiin taulukkoihinsa ja ilman apuja suoritetut kierrosajat ovat sitten se "virallinen totuus".
Ja ainakaan Forzassa ei ole pelkoa, e...
Ja ainakaan Forzassa ei ole pelkoa, että leaderboardseilta löytyy kelaamalla hiottuja kierrosaikoja, sillä niitä ei lasketa.
Onhan tuo aivan mahtava ominaisuus, j...
Onhan tuo aivan mahtava ominaisuus, jos pitkä kisa tosiaan menee piloille tekoälyn törttöilyn takia. Lyhyemmissä kisoissa tuota tuskin tulee käytettyä, ellei kyseessä ole äärimmäisen turhauttava ja haastava kisa jota on joutunut jo kymmeniä kertoja jauhamaan.
Jokaiselle jotakin. Itse en tule käyt...
Jokaiselle jotakin. Itse en tule käyttämään tätä missään tapauksessa. Se on sitä motorsporttii jos sortuu lopussa paineisiinsa.
Yksinpelissä tolla vaan on merkitystä...
Yksinpelissä tolla vaan on merkitystä sitten kun on kunnon autot hankittu siirrytään nettiin
yksinpelistä tulee vaan viiteliäisyys testi ja netissä pääsee sitten näyttämään kykynsä
Yleensä lisenssien saaminen kultaisiks on hankalinta ja mahtaakohan takaisin kelausta voida käyttää niissä?
Prologue taisi jo tuottaa sen $60M :p...
Prologue taisi jo tuottaa sen $60M :p
Olisipa muillakin kehittäjillä yhtä helppoa.
Käytän myös Forzassa kohdissa joissa ...
Käytän myös Forzassa kohdissa joissa varomaton tekoälykuski kampeaa pelaajan ulos radalta. Omista ajovirheistä kärsin.
Joillakin on muuten erikoiset ennakkoluulot pelaajia kohtaan. Ei tässä edes kukaan ole ominaisuuden kopioinnista inissytkään.
Hyvä ominaisuus, jos tämän myötä auto...
Hyvä ominaisuus, jos tämän myötä autot menisivät täysin murskaksi ja sirpaleet lentelisivät yhdestä kunnon osumasta.. Muuten en kyllä keksi tälle hyvää käyttöä.
Lebe80: Eli siis olisi hyvä tuollainen takaisinkelaus kisan alusta-oton sijaan, jos autot menisivät kunnon törmäyksestä kunnolla rikki.
BadMF: meni hieman ohi.... ehkä hyvä ...
BadMF: meni hieman ohi.... ehkä hyvä niin.
"Joillakin on muuten erikoiset ennakk...
"Joillakin on muuten erikoiset ennakkoluulot pelaajia kohtaan. Ei tässä edes kukaan ole ominaisuuden kopioinnista inissytkään."
Eiköhän se ole fakta että tappelupukareita löytyy kaikista pelisivuista. Varmasti täältäkin löytyy käyttäjiä, jotka näkevät GT5:n kelaus mahdollisuuden puhtaasti idea ryöstönä, aivan kuten PSWand uutissa on nähty. Ominaisuus on tervetullut kunhan PG älyää rajoittaa kelaus mahdollisuutta, ettei synny joka mutkan jälkeen kiusausta kelata taaksepäin ja parantaa ajolinjoja.
Vähän sama asia ku et nhl:ssä pystys ...
Vähän sama asia ku et nhl:ssä pystys esim. hukatun läpiajon kelaamaan ja koittaan uudestaan, eihän sitä pakko oo käyttää mut kyllä kiusaus voi olla liian suuri. tuntuu et tällaiset kelaukset vie sen Do Or Die fiiliksen täysin pois.
"Täysin samaa mieltä. "The real drivi...
"Täysin samaa mieltä. "The real driving simulator" takaisinkelausnapilla? Erhm.."
No, eipä se peli monella muullakaan alueella täytä määritelmää "the real driving simulator". Ei herneitä.
Naurettavaa, että porukka jaksaa itke...
Naurettavaa, että porukka jaksaa itkeä tällasen ominaisuuden sisällyttämisestä. Mutta kun pitää olla niin elitistiä, niin elitistiä. Jos ei kelpaa niin on käyttämättä.
"GT5:n kehityksen kerrottiin maksanee...
"GT5:n kehityksen kerrottiin maksaneen 60 miljoonaa dollaria."
Huh huh. Eiköhän sieltä kuitenkin tule rahat korkoineen takaisin, jos joskus saavat pelin julkaistua.
Ei tämä peli voi flopata, jos rahaa ja aikaa on käytetty näin paljon.
"Ei tämä peli voi flopata, jos rahaa ...
"Ei tämä peli voi flopata, jos rahaa ja aikaa on käytetty näin paljon."
Kuuluisia viimeisiä sanoja... ;)
Toivon todellakin, että GT:n kehitys tuolla budjetilla antaisi meille lähes täydellisen ajopelielämyksen, mutta hieman hirvittää ajatella käytetyn rahan määrää suhteessa pelin laatuun. Kuvat ja videot ovat olleet tähän asti hienoja ja lupaavia, mutta koskaanhan ne eivät täysin anna kuvaa valmiista tuotteesta.
Itse olen aina pitänyt GT-sarjasta paljon ja toivon todellakin, että tähän uutukaiseen vietetty aika ja rahat tuottaisivat hedelmää eikä kehitystiimi olisi kadottanut sitä maagista kosketusta tekeleisiinsä. Pelintekijät yrittävät kuitenkin aina parantaa seuraavia tuotoksiaan suhteessa edellisiin, mutta joskus tapahtuu liian suurilla suunnitelmilla sotaan ratsastavilla siten, että punainen lanka meinaa hukkua megalomaanisen budejtin ja peliin ängetyn sisältömäärän kanssa.
Hienoa, tästä on varmasti apua vähän ...
Hienoa, tästä on varmasti apua vähän kömpelömmälle ajajalle opetellessa ratoja ja linjoja. Kuten moni jo sanoikin, niin eihän tätä ole pakko käyttää :)
Japanilainen tuuliviiri: "Autovalmis...
Japanilainen tuuliviiri:
"Autovalmistajia on vaikea suostutella mukaan, jos pelissä on törmäilyä"
"Autovalmistajat maksavat sisään pääsystä"
Mä fanitan montaakin japanilaista pelikehittäjää, mutta niiden seliselissä ei ole uskottavuutta.
no ihan ku kaikki autonvalmistajat oi...
no ihan ku kaikki autonvalmistajat ois ihan samoilla linjoilla? jos otat 100 henkeä kadulta ja kysyt johonkin kinkkisempään asiaan niiltä mielipidettä niin aika guru oot jos saman vastauksen joka jampalta saat..
Ei-ääni takaisinkelaukselle. Rikkoo...
Ei-ääni takaisinkelaukselle.
Rikkoo todella sitä ajamisenfiilistä. Listojen lisäksi myös vaikeustaso pitää tasapainottaa tuon takia. Ei oo pakko käyttää, mutta mitä jos vaikeustaso on nostettu pykälän parin kovemmaksi, kun on mahdollista ajaa niitä täydellisiä kierroksia helposti..
Sanoin jo aikaisemmin, että Forzassa ...
Sanoin jo aikaisemmin, että Forzassa kelaamalla tehdyt ajat eivät pääse leaderboardseille. Eiköhän PD:lla olla yhtä järkeviä.
Eipä ole GT:n vaikeustaso vaatinut it...
Eipä ole GT:n vaikeustaso vaatinut itselle tätä, jos on pitempää kisaa ajanut on kaulaa ollut jo niin reilusti ettei koko kisaa ole voinut kämmätä pienillä ajovirheillä.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi