Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

PS3 edelleen liian monimutkainen Half-Life-kehittäjille

Half-Life- ja Left 4 Dead -peleistään tunnetun Valven suunnittelija Tom Leonard kertoi Loot Ninja -sivustolle, ettei heitä kiinnosta kehittää PlayStation 3:lle konsolin teknisten ratkaisujen vuoksi.

– PC ja Xbox 360 ovat suoraviivaisempia. Voimme keskittyä siihen mihin haluamme eli pelikokemusten luomiseen, eikä meidän tarvitse hikoilla heidän alustalleen tekemien hämärien arkkitehtuuripäätösten kanssa. En tullut alalle 90-luvulla teknologiafetissin vuoksi, vaan halusin antaa ihmisille hauskoja kokemuksia, Leonard lausui.

Valven penseys PS3:a kohtaan ei jää vain yksittäisen suunnittelijan sanoihin, sillä toimitusjohtaja Gabe Newell on jo vuosia purnannut alustan monimutkaisuudesta ja markkinointijohtaja Doug Lombardi on sanonut suoraan, ettei Valve ole PS3-kehittäjä.

Galleria: 

Kommentit

Valve voisi ajatella vähemmän voittoa, tehdä Left 4 Dead 2:sta lisäri ja lopettaa konsoleiden tukeminen kokonaan. Uusin PC-rauta on pari sukupolvea konsoleita edellä (ihan järjestään), tahdon pelejä jotka näyttävätkin siltä.

Valve - No more than easy money. Tai jotakin sen suuntaista..

Ainahan sen käännöstyön voi ulkoistaa, jos ei itse jaksa sitä vääntää. Ymmärrän ettei aina aika riitä uuden opetteluun.

Valitettavasti ennen seuraavaa konsolien sukupolvea PC-pelit tulevat polkemaan paikoillaan. On sitten helpompi kääntää ne joka laitteelle ja saada enemmän rahaa. Crysiksen kaltaisia hyppäyksiä tuskin tullaan enää näkemään.

Täytyy Valven puolesta toivoa, että maailma ei muutu enempää, ja jatkossakin kaikki asiat pysyvät samoina ja varsinkaan uudenlaista arkkitehtuuria ja teknologiaa ei kukaan keksi käyttää. Muutoin voivat laiskat Valven pojat tippua junasta. Gabe & Co ovat varmasti hurranneet kolmeen kertaan, kun Microsoftkin allekirjoitti tämän konsolisukupolven olevan pidempi kuin aiemmat. Eipä heidänkään tarvitse sitten vaivautua uuden Xbox teknologian kanssa pähkäilyyn ja voivat käytää sitä 5 vuotta vanhaa engineään edelleen. Tosin, Project Natal varmaan aiheuttaa heille painajaisia "Eieieiei! Uusi teknologia.... ei...pysty.. tahtoo... rahastaa...vanhalla....".

Veikkaisin, että suurin syy Valven vastarintaan on Source-teknologia, joka ei ilmeisestikään ole kovin hyvin yhteensopiva Playstation 3:n kanssa. Saattaa vähän kismittää, kun silmäilee, miten paljon kilpailevaa Unreal Engineä on lisensoitu. Toisaalta fiksumpaahan se olisi, jos kaikki konsolit ja tietokoneet toimisivat jossain määrin samalla periaattella. Kummajaisteknologia on vain ... kummallista.

Ilmeisesti pleikkaripoikien mielestä valven pitäisi harrastaa hyväntekeväisyyttä sonyn idioottiratkaisujen takia?

Joo en ymmärrä sitä jos joku ps3:ea puolustelee tässä tilanteessa, kyllähän se on Sonyn oma asia että mitä ovat laitteeseensa pistäneet. Tuskin Valve huvin vuoksi jättää PS3:n pois koska ovat sentään half-lifet sun muut tehneet ja osaavat varmasti tehdä pelejä. Eipä ne kaikki jaksa alkaa säätämään ps3:n kanssa ja muokkaamaan pelimoottoreitaan että toimisi ps3:n kanssa edes jotenkin.

No eihän se kannata jos ei osaa. ( :l )

Tässä vaiheessa voin vihdoinkin sanoa että hälläväliä kunhan tekee pelinsä jommalle kummalle laitteelle. :) Elikkä omistan vihdoinkin kummatkin härvelit.

Niin, tässä hyvin näkyy pelintekijän arvomaailma. He haluavat sivuuttaa tekniset seikat mahdollisimman vähällä vaivalla jotta voivat keskittyä enemmän itse peliin. Esimerkiksi Lairin kanssa varmasti F5:n resurssit meni juuri toisinpäin. Ja kaikki tietää lopputuloksen.

Taidot ei vaan riitä ja ehkä näin on parempikin. Half-Life- ja Left 4 Dead oli semmosta yliarvostettua shittiä, ettei samanlaista tule ihan heti mieleen. ;(

jotkut ei vaan osaa.

eipä ole ensimmäinen pelitalo joka syystä tai toisesta tee molemmille konsoolille peliä

Ei ole iso menetys itselleni, kun ei nuo pelit edes kiinnosta. Harmi heitä joilla kiinnostaa. Se on vaan niin jos ei osaa/jaksa silel ei voi mittään.

" PC ja Xbox 360 ovat suoraviivaisempia. Voimme keskittyä siihen mihin..."

Lässyn lässyn! Missähän se Episode 3 viipyy?!?!

Wakefulnesin kanssa on pakko olla nyt samaa mieltä kerrankin. L4D en tosin osaa sanoa mitään kun ei JUOKSEVAT zombit kiinnosta. Mutta Half Life 2n pelasin läpi, paska peli alusta loppuun. Iso putki maailma jossa pari tyyppiä tuli välillä vastaan jotka piti ampua tai sitten hieman seurata. Tylsää niin tylsää. Ja ärsyttävää, eritoten ärsyttävää.

Turhaa valittaa siitä että PS3n sisukset ovat erilaiset, yhtä hyvin voisi itkeä siitä miksi muiden alustojen sisukset eroavat PS3n omista. Parempaa suorituskykyä haettaessa nyt joudutaan tekemään ihan perustavanlaatuisia muutoksia rautaan jos tuloksia halutaan nähdä. Aika hyvin tuloksia on myös PS3lla saatu. Mitähän Valve sitten tekee kun huomaakin että tulevaisuudessa voikin olla Cell johdannaisia prossuja vähän joka laitteessa? Itse luulen, että Gabe ei vain jaksa siirtää läskiä persettään PS3n devkitin viereen. Se olisi ihan siinä viiden metrin päässä, mutta MSn pahus laittaa joka aamu parit suklaapaukat siihen XOn viereen.

Kyllä Valven periaatepäätöksen takana on asiaakin, jos katsotaan vaikka miten kävi Lairin ja Hazen tekijöille. Kustannukset ylittivät tulot niin että konkurssihan sieltä tuli yhden pelin takia. Tämmöinen ei palvele ketään. Pelkään kanssa etteivät jää ainoiksi PS3-studioiksi joilla on tämä kohtalo edessä. Valvehan on siitä erikoinen firma, etteivät he tarvitse PS3:a. Eikä se muutenkaan ole aina kaikille sopiva ratkaisu kiinnittää puolet porukasta tekemään PS3-versiota. Sielläkin varmaan ääni muuttuisi jos PS3 olisi ykkösenä, mutta kun sanoivat jo PS3:n julkaisussa ettei siitä tule yhtään mitään, eikä kukaan tule koskaan tekemään sillä rahaa :)

"Kyllä Valven periaatepäätöksen takana on asiaakin, jos katsotaan vaikka miten kävi Lairin ja Hazen tekijöille. Kustannukset ylittivät tulot niin että konkurssihan sieltä tuli yhden pelin takia. Tämmöinen ei palvele ketään."

Niin no nämä kaksi mainitsevaasi olivatkin vain ps3 yksinoikeuksia, joten ei ihmekkään jos peli kusee niin konkka tulee. Muutenkin on valve ja heidän tekemänsä pelit paljon tunnetuimpia ja suositumpia kuin juuri tämä Free radicalin Haze,TimeSplitter yms taikka Factor 5:n Rogue Squadron, Lair yms. Valve voisi ihan hyvin ulkoistaa L4D2 tekemisen toiselle osaavalla tiimille niinkuin orange box:in kanssa joka tosin oli sontaa ps3:lla mutta silti möi ihan kohtuullisesti.

Valvehan on sanonut, että kuka haluaakaan alkaa kääntämään tätä PS3:lle, niin he eivät estele. Oikeasti ihme nillitystä. Realismia peliin. Nykyisessä maailman taloustilanteessa ei ole oikein varaa lähteä kokeilemaan kylmiltään jotain riskijuttua, jos se viivästyttää varmat $$$(eli tässä tapauksessa PC ja 360 versiot L4D2:stä), joilla maksetaan esim. työntekijöiden palkat.

Itse en todellakaan odota valvelta mitään ton HL2:sen jälkeen.
Putkijuoksu graffat ei mitään sanovat, liikaa latailua (nyky Peeseellä ihan samat latailut).
Surkea Engine, kävelet metrin eteen lataa 7sek-ja metri taakse taas lataa 7sek!!??
SONTAA!!

huh onpas paljon HL2-vihaajia, kusiko Gabe teidän muroihin aamulla vai ettekö muuten vain pidä fps-peleistä? HL2 episodeineen nyt kun sattuu olemaan olemaan fps-genren parhaita pelejä :-P

Ja ei ihme jos grafiikat ei ole kirkkainta kärkeä, HL2 kun ilmestyi 5 vuotta sitten.. Silti ihan hyvällehän tuo näytti kun viimeksi pelailin, ei todellakaan mitään valittamista source-enginessä niin vanhaksi pelimoottoriksi.

Saisi kyllä tulla jo pikkuhiljaa se episode 3, onhan tuota jo odoteltu joku hetki..

edit. kannattaa myös muistaa, että Valve on ensisijaisesti PC-kehittäjä. Orange Boxin Xbox-versio on nimittäin Valven omaa käsialaa, kun taas PS3-versio on EA:n porttaama. HL1:n PS2-versio on Gearboxin tekosia ja edes L4D Xbox-versio ei ole Valven tekemä, vaan sen takaa löytyy firma nimeltä Certain Affinity joka koostuu lähinnä entisistä Bungien työntekijöistä. Orange Boxin XO-versio on siis tähän mennessä ainut Valven itsensä tekemä konsoliporttaus jos en ihan väärässä ole..

Samat sanat Kanbela, HL1 ja HL2 episodeineen ovat olleet huippulaadukasta viihdettä ja Episode 3:sta odotellaan pinto pystys:)

Niin..Työt kun ovatkin pelkkää ruusuilla tanssimista ettei mitään ylim. tarvitse tehdä, tainnut Gabelta mennä viimenenkin kunto -.-

STOP THE PRESS! Pleikkaristit ei tykkää peleistä, jotka eivät tule heidän japsikoneelle.

Pelikehittäjä, joka haluaa keskittyä pelikokemuksen hiomiseen teknologian kanssa tappelemisen sijaan... Hullua!

Rauhoitutaanpas nyt pleikkari tytöt ja pojat.. Tottakai valve tekee pelit sille konsolille mille se on helpointa ja tuottavinta. Tuen täysin count_m kommenttia´´ Ilmeisesti pleikkaripoikien mielestä valven pitäisi harrastaa hyväntekeväisyyttä sonyn idioottiratkaisujen takia?´´ Sillä tähän kommenttiin sisältyy se the thing tässä asiassa.

enpä liioin diggaa valven peleistä, mutta ei jeesus on säälittävä argumentti... Ovat osa sitä ''johtavaa pc-pelaamista'' ja neidit eivät pysty ps3:lle tekemään mitään. Ja gabe newell on täysi idiootti, ruikuttaa ettei ps3:lla saa mitään aikaan ja on huono (ja siksi muka orange box oli huono) ja sitten pamahtaa mgs4 ja killzone 2.. Mitäs sitten? No tämä.

Joo siis half-life2 ja varsinkin episodit ovat todellakin loistavia pelejä, joiden porttaus pleikalle ei vissiin toiminut kovin hyvin, eli ongelmia oli. Eikös esim crytekillä mennyt se 3 vuotta että he alkoivat saada niitä tehoja koneesta irti jos nyt siis meinaavat sen crysis 2 pleikalle tehdä.
Parempi vaan että keskittyvät niihin peleihin eikä tuhlaa aikaa ja resursseja teknologian kanssa säätämiseen ja keskittyvät nyt tekeen sen viimeisen half-life episodin valmiiksi:)

"Itse luulen, että Gabe ei vain jaksa siirtää läskiä persettään PS3n devkitin viereen. Se olisi ihan siinä viiden metrin päässä, mutta MSn pahus laittaa joka aamu parit suklaapaukat siihen XOn viereen."

Hehe...

Jooseppi kiteytti aika hyvin, mutta toisaalta melko kummallinen linjaus kun ajatellaan että PS3:n asiakaskuntaakin olisi olemassa. Ehkä tuotto kuitenkin sieltä voittaisi kehityskustannukset joita aiheutuisi. Näinhän ne muutkin tekijät toimivat.

Ainut hyvä peli minkä Valve on saannut aikaan on L4D, HL sarja on keskinkertaista pelattavaa (olen pelannut HL 2, ja episodit ja n. 1/3 HL ykköstä). Pelasin sen vuoksi koska tiesin että jossain vaiheessa siinä saa sen ihmisgravitygunin (ainut hyvä ase koko pelissä, ei tavallinen gravyase ollu hyvä). Vihut ottaa hemmetisti osumaa ihan sama millä vaikeusasteella pelaa, luurangot kestää hyvin hauleja. Jos jokin on hyvää HL:ssä se on tarina ja ei sen enempää.

BTW: Episodit on rahastusta. Tekis nyt koko pelin kerralla.

"Niin, tässä hyvin näkyy pelintekijän arvomaailma. He haluavat sivuuttaa tekniset seikat mahdollisimman vähällä vaivalla jotta voivat keskittyä enemmän itse peliin. Esimerkiksi Lairin kanssa varmasti F5:n resurssit meni juuri toisinpäin. Ja kaikki tietää lopputuloksen."

Half-Life 2 on myynyt yhteensä yli 6.5 miljoonaa kappaletta...PS3:n EA-rävellys HL2 Orange Box about 200.000. Kohtuuden nimissä olisi hyvä ottaa realiteetit huomioon.

Ke ke ke, kyllä jonain päivänä...

Half-Life 2 oli/on mahtava peli! Yks parhaimmista räsikinnöistä mitä oon pelannu siinä vaan on sitä jotakin, mutta mun mielipiteen mukaan nää valven jätkät on asennevammasia urpoja. Joku näistä valven "ohjelmointineroista" sano jotaki tähän tapaan että "PS3 on liian monimutkainen kehitys alusta ja että heillä on ollu ongelmia sen kanssa". Mikä "ohjelmointinero" se semmonen on joka ei osaa tehä peliä PS3:lle. Nää valven tyypit on ihan sokeita jos ne ei nää minkälaista jälkeä pystytään PS3:lla tekemään (esim. Killzone 2 ja Uncharted). Eikä resurssien puute ole mikään kunnon syy hylätä yks peli alusta kokonaan. PS3:lle kehittämällä sais varmasti hyvät rahat ja sais myös sitte niitä resursseja. En yhtään ihmettelis jos microsoft ois kustantanu gabe newellille loppu elämän nugetit siitä hyvästä että jauhaa paskaa PS3:sta. En oo mikään PS3 "fanboy" omien kokemusten perusteella voin sanoa että PS3 on loistava konsoli eikä se Xboxikaan hullumpi laite oo paitsi ehkä vähän epälaadukkaampi (RRoD), mutta mua ärsyttää valven suoraan sanottuna tyhmä käytös ja paskan lässytys ja vinkuminen PS3:sta medialle jne. Ja jos valve päättää että HL2: Episodi 3 ei tule PS3:lle. Tekee valve melko ison virheen ja saavat kuulla kyllä kunniansa pelaajilta. Muuten en sinällään välitä mille alustalle valve pelinsä tekee kunhan episodi 3 nähdään vaan Plegellä (ja minä saan rauhan sielulleni) mutta joka tapauksessa valve tekee virheen jos hylkää PS3:en kehitysalustana. Aika näyttää miten ison.

Ei kyllä ihan pysty tajuamaan, miten jotkut pystyy tämänkin jutun kääntämään siihen, että Valven pojat ei viitsi ruveta PS3:n uutta ja hienoa teknologiaa opettelemaan laiskuuden tai vastaavan takia.. Eiköhän ne niitä pelejä PS3:llekin tekis jos kokisivat sen kannattavaksi. Ja lisäksi taitaa monet muutkin kehittäjät olla valittaneet pleken monimutkaisuudesta. Ei sitä laitetta ole paremman suorituskyvyn takia monimutkaiseksi suunniteltu, koska suorituskyky eroa yksinketaisempaan XBoxiin ei juutri löydy. Lisäksi nykyiset pc:t vievät konsoleita 100-0 ja ovat PS3:a suoraviiviasempia. Eli eiköhän asia ole vaan niin, että pleikkarin arkkitehtuuri vaan on vähän huonoa..

Ei vaan osaa.

Yhdyn edelliseen..... ei taitoa ei hyvää tulosta! on se helppoa laittaa valmis koodia/kääntää lennosta ja valittaa että ei toimi. Mutta se on halpaa!!!

"eikä meidän tarvitse hikoilla heidän alustalleen tekemien hämärien arkkitehtuuripäätösten kanssa." Toisin sanoen eivät tajua, että xboxin ja pc:n tämän hetkiset ratkaisut eivät ole lopullisia, aina tulee uutta ja erilaista teknologiaa, jonka he joutuvat kenties joskus opettelemaan. En puutu nyt siihen onko PS3:sen sisältämä teknologia hyvää vai huonoa, kun en tiedä niistä juurikaan mitään, miten toimivat etc. kuten ei varmaan suurin osa teistäkään.

Ja noihin kommentteihin että "Aivan oikein, unohdetaan teknologia ja keskitytään hyvien pelien tekemiseen", vaikea sitä teknologiaa on unohtaa kun sen armoilla niitä pelejä tehdään, huomenna taas uusi rauta alla ja sen myötä voi kehittäminen muuttua.

Mielestäni todella huonoa pressiä Valvelta. Luulisi tuon kokoisen firman antavan lausuntoja, jotka ovat järkeviä. Mielestäni ei ole järkevä lausunto tuo "Voimme keskittyä siihen mihin haluamme eli pelikokemusten luomiseen, eikä meidän tarvitse hikoilla heidän alustalleen tekemien hämärien arkkitehtuuripäätösten kanssa. En tullut alalle 90-luvulla teknologiafetissin vuoksi, vaan halusin antaa ihmisille hauskoja kokemuksia, Leonard lausui.", lausunto olisi ollut hyvä jos se olisi ollut muodossa, "PC ja Xbox 360 ovat suoraviivaisempia. Voimme keskittyä siihen mihin haluamme eli pelikokemusten luomiseen". Miksi yrittää mustamaalata Sonya jos ei itseä miellytä sen ratkaisut. Mutta jokainen tyylillään.

Pidän Valven peleistä ja aion niitä jatkossakin pelata PC:llä, ihmettelen vain firman "vihaa" Sonya/PS3 kohtaan.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi