FASA Interactiven perustaja Jordan Weisman kertoo GamesIndustryn haastattelussa, kuinka hänen mielestään yhtiön ostanut Microsoft tuhosi studion kehityskulttuurin välittömästi.
– Kun Microsoft osti FASA Interactiven ja sisällytti sen Microsoftiin... he ostivat meidät kahdesta syystä. Yksi: he halusivat pelikatalogimme, ja kaksi: heidän mielestään me olimme kehittäneet todella hyvän kehityskulttuurin. Todellisuudessa tuo kehityskulttuuri tuhoutui pitkälti sinä päivänä, kun muutimme Redmondiin, Weisman avautuu.
Microsoft osti MechWarriorista tunnetun studion vuonna 1999 ja sulki sen lopulta kahdeksan vuotta myöhemmin. Kun FASA otettiin osaksi ohjelmistojätin organisaatiota, perustajiin kuuluneen Weismanin rooli muuttui täysin.
– Olin koko ryhmän luova johtaja – kaikille 300 ihmiselle, en vain niille 60:lle, jotka tulivat mukanani Chicagosta – joten sekään ei helpottanut asioita.
Weisman päättikin jättää yhtiön ennen sen sulkeutumista. Nykyään hän toimii Smith & Tinker -yhtiössä, joka työstää uutta MechWarrioria yhteistyössä Piranha Gamesin kanssa.
Weismanin mukaan Halo-sarjan luonut Bungie oli lähellä kokea saman kohtalon kuin FASA, mutta katastrofi onnistuttiin välttämään osittain hänen avustuksellaan.
– Yritin vakuuttaa heidät jättämään Bungien Chicagoon, mutta epäonnistuessani siinä sain heidät pistämään heidät seinillä rajattuun huoneeseen, joka ei seurannut yhtään muita Microsoft-asioita. Onnistuimme paljon paremmin puolustamaan Bungien kulttuuria kuin FASA:n kulttuuria.
Bungie irtosi Microsoftista 7. heinäkuuta 2007.
Kommentit
Tämä on kyllä mielenkiintoista teksti...
Tämä on kyllä mielenkiintoista tekstiä mieheltä, joka itse ei ole alkuunkaan välittänyt omien lisenssien kohtalosta. Kuten kaikella nykypäivänä tykkää olla, on myös tälläkin kolikolla toinen puoli. Weisman on tunnetusti ollut pitkään "äänessä oleva henkilö" mitä tulee Microsoftiin ja heidän työtapoihinsa nähden. Se, että Weisman ei piitannut FASA:n omistamista lisensseistä ja se, että hän on aikojen saatossa aina myynyt kaikki oikeutensa eteenpäin kun hinnasta on sovittu, sopii hyvin miehen puheisiin.
Missään ei mainita sitä, että ilman Microsoftin ostamista koko FASA:n studio oli vaarassa kuihtua pois, kun rahoittajia ei löytynyt. Missään ei myöskään mainita siitä, että Weisman halusi erota firmasta jo *ennen kuin* Microsoft sen osti. Toinen mielenkiintoinen pointti on se, että FASA juontaa juurensa lautapeleihin ja roolipeleihin. Tämä valitettavasti myös näkyi FASA:n toimintamallissa siten, että se imi enemmän rahaa kuin pyrki tuottamaan. Eli suomeksi tuotti tappiota.
Onko mikään ihme, että Microsoft sulki FASA:n koska se ei onnistunut tuottamaan voittoa? Tai se, että FASA:a johti vanhentunut ja täysin sekalainen johtoporras, joka ei ymmärtänyt nykypäivän bisneksen päälle (mitä tapahtuu aika usein, kun vanhat parrat jumittaa).
Weisman ei myöskään missään vaiheessa kerro, että *miten* Microsoft tuhosi heidän kulttuurinsa. Hän vaan ympäripyöreästi syyttää isoa firmaa (mikä on vähintäänkin suosittua nykyään, anti-mainstream jne.), muttei kerro yhtäkään konkreettista esimerkkiä. Kiellettiinkö työtekijöiltä figuurit koneiden vierestä? Eikö saanut enää pitää vapaapäiviä keskellä viikkoa? Pitikö oikeasti tehdä jotain tuottavaa pelkän ideoimisen sijaan?
Rare näyttää tekevän hyvää työtä MS:n siipien alla. Vaikka pelit eivät myy miljoonia kopioita vuorokauden sisään julkaisusta, he saavat tehdä *omia pelejään*. Bungie teki myös Halot heidän haluamallaan tavalla. Weismanin on turhaa ottaa kaikkea krediittiä Bungien "pelastamisesta". Ovatko Forzat huonoja pelejä? Turn10 muka myös painostettu "MS:n toimintamalliin"?
Ainoa asia mikä tulee tässä mieleen on se, että FASA:n puolesta ei oltu tarpeeksi aggressiivisia Microsoftia kohti, ja Microsoft taas ei osannut integroida FASA:a oikeilla tavoilla heidän maneereihinsa. Itse tykkäsin kyllä FASA:sta melkoisen paljon ja heidän tuotoksistaan.
Kannattaa myös muistaa se, että kiitos Microsoftin FASA ylipäätänsäkään sai Mechwarrior 4:n ja Mech Commander 2:n ulos. Ja nuo kaksi peliä ovat kiistämättä ne kaksi mistä FASA muistetaan (eritoten Mechwarrior 4 [sillä kaikkien ylistämä Mechwarrior 3 ei siis ollut FASA:n omaa käsialaa]).
/avautuminen
Mielenkiintoista tekstiä, mutta onko ...
Mielenkiintoista tekstiä, mutta onko täyttä asiaa, vai hieman katkeruuden sävyttämää vuodatusta?
Kuullostaa ihan siltä kun miehelte ol...
Kuullostaa ihan siltä kun miehelte olis jo rahnat loppunna xD
Uh huh, loistavaa tekstiä Pawe. Mistä...
Uh huh, loistavaa tekstiä Pawe. Mistä olet tietosi hankkinut? Mitä tulee syytöksiin, niin itseasiassa törkeän helppoahan se on sanoa että "iso paha korporaatio" tuli ja söi meidät, ja 90% ihmisistä uskoo tähän kyselemättä.
mikähän ton jutun pontti mahtaa olla?...
mikähän ton jutun pontti mahtaa olla? millä tavalla ms muka tuhosi sen?
No voi harmi. Iso paha M$ taas asiall...
No voi harmi. Iso paha M$ taas asialla. Joo o, lypsäkää vaan lisään.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi