Metal Gear Solid -sarjan uusin tulokas, PSP:lle julkaistava Portable Ops, julkaistaan Pohjois-Amerikassa ensi viikon tiistaina. Pelisivusto IGN on haastatellut pelin tiimoilta nousevassa uraputkessa olevaa Ryan Paytonia, joka toimii Kojima Productionsin apulaistuottajana. Mies iskeekin pöytään tärkeimmät faktat tästä MPO-lyhenteellä kulkevasta pelistä.
Portable Ops on täysin uusi toimintapeli, joka on rakennettu PSP:lle käännetyn Metal Gear Solid 3: Subsistence -moottorin pohjalle. Tarinallisesti peli sijoittuu vuoteen 1970, eli MGS3:n tapahtumista on kulunut 6 vuotta. Payton lupailee Big Bossinakin tunnetun Naked Snaken elämäntaipaleelle suuria juonenkäänteitä, joiden vaikutus ulottuu suoraan PlayStation 3:lle julkaistavan Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriotsin tapahtumiin. "Ymmärtääkseen täysin, mitä MGS4:ssä tapahtuu, on MPO:n pelaaminen suotavaa", mies tiivistää.
Snaken apuna on tällä kertaa uusi äänitutka, joka osittain kompensoi PSP:n toisen analogitatin puutetta. Payton myöntää uusiin kontrolleihin totuttelun kestävän muutaman minuutin, minkä jälkeen "MGS-pelaajat tuntevat olonsa kotoisaksi MPO:n parissa." Tuttua tunnelmaa luodaan myös äänipuolella: dialogi on ääninäyteltyä ja kaikki vanhat ääninäyttelijät ovat palanneet tuttuihin rooleihinsa. Musiikkipuolesta huolehtii MGS2:n ja 3:n useista kappaleista vastannut Norihiko Hibino.
Noin 15-20 tuntia kestävä yksinpelikampanja sisältää myös tusinoittaan sivutehtäviä, jotka nostavat peliaikaa entuudestaan. Payton rohkaiseekin sivutehtävien suorittamista, sillä palkintona on uusien pelihahmojen ohella RPG-7:n ja Mosin-Nagantin kaltaisia aseita. Lisäksi yksinpeli on yhteydessä moninpelimoodeihin: yksinpelikampanjassa kasataan ensimmäistä kertaa oma sotilasjoukko Snaken avuksi, ja tämän hahmokaartin voi siirtää online-areenoille.
Kysyttäessä, mikä oli Paytonin lempiosuus pelin kehityksessä, mies vastaa epäilemättä: "Työstää Snake Eaterin jatko-osaa! Pelasin vuoden 2004 aikoihin MGS3:a sarjan fanina, enkä tuolloin aavistanut työskenteleväni suoran jatko-osan käsikirjoituksen parissa ja nauhoittavani pelin ääniraitoja David Hayterin ja kumppaneiden kanssa." Paytonin muihin kohokohtiin lukeutuu pelin välianimaatioiden työstäminen sarjakuvataiteilija Ashley Woodin kanssa. Metal Gear Solid: Digital Graphic Novelin taiteesta vastannut Wood onkin ollut jo pitkään halukas osallistumaan virallisen MGS-pelin luomisprosessiin.
Ryan Payton päättää haastattelun lupauksella: mikäli MPO:n vastaanotto on tarpeeksi hyvä, jatkuu Big Bossin tarina PSP:llä tulevaisuudessakin. "Meillä on yhä monia tarinoita kerrottavana Metal Gear Solidin varhaisvuosista", mies myöntää. Metal Gear Solid: Portable Opsin Euroopan julkaisuajankohta on yhä hämärän peitossa, mutta virallinen ilmotus asian tiimoilta tapahtuu Paytonin mukaan lähiaikoina. Haastattelun voi lukea kokonaisuudessaan lähdelinkkiä klikkaamalla.
Kommentit
Vieläkin kulutan aikaani katsomalla E...
Vieläkin kulutan aikaani katsomalla E3-trailerin viimeistä 2-minuuttista. On se David Hayterikin aika äijä Snaken roolissa.
Indeed. Hayter <3 Mutta mitenköhän...
Indeed. Hayter <3
Mutta mitenköhän Big Bossin 70-luvun seikkailuilla on juonellinen yhteys Solid Snaken 2013 seikkailuihin? Kunpa jenkki-importin lähetyksessä ei menisi kovin kauan :P~~
Hayter on kyl tosiaan täydellinen Sna...
Hayter on kyl tosiaan täydellinen Snaken ääneks. Onko toi siis samantyylinen kun muutkin MGS:ät eli toiminta ? Eikä sellainen ku ne edelliset?
Uskoisin kyseessä olevan sitä samaa m...
Uskoisin kyseessä olevan sitä samaa miehistä hiiviskelytoimintaa eeppisillä juonenkäänteillä, kuten olemme tottuneet näkemään. ^^
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi