Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Sony laskee PS3:n kehitystyökalun hintaa

Sony Computer Entertainment madaltaa pelistudioiden kynnystä PS3-kehityksen aloittamiseen laskemalla PS3:n kehitysraudan hintaa. Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa laitteen uusi hinta on 2000$/1700€. Ensimmäisistä versioista kehittäjät joutuivat maksamaan jopa yli 10 000 dollaria.

Lisäksi ohjelmistotyökalujen mukana toimitettavan SNC-kääntäjää on optimoitu tuottamaan korkealaatuista koodia ja sen luvataan lisäävän myös tuottavuutta. Uusi kääntäjä on jo ollut käytössä muun muassa Killzone 2:n kehityksessä.

Sony on esitteli myös uuden version PhyreEngine-grafiikkamoottoristaan, josta löytyy nyt muun muassa oma systeemi kasvien lehtien mallintamiselle, mikä mahdollistaa esimerkiksi ultra-realistiset puut peleihin.

Galleria: 

Kommentit

Ja graafinen ero senkuin kasvaa Xbox360:n ja PS3:n välillä, PS3:n eduksi. Tämä oli täysin puolueeton kommentti/mielipide ja kylmä totuus. Mutta eihän sitä voi tietää, mitä ässiä Microsoftilla on hihassa kehittää 360:n työkaluja.

"Ja graafinen ero senkuin kasvaa Xbox360:n ja PS3:n välillä, PS3:n eduksi. Tämä oli täysin puolueeton kommentti/mielipide ja kylmä totuus."

Juu näinhän se on :) Jospa nyt alettaisiin näkemään niitä ihan oikeasti 1080p 60fps pelejä..

"Jospa nyt alettaisiin näkemään niitä ihan oikeasti 1080p 60fps pelejä.."

Tietämättömyyttä, sokeutta vaiko itsepetosta? Se ei ikävä kyllä selviä illan uutisissa :/

Tuotahan ei joka heppu ostaa saakaan vaikka rahaa löytyisikin. Näyttöjä pitää jonkin verran olla. Ainakin kynnys pienillä yrityksillä lähteä mukaan PS3 pelien kehittämiseen pieneni ja helpottui.

Eipä tuo uusi versio kääntäjästä vaikuta visuaaliseen ulosantiin millään tavalla.
Pointtina noissa päivityksissä on streamlineta kehitysprosessia.

Ultra-realistiset puut! Tämä on sitä uutta sukupolvea.

"graafinen ero senkuin kasvaa Xbox360:n ja PS3:n välillä, PS3:n eduksi"

Ainoa peli tähänmennessä jossa olen moista nähnyt on Killzone 2.

Karibu:
"Näyttöjä pitää jonkin verran olla."

Itse asiassa sen verran pitää korjata, että vaikka se konsolin julkaisua edeltävään Sonyn viralliseen PS3-propagandaan kuuluikin, PS3 ei oikeasti kykene tuottamaan tosiaikaisesti renderöityä 1080p-kuvaa samanaikaisesti kahteen näyttöön.

Kehitystyökaluilla aikaansaatujen tuotosten tarkasteluun riittää siis vain yksi näyttö.

"Ainoa peli tähänmennessä jossa olen moista nähnyt on Killzone 2."

Se ja Uncharted. Juuh, tämän tarkoitus lienee saada lisää indiekehittäjiä PS3:n pariin. PhyreEngine taisi olla käytössä Flowerissa, joka imo oli kyllä erityisesti designiltaan nätti peli.

Xbugs, vaikka olitkin ovela niin väittämäsi on edelleen vain väittämä. "Absence of evidence isn't evidence of absence"

Hienoa, että uusia yrittäjiä pääsee näin mukaan PS3-pelien kehittämiseen ja saadaan uusia työkaluja pelifirmoille. Ehkäpä tämän avulla aletaan saamaan lisää KillZone 2:n graafiseen loistoon pystyviä PS3-pelejä :)
Empä muuten yllättynyt, että täällä olivat taas tutut Xbox-naamat heittämässä epäilyksen siemeniä ilmoille ja sytyttelemässä konsolisodan nuotiota...

"Empä muuten yllättynyt, että täällä olivat taas tutut Xbox-naamat heittämässä epäilyksen siemeniä ilmoille ja sytyttelemässä konsolisodan nuotiota..."
höpöhöpö..

Sivuhuomautus: Milloin pistät kuvia bemarista?

Niin oli minulla asiaakin eli johtuuko tämä devkittien hinnanlasku siitä, että Sony haluaa lisää sisältöä sinne PSN:n, että saavat tienattua enemmän sitten niiden latausmaksujen avulla?

Olipahan jo aika että pikkasen yrittivät madaltaa PS3:lle kehittäisen aloittamisen kynnystä (jos ei hankala Cell:ille ohjelmointi jo ollut tarpeeksi). Olisikohan tämä Sonyn vastaus kehittäjien vaatimuksiin PS3:n hinnan alentamisesta ja/tai vasta-painona nettilatausmaksuille (joka puree juuri pahimmin pieniin suhtkoht vähä-varaisiin kehittäjiin joille tämä on suuri helpotus rahallisesti).

Niin ja mitä jos lopetettaisiin tämä Full HD renderöintikiista, kumpikaan konsoli (ei PS3 eikä Xbox 360) ei kunnolla osaa renderöidä grafiikka-intensiivisiä pelejä Full HD:na, jonka takia monet pelit (m.m Halo 3) renderöidään 720p:nä ja skaalataan Full HD:ksi. Suurin osa meistä ei edes huomaa tätä loppujen lopuksi, eli mitä jos lopettaisimme tämän turhan kiistelyn ja vaan pelaisimme ylöspäin skaalattuja pelejämme ihan rauhassa.

Niin ja grafiikasta, suurin osa pelinkehittäjistä on tajunnut multi-platformien edun tekee nyt pelinsä sekä Xbox 360:lle, PS3:lle ja PC:lle (sekä mahdollisesti myös Mac:ille). Tapa millä pelit kehitetään graaffisesti on englanninkieliseltä nimeltään "lowest common denominator development" (en jaksaisi kääntää tuota suomeksi) joka tarkoittaa että Xbox 360 on melkein poikkeuksetta pääkehitysalusta joka johtaa sihhen että Xbox 360 ja PS3-versioiden välillä ei ole juuri yhtään eroa (ja jos on oikein "ekspertti" saattaa huomata jos oikein tarkkaan katsoo että Xbox 360 version hivenen hienomman näköinen).

Eli mitä jos otettaisiin uusi policy että kiellettäisiin nämä täysin turhat keskustelut siitä kummalla konsolilla on paremmat grafiilat kun molemmilla pääsee melkein samoihin tuloksiin (toisella hankalammin pikkasen parempiin kuin toisella paljon helpommin).

Karibu:
"Absence of evidence isn't evidence of absence"

Itse osaisin kyllä sanoa tuon suomeksikin: "todisteiden puute ei ole todiste puutteista". Se, miten tuollaisen muualta kopioidun vieraskielisen ja siten ilmeisesti tavallista hienomman sitaatin viljely liittyy PS3:sta ilmeisesti sittenkin löytyvään, Sonyn lupaamaan toiseen HDMI-porttiin, jäänee noin korkealentoisella argumentaatiolla yksinomaan itse kunkin pohdittavaksi.

"Niin oli minulla asiaakin eli johtuuko tämä devkittien hinnanlasku siitä, että Sony haluaa lisää sisältöä sinne PSN:n, että saavat tienattua enemmän sitten niiden latausmaksujen avulla?"

Tosiaan, ja jos vielä Sony toimii itse indiekehittäjien pelien julkaisijana niin sehän maksaa itse itselleen näitä latausmaksuja. Turha nokkeluus voi purra perseestä kuin bulldog. ;)

No olipa huono soomennos. Mieluummin teen sitaatit alkuperäisellä kielellä, jos se on valta osalle ymmärrettävää kieltä. Kerropas kuinka pelikokemuksesi on kärsinyt toisen HDMIn puutteesta? Tämä on sinänsä hassu nipottamisen aihe kun kaikkea muuta ihmiset haluaisivat koneesta poistettavan jotta valmistus kustanukset laskisivat, mutta jos näin ollaan heti alussa tehty, maristaankin siitä ettei sitä ole ollut mukana alusta asti. Joka tapauksessa, PS3ssa oli enemmän HDMI paikkoja kuin kilpailijoissaan pitkän aikaa. Kappas vain. Yhden HDMIn puuttuminen vaikuttaa pelaamiseen tuskin läheskään niin raskaasti kuin... noh RROD. Kun kerran vanhoja kaivellaan niin kaivetaan sitten.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi