Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Sega halusi Xboxista Dreamcast-yhteensopivan

Sega yritti aikoinaan saada Microsoftia tekemään alkuperäisestä Xboxista yhteensopvian Dreamcast-pelien kanssa, raportoi Kotaku.

Microsoftin johtoportaaseen kuulunut Sam Furukawa kertoo, että Segan puheenjohtaja Isao Okawa kävi useaan otteeseen tapaamassa itse Bill Gatesia. Neuvottelut kuitenkin kuihtuivat, kun ohjelmistojätti ei suostunut antamaan Dreamcast-peleille verkko-ominaisuuksia.

Segan epätoivon takana oli PlayStation 2, joka lopulta tukahdutti Dreamcastin. Furukawan mukaan Okawa satsasi yhtiöön noin 900 miljoonaa dollaria omia rahojaan, mutta sekään ei auttanut. Hän kuoli maaliskuussa 2001, ja myöhemmin samana vuonna Dreamcastin valmistus lopetettiin.

Galleria: 

Kommentit

Surullinen tarina :( , tämän päivän Sega on vain varjo itsestään.

Mitenkähän mahtaisi olla jos kyseinen herra olisi hengissä?
Kuka tietää vaikka meillä olisi tällä hetkellä Dreamcast 2? =S

Microsoft missasi tässä erinomaisen tilaisuuden.

Mahewcoro: "Microsoft missasi tässä erinomaisen tilaisuuden."

Niin kai sitten...
Kyllä joitain Dreamcast pelejä on XBox Liveen on tuotu....

Niinpä, Microsoft mokasi pahasti. Täytyy toivoa, että Segan viimeaikainen myötätuuli jatkuu. Sonic Adventure ja Afterburner Climax ovat ainoita XBLA-pelejä, joita odotan pakko-ostoksina. Sega All-Stars Racing ainoa X0-peli, jonka aion ostaa keväällä täysihintaisena.

Muggshotter, jos Xboxilla olisi ollut Dreamcast-tuki, siitä seurannut momentti olisi voinut olla tarpeeksi parantamaan myös Xbox 360:n tilannetta selvästi.

Itse omistin Dreamcastin ja on todellakin harmi, että konsoli kuoli, tarpeettomasti. oman aikansa tehokkain konsoli. ja suht hieno pelivalikoima. RedDog jäi lämmöllä mieleen! JA ShenMue. VoiVoi, kun nyt tulee ikävä Wanhaa Heräteostostaan...

Mahewcoro: "Microsoft missasi tässä erinomaisen tilaisuuden."

Siis Microsoft olisi joutunut tekemään erilaisen verkkotekniikan Dreamcastin peleille, joka olisi ollut liian kallis.

Minunkin mielestäni aika surullinen tarina.. vanha mies vain halusi yhteistyötä tehdä ja melkein miljardinkin omaa rahaa sijoitti Dreamcastiin. MS ja Sony kieltäytyivät ja ukkokin sitten kuoli ajan kuluessa. :(

Vaikka en ikinä omistanutkaan Dreamcastia (mutta aioin ostaa Resident Evil: Code Veronican takia), on tämä konsoli hylätty helmi. Harmi kuinka kävi:(

"Siis Microsoft olisi joutunut tekemään erilaisen verkkotekniikan Dreamcastin peleille, joka olisi ollut liian kallis."

Niin ja Microsofthan ei ollut sijoittanut jo miljardeja Xboxiin... kyllä MS selvästi laski pennejä ja säästi senttejä konsolinsa kanssa!

Olipas surullinen tarina. Mutta hemmetti kun oli rikas O:

Kuolleen raahaaminen mukana ei ole aina tilaisuus, se voi olla myös taakka.

Samaa mieltä. DC tuki olisi nostanut xboxin hintaa ja sega oli tuolloin jo häviään maineessa. On hyvä muistaa että v. 2000 DC ei ollut se uber-retro kone vaan lyhyessä ajassa turpaansa ottanut kuollut kone. M$ teki viisaammin panostaessaan uuuteen, ja Halohan se xboxin teki.

Niin, ja siksi MS hankki yksinoikeudet useaan häviäjän maineessa olleen Segan peliin Xboxille, esim. Jet Set Radio Future, Panzer Dragoon Orta ja Shenmue II:n jenkkijulkaisu. ;)

Segan maine oli Dreamcastin kohdalla uudella huipullaan peliharrastajien keskuudessa, ja Dreamcast-tuki olisi tuonut Xboxille vähän enemmän mainetta ja uskottavuutta kuin se pelkkä Halo yksinään, joka sitten profiloi konsolin Haloboksiksi.

Tässä sukupolvessa Microsoft yrittää epätoivoisesti kosiskella laajempaa yleisöä Viva Pinatalla, Natalilla, Lipsillä ja ties millä, kun mahdollisuudet laajentaa Xboxin käyttäjäkuntaa olisivat olleet tarjolla jo viime sukupolvessa.

Niin, Segan pelituotanto oli voimissaan ja eri pelisarjat olivat hyvin suosittujaja arvostettuja varsinkin aktiivisten peliharrastajien keskuudessa. Segan taloudellisten ongelmien vuoksi Microsoft olisi saanut kaapattua edullisesti Segan tuottamaan persoonallisempia ja laadukkaampia yksinoikeuspelejä xboxille. Se olisi voinut tehdä ensimmäisestä konsolista varteenotettavan kilpailijan PS2:lle ja ratkaista tämän sukupolven kohdalla kisan lopullisesti. Microsoftin oma yksinoikeustuotanto on ollut osittain laadukasta mutta aika väritön ja lattea kokonaiskuva konsolista tulee, jos Halo ja Forza ovat parhaimpia brändejä. Varmaan tylsällä virkamiesimagolla saavutetaan joitakin uusia kuluttajaryhmiä mutta luulisin, että esim. Sonic olisi myynyt paremmin.

Itsellä on dreamcast vieläkin tuolla kaapissa, täysin toimivana :P Crazy taxi ja virtua tennis ainakin tallessa ja molemmat loistavia :) Ainiin ja Ecco the dolphin..

Mistäköhän sitä sais pilkkahintaan noita legendaarisia DC pelejä nykyään ostettua? :D

Ei se meinaan yhtään hassumpi konsoli tosiaan ollut

Segan casual pelit olivat aika näkymättömiä. Sonic on flopannut oikeastaan joka pelillään Dreamcastista eteenpäin.

Nyt on muistettava että kun puhutaan "yhteensopivuudesta" tarkoitetaan muistikorttien, ohjaimien ym. tilpehöörin yhteensopivuutta sen lisäksi että merkittävä osa peleistä pyörii virheettömästi. M$:n kannalta oli varmasti halvempaa maksaa parin parhaan pelin käännöksen yksinoikeudesta kun tehdä se kokonaisuudessaan itse konsoliin jo kuolevalle pelikoneelle. Lisäksi media olisi tuominnut Dreamcast yhteensopivuuden epätoivon merkkinä.

m_vierimaa: jos luit uutiset kokonaan, niin huomasit varmaan siinä lukeneen, että neuvottelut kuihtuivat sen takia, kun M$ ei suostunut antamaan DC-peleille verkko-ominaisuuksia. Muuten xboxista olisi varmaankin tehty yhteensopiva dc-peleille, jos Sega olisi hyväksynyt sen, että peleissä ei olisi sitten ollut verkko-ominaisuuksia.

Sentient6: Verkko-ominaisuuden "antaminen" on ehkä turhan vähättelevästi sanotti. Microsoft olisi siis joutunut kehittämään kokonaan erilaisen verkkotoiminnon, joka olisi käyttötarkoitukseen nähden ollut aivan liian kallis.

Dreamcast oli suhteellisen huonosti markkinoitu laite, varsinkin Euroopassa. Oliko syy sitten Sonyn Playstation 2.

Pelaajalehden Dreamcast -artikkeli tuli tuossa pari kuukautta sitten. Siinähän oli paljon hauskaa tietoa, jopa itselläkin oli mennyt aikoinaan ohi.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi