Epic Gamesin varapääjohtajan Mark Reinin mukaan Xbox 360:n irrotettava kiintolevy ei aiheuta ongelmia Epicin kehittämälle ja lukuisten seuraavan sukupolven pelien runkona toimivalle Unreal Engine 3 -pelimoottorille, selviää TeamXboxin haastattelusta.
Xbox 360:n kiintolevyn luonteesta sekä kiintolevyttömästä Core System -myyntiversiosta johtuen Microsoft ei anna kehittäjien tukeutua kiintolevyyn. Kaikkien muiden kuin massiiviverkkopelien on toimittava ilman kiintolevyä, mutta kehittäjät voivat halutessaan optimoida pelejään kiintolevylle minimoidakseen esimerkiksi latausaikoja.
Reinin mukaan Xbox 360:n näennäinen kiintolevyttömyys ei tapa Unreal Engine 3 -pelien ympäristöjen saumatonta virtautusta, koska Epic on suunnitellut virtautusjärjestelmänsä optisen levyn ympärille. ”Vaikka olisimme pitäneet kiintolevystä joka konsolissa, 512 megatavun RAM-muisti 256:n sijaan on meille paljon suurempi voitto. Lisämuisti mahdollistaa yksityiskohtaisten maisemien piirtämisen ja virtautetun datan puskuroimisen.”
Haastatelun lopuksi Rein paljasti, etteivät edes kaikki massiiviverkkopelit välttämättä vaadi kiintolevyä. Hänen mukaansa toistaiseksi tuntematon Unreal Engine 3:a käyttävä massiiviverkkopeli pyrkii toimimaan pelkän optisen levyn varassa.
Vastaväitteitäkin on esiintynyt. Half-Life-sarjasta tunnetun Valven pääjohtaja Gabe Newell kritisoi hiljattain Microsoftin strategiaa sanoen irrotettavan kiintolevyn tekevän hänen elämästään pelinkehittäjänä vaikeampaa.
Tällä hetkellä pelaajien suurin huoli Xbox 360:n teknisistä ominaisuuksista liittynee kuitenkin DVD-formaattiin, jonka kapasiteetti ei kilpaile samassa sarjassa PlayStation 3:n käyttämän Blu-Rayn kanssa. Pelilehti Famitsun julkaisemien tietojen mukaan ensimmäisen sukupolven Xbox 360 -peleihin lukeutuva japanilaisen From Softwaren Enchant Arm -roolipeli ei mahdu yhdelle DVD-levylle. DVD-formaatin niukkuus on ollut myös Team Ninjan, Xboxille toistaiseksi tärkeimmän japanilaiskehittäjän, huulilla.