Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Sony-pomo: PS3:n julkaisu oli melko katastrofaalinen

Sonyn pääjohtaja Howard Stringer on kuvaillut Kaliforniassa järjestetyssä D6: All Things Digital -konferensissa PlayStation 3:n julkaisua ja sen yhtiölle aiheuttamia taloudellisia ongelmia melko katastrofaalisiksi. Lisäksi hän myönsi, että konsoli sai käytännössä jonkin aikaa tekohengitystä julkaisunsa jälkeen.

Nykypäivänä Stringer on huomattavasti tyytyväisempi PS3:n asemaan ja hänen mukaan kivikkoisesta alusta on selvitty muun muassa blu-rayn formaattisotavoiton ansiosta.

Galleria: 

Kommentit

Hienoa, että uskaltaa myöntää asian. Nykyään Pleikkarin tilanne tosiaan näyttää paljon valoisammalta.

Omasta mielestä PS3:n alkukin oli ihan hyvä. Ei tietenkään myynneissä ja euroopan julkaisukin myöhästyi ja eurooppaa syrjittiin pariinkin otteeseen. Lopulta kuitenkin tuli hyvä konsoli, jolla todella laaja julkaisupeli valikoima, eikä koneessa ollut kertaakaan mitään ongelmia. Pelejä tuli aluksi hivenen hitaaseen tahtiin, mutta viime syksystä lähtien viimeistään ongelmaa ei enää ollut. Kyllähän jo viime kesänäkin tuli esim Ninja Gaiden Sigma yms... Se sitten onkin ollut toinen juttu, miten tämä konsolin julkaisu Sonyyn vaikutti. Varmaan huono alkumenekki oli pienoinen ongelma koneelle, johon oltiin satsattu uskomaton määrä rahaa.

Varmasti olisi myynyt rutkasti paremmin alemmalla hinnalla. Pelinkehittäjätkin olisivat siitä innostuneet eikä Xbox 360 olisi sellaisella karkumatkalla kuin se nyt on. Eikä pelinkehittämisen vaikeus varmasti auttanut asiaa. Homman kanssahan on vieläkin "vaikeuksia". Esim. Ubisoftilla Far Cry 2:ta kehittää 150 ihmistä. 14 ihmistä keskittyy pelin porttaamiseen Pleikkarilla, kun samaisen homman 360:lle hoitaa vain kolmihenkinen miehistö. Tosin tuohan ei suoraan tarkoita, että kehittäminen olisi vaikeaa Pleikalle. Ainoastaan porttaus PC- ja/tai 360-peleistä on vaikeaa. PC:ltä XO:lle porttaus taas on juttujen mukaan helpohkoa.

E: Mutta valoisa tulevaisuus on Pleikalla edessä. Tänä vuonna ilmestyy todella paljon odottamiani pelejä. MGS:tä olen innostunut, Socom vaikuttaa ostamisen arvoiselta ja syksyllä ilmestyy MS2 ja R2. PSN:ään tulee Elefunk, Echochrome ja Wipeout.

Ei tilanne vieläkään ongelmaton ole eikä mistään ole oikein sen suhteen "selvitty". Japanissa laitetta myydään entiseen Xbox-tahtiin, lännessä kansa on valinnut GTA-laitteekseen 360:n ja PS2:n johtoasema on periytynyt Wiille. Julkaisun ongelmat ovat yhä läsnä, jotkut jopa pahempina kuten täysi taaksepäinyhteensopivuuden puute. Rohkeampia uudistuksia tarvittaisiin nyt kuin "Joo, voitettiin Bluray-leffakilpa."

Blurayn voitto oli kyllä ainoa vaihtoehto Sonyn kulmaan ajetulle strategialle, siitä kannatti jo hiukan iskeä pätäkkää tiskiin. Nyt tilanne alkaa jo sentään näyttää siedettävältä.

Ja nyt se vasta sen myönti, jopa minä olin sen huomannut jo vuosi sitten.

Mahewcorollw... Japanissa laitetta myydään tällä hetkellä huonosti, siitä nyt turha edes alkaa kättä vääntämään. Myynnit kuitenkin moninkertaisia Xbox 360:een verrattuna, joten Sonyllä ei sen suhteen hätää. Lisäksi varmaan Japanin markkinoissa luotetaan varmaan kohtuu paljon tulevien yksinoikeuspelien, kuten Metal Gear Solid 4:n, Gran Turismo 5:n ja Final Fantasy XIII:n kasvattavan koneen menekkiä. Nyt PS3:lta kuitenkin puuttuu viellä ne todelliset ykköspelit, joista
japanilaiset välittävät.

Sen sijaan siinä, että kansa olisi valinnut lännessä GTAIV pelilaitteeksen 360:n panenkin jo vähän enemmän hanttiin. PS3
versio myy hyvin, kun mietitään, että PS3 on tällähetkellä takaa-ajoasemassa. VGChartz arvio, että GTAIV:n julkaisuviikolla PS3:n myynnit nousivat maailmalla 85%, Xbox 360:n myyntien nousun jäädessä 68%:n lukemiin. Kappalemäärinä PS3 myi tuona viikkona noin 335 000 kpl, Xbox 360:n myydessä 240 000 kpl. Lisäksi Wii:n ja PS2:n vertailu
on jotenkin turhaa, kun tilanteet eivät vastaa toisiaan. Tokihan molempien myynnit ovat kilpailijoitaan paremmat, mutta eipä niin kamalasti muita yhtäläisyyksiä tule mieleen.

Ja se, että julkaisun ongelmat ovat vielläkin läsnä... No Sonyn kannaltahan tilanne parempi, kun kone myy kohtuudella. Tietenkin aina on näitä "ongelmia", että oliko hyvä, että karsittiin 40 gigan mallista PS2 yhteensopivuus, mutta nämä nyt suurimmaksi osaksi mielipidekysymyksiä. Uudistuksista puheenollen, niitä Sonylla on kyllä ihan riittämiin. Tietenkin riippuu millaisia uudistuksia kaipaa, mutta esim ohjaimen viat korjattiin tolla DuolShock 3:lla. Store vikoja korjattiin päivittämällä se kokonaan. Home on tulossa, sekä paljon lupaavia pelejä. Ollaan luvattu tuoda telkkarisarjoja ladattavaksi Storeen ja käyttöjärjestelmää parantaa. Kyllä noita uudistuksia riittää, niiden rohkeus ei ehkä mitään ihmeellistä tasoa, mutta tässä kohtaa tuskin enää kannattaisi mitään hirveän uhkarohkeaa markkinointia tai muutakaan kokeilla. Siinä sitten tulikin oma mielipide asiasta. =)

Ontuvaa puolustelua. VGChartzin "luvut" ovat suorassa ristiriidassa NPD:n ja Chart-Trackin lukujen kanssa. PS3:n Japanin-myynti tuskin tyydyttää Sonya, kun laite myy hitaammin kuin Gamecube. Niitä japanilaisten "ykköspelejä" on tullut ja mennyt iso joukko, vaikutus on ollut vähäinen. PS2 ja Wii -samankaltaisuus jatkuu paljon konsolimyyntiä pidemmälle, mm. listoille pääsevien pelien määrä, hintaprofiili ja kohderyhmät.

Ja viimeiseksi... "tässä kohtaa tuskin enää kannattaisi mitään hirveän uhkarohkeaa markkinointia tai muutakaan kokeilla." Kannattaa siis luovuttaa, peli on menetetty? Ei väliä miljarditappioilla, keikutaan mukana miten jaksetaan? Toivoisin, että Sonylla olisi kuitenkin takataskussa jotain kekseliästä ja uskaliasta, eikä vain käyttöjärjestelmäpäivityksiä, vanhan ohjaimen päivitys ja "luvattu tuoda telkkarisarjoja ladattavaksi". PR:stä huolimatta he eivät varmasti ole tyytyväisiä syntyneeseen tilanteeseen, mutta nähtäväksi jää, löytyykö heiltä keinoja sen muuttamiseen.

Eihän noi VGChartzin luvut ihan parhaasta päästä ole, mutta kyllä ne nyt jonkinlaisen kuvan tilanteesta antavat. PS3:lta nyt japanissa julkaistut pelit, eivät omasta mielestä ole olleet sitä tasoa, kuin Final Fantasy- tai Metal Gear Solid sarja. Noi PS2:n ja Wiin yhtäläisyydetkin ovat vähän kaukaa haettuja. Listoille pääsee sekä PS2:n, että Wii:n pelejä, koska molempia laitteita myydään paljon. Hinta taktiikkahan oli PS2:n julkaisuaikaan eri, kun Wii:llä, PS2 oli paljon kalliimpi, eikä se ainakaan omasta mielestä varta vasten kosiskellut Wii:n tavoin satunnaispelaajia, kuten vaikkapa vanhuksia, naisia yms. Ne tulivat sitten myöhemmin, kun konsolin hinta laski ja sille tuli laajempaa pelivalikoimaa.

Ja se, että mitä Sonylle olisi hyötyä jostain rohkeasta taktiikasta. Itse en ala ennustamaan, miten mikäkin yritys vaikuttaisi PS3:n myyntiin, mutta kyllähän silläkin voidaan pitkellä mennä, että lasketaan hintaa, lisäillään joitain ominaisuuksia, julkaistaan lisää pelejä yms.

"PR:stä huolimatta he eivät varmasti ole tyytyväisiä syntyneeseen tilanteeseen, mutta nähtäväksi jää, löytyykö heiltä keinoja sen muuttamiseen."

Itse veikkaan, että kunhan hinnasta saadaan puolet pois ja laitteesta Wiin kokoinen, niin se myy joka markkina-alueella about 15 milj. kpl.

Voi täysin perustellusti kysyä, onko sillä VGChartzin antamalla "kuvalla" mitään tekemistä todellisuuden kanssa, kun vertaa ammattimaisesti kerättyihin NPD:n (http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3167854 ) ja Chart-Trackin (http://www.joystiq.com/2008/05/29/chart-track-uk-360-outselling-ps3-foll... ) tietoihin. Tässä ei ole kyse mistään tulkintaerosta, vaan aivan täydestä ristiriidasta VGC:n ja ammattilaistahojen välillä. Pitää siis valita, uskooko VGChartzin arvailua vai koko alan laajuisesti luotettuja ammattimittaajia.

MGS4:ltäkään ei kannata odottaa liikoja Japanin suhteen, ja FF13 on MIA. Vähän hassua niiden varjolla vähätellä Pro Evoa, Dynasty Warriorsia ja Everybody's Golfia.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi