Oddworld-sarjastaan tunnettu Oddworld Inhabitants on valinnut suurten muutosten reitin matkallaan monenkirjavassa pelimaailmassa. GameSpyn julkaiseman artikkelin mukaan yritys sulkee kehitysstudionsa San Luis Obispossa ja muuttaa vain ydinporukkansa kanssa Kalifornian Berkleyhin. Samalla yrityksen bisnesmalli muuttuu: Oddworld Inhabitants ei enää kehitä kokonaisia pelejä, vaan tarinoita, hahmoja ja ideoita, jotka muut tahot voivat hankkia osaksi pelejään. Myös laajentuminen muihin medioihin on mahdollista.
Uudenlaisella bisnesmallilla tavoitellaan tehokkaampaa pelituotantoa, mikä rajaisi ylisuuriksi paisuneita kehityskustannuksia. Lisäksi jokaisen kehitysyksikön keskittyessä antaumuksella vain omaan erityisalaansa tuotteiden taiteellisen laadun toivotaan kohentuvan tällä teknisten paineiden kuristamalla alalla. Oddworld Inhabitantsin valitsema tie onkin hyvin samanlainen kuin Bungie-veteraani Alexander Seropianin, joka perusti vuosi sitten samaan bisnesmalliin luottavan Wideload Gamesin. Myös Microsoft hyödyntää vastaavaa mallia, sillä yhtiön tuoreet japanilaiskumppanit, kuten Mistwalker, rakentavat vain peruselementtejä Xbox 2 -peleihin, jotka koodataan loppuun Microsoftin omilla studioilla.
Vaikka OI:n muutokset nostavatkin kysymysmerkin hiljattain huhutun Oddworld: Fanguksen ylle, toivoa ei ole menetetty: ”Rakastamme pelejämme. Olemme ylpeitä niistä. Olemme iloisia, että olet pitänyt niistä. Haluamme tarjota sinulle enemmän tavalla, jolla uskomme sen olevan mahdollista. Emme halua tinkiä laadusta tai voimakkuudesta. Lisää on tulossa”, Lorne Lanning, yksi Oddworld Inhabitantsin perustajista, rauhoitteli sarjan faneja.