BioWaren avaruusseikkailu Mass Effect 2 saapuu PlayStation 3:lle ensi viikolla. Koska sarjan ensimmäistä osaa ei kuitenkaan nähdä Sonyn konsolilla, tarjoutuu KonsoliFIN sivistämään Pleikkari-pelaajia roolipelistä ja sen kehittäjistä.
Tiukka teemapyrähdys käynnistyi tänään BioWaren historiaan kurkistavalla artikkelilla, jossa käydään läpi edmontonlaislähtöisen studion tuotantoa vuosien varrelta. Jatkossa luvassa on muun muassa kertausta ensimmäisen Mass Effectin tapahtumista ja yleisempää fiilistelyä avaruusseikkailun pelimaailmasta.
Kommentit
Artikkelit julkaistaan Xbox-puolella,...
Artikkelit julkaistaan Xbox-puolella, mutta halusin tämän uutisen tuoda Pleikkari-puolelle, jotta Mustan Tornin palvelijat todennäköisemmin sen löytäisivät.
Behold, servants of the Black Tower!
Behold, servants of the Black Tower!
Oujeah, ja eikun lukemaan. Kiitos Paa...
Oujeah, ja eikun lukemaan. Kiitos Paavi <3 iso rakkaus.
"BioWaren avaruusseikkailu Mass Effec...
"BioWaren avaruusseikkailu Mass Effect 2 saapuu PlayStation 3:lle ensi viikolla. Koska sarjan ensimmäistä osaa ei kuitenkaan nähdä Sonyn konsolilla, tarjoutuu KonsoliFIN sivistämään Pleikkari-pelaajia roolipelistä ja sen kehittäjistä."
Mä en kyllä artikkelin jälkeen ymmärtäny miten tuo toimii alustuksena Mass Effect 2:n pelaamiseen :D
Irrelevanttina pointtina paljastetaan nyt samalla, etten ole koskaan ymmärtänyt miksi peli-enginestä puhutaan aina niin paljon. Hyvän pelin rakentaa tarina ja grafiikka, fysiikkamallinnus ja kontrollit joko toimivat tai eivät, mutta aika vähän 95% pelaajista välittää minkä merkkinen koodimössö puita ja kiviä maisemaan piirtää. Samaan aikaan tosi vähän puhutaan esimerkiksi päägraafikon nimistä, vaikka heidän panoksensa merkitsee paljon enemmän pelin lopputulokseen. Tosin sekin nimi olisi valtavalle enemmistölle vain sanahelinää.
Miksei puhuta minkä merkkisillä tietokoneille pelit on koodattu, tai mitä colaa pelitekijät joivat :)
Anyway, aika isoksi paisunut tuo BioWare, mutta pakkohan sen iso on olla kun tuommoisella tahdilla sylkee pelejä (ja isoja pelejä) pihalle. Samaan aikaan Suomen tähti-pelituottajat ovat tehneet 2 peliä kumpainenkin :)
iplo: Tämän ensimmäisen artikkelin ei...
iplo: Tämän ensimmäisen artikkelin ei ollut tarkoituskaan pohjustaa nimenomaan Mass Effectiä vaan antaa näin aluksi yleiskuvaa BioWaresta, jos joku ei ole studioon tutustunut. Se oli mielestäni ihan pätevä johdatus aiheeseen ja sopi myös aikoinaan Halo-teemaviikon asettamaan kaavaan.
Eihän se pelimoottori välttämättä kaikkia pelaajia kiinnosta, mutta kehittäjiä sitäkin enemmän. Hyvä pelimoottori tarjoaa hyvät työkalut pelien tekemiseen, mikä puolestaan helpottaa niiden hyvien pelien tekemistä. Se vaikuttaa selkeästi lopputulokseen. NIin, ja parhaimmillaan työkalut voidaan antaa myös pelaajayhteisön käyttöön modien kehittämiseen.
Tekninen toteutus harvemmin naamioituu täysin taiteen taakse. Esimerkiksi Unreal Engine 3:n tapauksessa pelimoottorin voi tunnistaa lopullisesta pelistä. Toisaalta kullakin pelimoottorilla on omat heikkoutensa ja vahvuutensa, jotka määrittelevät, millaisten kokemusten tekemiseen ne parhaimmin sopivat.
Itse taas pidän merkittävänä, että va...
Itse taas pidän merkittävänä, että varsinkin isoista pelimoottoreista puhutaan, kun niitä on käytetty. Päägraafikoista en nyt osaa mainita, sillä nykyään ei ihan hirveästi ole tullut pelejä, joiden graafisesta suuntauksesta olisi oikeasti vastannut vain yksi henkilö.
Esim. suunnittelija Will Wright on saanut peliartikkeleissaan paljon palstatilaa, samoin Peter Molyneux, jonka nykypelaajat tuntevat ehkä enemmänkin puhemiehen rooleistaan. Molemmat tekivät aikoinaan erittäin mullistavia pelejä, jotka erosivat sen aikaisista peleistä suuresti.
Samoin, jos kuulen Eric Chahin nimen, niin peli alkaa samantein kiinnostamaan. Miehen kädestähän on tullut erittäin mieleenpainuvia pelejä 90-luvulla. Mainittakoon myös, että mies itse teki animaatioita huoneessaan lelupyssyjä videokameralla kuvaamalla ja piirtämällä omatekoisella editorillaan videokuvan päälle animaatioita kuva-kuvalta.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi