Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Halo Wars -kehittäjän kohtalo ihmetyttää edelleen

Shacknewsin haastattelema Ensemble Studiosin Dave Pottinger ihmettelee edelleen Microsoftin päätöstä sulkea studio, joka tuli tunnetuksi Age of Empires -sarjan kehittäjänä.

– Microsoftilla on oikeus päättää, mihin he pistävät rahansa. Henkilökohtaisesti me kaikki olemme eri mieltä asiasta, Pottinger valittelii kaksi kuukautta vanhaa päätöstä.

Ensemble Studiosin sulkeminen harmittaa ja ihmetyttää Pottingeria monelta kantilta. Yhtiö tuotti Microsoftille arivolta 700 miljoonaa dollaria Age of Empires -sarjalla. Lisäksi studio on panostanut innoissaan sen viimeiseksi peliksi jäävään Halo Warsiin, joka julkaistaan Xbox 360:lle helmikuussa.

Kyseessä ei kuitenkaan ole kehittäjien ensimmäinen Halo-projekti, sillä studio ehti jo työskennellä tovin samaan universumiin pohjautuvan verkkoroolipelin parissa.

– Ensemble on pitkään halunnut tehdä verkkroolipelin. Halo-projekti oli työn alla kauan. Halo-sarja oli loistava lähtökohta roolipelille, mutta Microsoft... ei ole menestynyt mairittelevasti genren kanssa.

Projektin kohtaloksi koitui Microsoftin johtajaruletti. Peliosaston uudet johtajat eivät pitäneet verkkoroolipeliä enää hyvänä ajatuksena. Suuri osa projektin henkilöstöstä siirtyi työstämään Phoenix-koodinimellä kulkenutta Halo-strategiapeliä.

Ensemble Studiosin taru ei kuitenkaan pääty Halo Warsiin, sillä noin puolet studion työntekijöistä siirtyy uuteen yritykseen, joka jatkaa pelin tukemista.

Computer and Video Gamesin tekemästä haastattelusta paljastuu lisäksi, että Halo Warsin lisäsisältö on jo hyvää vauhtia valmistumassa.

– Ladattava lisäsisältö otettiin huomioon pelin suunnittelussa alusta lähtien, joten olemme itse asiassa työstäneet sitä koko ajan. Emme koskaan suunnitelleet tekevämme peliä valmiiksi ja siirtyvämme vasta sitten työstämään laajennuksia, pääsuunnittelija Graeme Devine paljasti.

Devine puolusteli päätöstä pantata sisältöä markkinoinnilla, peliin kohdistuvan mielenkiinnon pidentämisellä ja pelin tarjoaman sisällön määrällä.

Galleria: 

Kommentit

Luulen että MS alkaa panostamaan 3rd party exclusiiveihin ja ajallisiin selaisiin. Ovat varmaankin laskeneet monesti kannattaako tehdä pelit itse vai antaa muiden ne tehdä. MS ei ole varmaankaan vähään aikaan mitään studiota ostanut, muuta kuin Lionheadin? Saas nähdä suljetaanko studioita lisää ja kantaako tämäntyylinen ratkaisu hedelmää toisin kuin Sonyn päinvastainen taktiikka jossa panostetaan sisäisiin peleihin.

Itkijät ja valittajat vaikuttavat pääosin olevan niiden pihalle potkittujen 50% (=vähemmän tarpeellisten) joukossa.

Suoraan sanoen harmittaa aika tavalla tuon sulkeminen, AOE sarja on ollut suosikki RTS sarjani jo pienestä pitäen. Toki kolmannen osan aikajakso ja teema hieman ihmetytti mutta meno oli taattua AOE:ta

Mielestäni todella naurettava päätös Microsoftilta heittää pois yksi heidän parhaista pelistudioistaan. Toivottavasti Halo wars menestyy ja todellakin huomaavat tehneensä virheen ja Ensemble siirtyisi vaikka kapinoiden jonkun EA:n tai Ubisoftin leiriin.

Viperin kanssa samoilla linjoilla, Ensemblen kiekkoja on pyöritetty koneen kiduksissa useammankin kerran ja toivon, että osaaminen siirtyisi uusille apajille. :)

Se positiivinen juttu tässä ainakin on, että Halo MMO kuopattiin. Ne konseptikuvat ja 3d-mallit näyttivät niin hirveältä kuralta, etten kyllä niitä osannut mitenkään yhdistää Haloversumiin. Tuskin siitä oltaisiin hyvää ja pelisarjalle uskollista peliä saatu aikaiseksi.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi