Nintendon Shigeru Miyamoto kertoo Wired-verkkojulkaisulle, että yhtiö toivoo saavansa puhtia WiiWare-palvelun tarjontaan pohjoisamerikkalaisilta itsenäisiltä kehittäjiltä.
- Mielestäni amerikkalaiset ovat aina olleet parempia luomaan uniikkeja tuotteita, Miyamoto totesi.
Syynä tähän Miyamoto pitää selkeitä eroja pelikulttuurissa. Pohjois-Amerikassa innovatiivisia pelejä syntyy niin sanotusti autotalliporukoilla, kun taas Japanissa tarvittava teknologia keskittyy suuryrityksille, jotka haluavat pelata varman päälle.
Miyamoto ja Nintendo ovat yrittäneet herätellä Japanin itsenäisiä kehittäjiä Brain Agen kaltaisilla projekteilla osoittaakseen, että myös pienempi tiimi voi saada aikaiseksi tuottavia pelejä. Taka-ajatuksena on saada heidät mukaan WiiWaren kasvavaan kehittäjälistaan.
Nintendo lähtee verkkopalvelullaan kilpailemaan Microsoftin Live Arcaden ja Sonyn PlayStation Storen kanssa. Iso N ei kilpailijoistaan poiketen halua holhota kehittäjiä, vaan yhtiö tyytyy poistamaan mahdolliset bugit ja varmistamaan ikärajamerkinnän.
Bryan Juryn, WiiWare-kehittäjä Epicenter Studiosin perustajan, mielestä tämä on ratkaiseva tekijä pienen kehittäjän kannalta, kun isoveli ei ole jatkuvasti seuraamassa pienempien tekemisiä.
- He hyväksyvät käytännössä kaikki esitetyt pelit, mikä ihanteellisesti antaa tasoitusta itsenäisille kehittäjille, Jury kertoi Wiredille sähköpostiviestissään.
Studion avaus WiiWaressa oli Critter Round-Up -pulmapeli, jonka kehittämiseen osallistui kuusihenkinen tiimi.
WiiWare ei ole kuitenkaaan ongelmaton ratkaisu: etenkin konsolin rajallinen tallennustila aiheuttaa päänvaivaa kehittäjille. Jury jatkaa silti työtään luottavaisin mielin.
- Uskon Nintendon keksivän ongelmiin ratkaisun. Heillä tuntuu aina olevan pari yllätystä takataskussaan.
Kommentit
Nyt kaikki kehittämään huoriensilpomi...
Nyt kaikki kehittämään huoriensilpomispeliä tjms. :)
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi