Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Pelibisnes viihdeteollisuuden veturina

Talousanalyysejä tehtaileva PricewaterhouseCoopers arvelee viihdeteollisuuden maailmanlaajuisen liikevaihdon kohoavan huimaan 1,8 biljoonaan dollariin (1,45 bilj. €) vuonna 2009. Vuonna 2004 jäätiin 1,3 biljoonaan (1,07 bilj. €), joten vuosittaista kasvua olisi keskimäärin 7,3 prosenttia.

Nopeinta kasvua odotetaan pelibisnekselle, jonka liikevaihdon pitäisi kohota vuoden 2004 25,4 miljardista dollarista (20,9 mrd. €) peräti 55 miljardiin (45,3 mrd. €) vuonna 2009. Luvuissa ei ole edes huomioitu konsoleiden ja lisävarusteiden myynnistä saatuja tuloja. PWC:n mukaan kasvusta vastaavat lähinnä uuden sukupolven konsolit sekä käsikonsolien ja mobiilipelaamisen lisääntyvä suosio.

Aasia säilyttää paikkansa pelien suurimpana markkina-alueena (23,1 mrd. $), Pohjois-Amerikan seuratessa kannoilla (15,1 mrd. $). Eurooppa, Lähi-Itä ja Afrikka kasvattavat kuitenkin eniten osuuttaan ja vuonna 2009 liikevaihdon odotetaan kohoavan 14,3 miljardiin dollariin.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi