Viime viikon Games Convention -messujen yhteydessä haastateltu Sony Computer Entertainment Europen johtaja David Reeves uskoo, että pelijulkaisijoiden kanssa tehdyt sopimukset yksinoikeuksista ovat jäämässä historiaan, sillä yhteistyö suoraan kehittäjien kanssa on toimivampi ratkaisu.
Reeves uskoo myös, että hyvä pelivalikoima on tärkeämpää konsolin myynnille kuin itse laitteen hinta, mikä hänen mukaansa on nähtävissä Sonyn investoinnissa omiin peleihin.
– Uskomme omiin peleihin panostamiseen ja erityisesti Phil Harrison ja minä olemme pyrkineet siihen viimeiset viisi vuotta esimerkiksi SingStarin, The Getawayn ja Buzzin kanssa. Ne ovat kuin patentteja ja me voimme viedä niitä eteenpäin, Reeves kertoi.
– Meidän on kuitenkin yhä usemmain hyväksyttävä se, etteivät laitevalmistajat saa yksinoikeuksia, elleivät he maksa miljoonia dollareita siitä, että peliä ei kehitetä tietylle alustalle.
– Toisaalta kehittäjät, kuten esimerkiksi Quantic Dream (Heavy Rain), joilla on loistava peli, jonka kehittäminen vie paljon aikaa ja vaatii rahoitusta sekä ulkopuolista kehitysapua... vaihtokauppana on yksinoikeus ja se toimii. Eli yksinoikeudet ovat todennäköisempiä kehittäjien, kuin julkaisijoiden kanssa, Reeves totesi.
Hän kuitenkin sanoi, ettei ole täysin mahdotonta, etteikö Sony voisi sopia yksinoikeudesta edelleen julkaisijankin kanssa, mikäli tilanteen katsovan sitä vaativan.
Reeves vihjaili lisäksi, että lokakuun Tokyo Game Show -messuilla Sonylla on lisää paljastettavaa omilta ja ulkopuolisista kehittäjiltä PlayStation 3:lle sekä PSP:lle.
Kommentit
Järkevämpää on todellakin tuo pelin v...
Järkevämpää on todellakin tuo pelin valmistuksessa auttaminen.
Muistanko väärin mutta eikös jo Getaw...
Muistanko väärin mutta eikös jo Getaway peruttu heti GTA4:n jälkeen?
Team ICO vihdoin TGS:ssä?
Team ICO vihdoin TGS:ssä?
Darwin: "Muistanko väärin mutta eikös...
Darwin: "Muistanko väärin mutta eikös jo Getaway peruttu heti GTA4:n jälkeen?"
Juu, mutta eihän se estä uuden Getawayn kehitystä jatkossa.
Yksinoikeus pelinkehittäjän kanssa ju...
Yksinoikeus pelinkehittäjän kanssa julkaisijan sijaan on juuri niinkuin sen pitäisi toimiakin. Hyvähyvä!
Yksinoikeudet jäämässä historiaan... ...
Yksinoikeudet jäämässä historiaan... Sonyn osalta? XO:lle ja etenkin Nintendon laitteille tulee kovaa vauhtia yksinoikeuspelejä. Kenties Reeves tarkoittaa aivan tietynkaltaisia FFXIII:n nimisiä pelejä, eikä laske sellaisia nimikkeitä kuin Dragon Quest IX, Monster Hunter 3 ja Suikoden Tierkreis. Tai sitten on kyse länsipeleistä, jotka ovat perinteisesti aina olleet enemmän multiplattaripainotteisia kuin japanilaiset pelit, eli tilanne ei ole niiden suhteen varsinaisesti muuttunut mitenkään. Jos Sony olisi markkinajohtaja, olisi varmasti erilainen ääni kellossa.
Öh, Mahe, tarkoitatko että markkinajo...
Öh, Mahe, tarkoitatko että markkinajohtajana Sony maksaisi yksinoikeuksista vaikka saisi niitä joka tapauksessa ilmaiseksi ollessaan markkinajohtajan asemassa?? Voip olla että Reeves ei niin väärässä ole yksinoikeuksien ja niistä maksamisen jäämisestä historiaan. Sony tämän bisneksen alunperin tälle tasolle nostikin, miksei se siis voisi kehittääkin sitä edelleen? Mainittu esimerkki Quantic Dreamista kertoo hyvin miten bisnekset voi hoitaa toisinkin, halvemmalla pelin laadun kärsimättä.
Voihan sitä yrittää selitellä noinkin...
Voihan sitä yrittää selitellä noinkin, kun pelijulkaisijat eivät enää ole automaattisesti valmiita tekemään yksinoikeuspelejä monopoliasemastaan tylysti jumbosijalle pudotetulle Sonylle.
MotörQ No Sony ei sentään maksa mu...
MotörQ
No Sony ei sentään maksa multiplattareista, jotta niitä julkaistaisiin PS3:lle. Sony ei myöskään maksa, että saisi peliin jotain "lisäsisältöä joskus tulevaisuudessa ja jonka laadusta ei ole mitään tietoa", kuten eräs jenkkifirma.
"Team ICO vihdoin TGS:ssä?" Sais o...
"Team ICO vihdoin TGS:ssä?"
Sais olla. Onhan tässä jo riittävästi kärvistelty.
Must you feed the trolls, leave that ...
Must you feed the trolls, leave that to me.
Minun mielestäni olisi tietenkin hienoa, että ei vain kylmästi ostettaisi yksinoikeuksia ja jos ostetaankin niin olisi kiva jos niistä näkyisi selvästi mille alustalle niitä tehdään ja otettaisiin huomioon alustan heikkoudet ja vahvuudet. Tietenkin parasta olisi jos kaikki tekisivät kuten Sony Quantic Dreamin kanssa, eikä vaikka kuten ESIMERKIKSI microsoft Remedyn kanssa.
"Tietenkin parasta olisi jos kaikki t...
"Tietenkin parasta olisi jos kaikki tekisivät kuten Sony Quantic Dreamin kanssa, eikä vaikka kuten ESIMERKIKSI microsoft Remedyn kanssa."
Niin Sonyhan teki oikein Remedyn kanssa kun eivät halunneet antaa devkittejä käyttöön rahaakaan vastaan, eivätkä tukea pelin ohjelmointiin tai kehittämiseen. MS sentään antoi rahat, antoi laitteet ja antoi aikaa. Varmaan MS:n tapa on se surkeampi Remedylle, sääliksi käy.
Sonyn toiminta on ok, mutta pelinkehittäjät haluavat rahaa tai peli tulee multina ulos. MS maksaa exclusiveista ja antaa aika hyvät työkalut+tuen siihen päälle. Sony toimii vanhanaikaisesti ja toivoo, että vanhat meriitit vaikuttavat päätökseen.
"No Sony ei sentään maksa multiplattareista, jotta niitä julkaistaisiin PS3:lle. Sony ei myöskään maksa, että saisi peliin jotain "lisäsisältöä joskus tulevaisuudessa ja jonka laadusta ei ole mitään tietoa", kuten eräs jenkkifirma."
Minkä multiplatformin se MS on nyt ostanut? GTA4:n lisäsisältö näyttää olevan ihan ok laatuista ja kohtahan se nähdään miten sitä myydään.
Niinkuin Weldomite tuossa sanoikin, n...
Niinkuin Weldomite tuossa sanoikin, niin Sonyn toiminnassa taitaa painaa tällä hetkellä liikaa japanilaistyylinen ajattelu, eivätkä he pyri ostamaan itselleen oikeuksia, niin tehokkaasti kuin MS. Nintendolla on ollut aina tehokas oma pelituotanto ja nyt kun Wii on kukkulan kuningas, niin kolmannet osapuolet suorastaan kiljuvat päästä Wii-junaan. Sonylla totuttiin kahden edellisen sukupolven aikana, että HE ovat ylimpinä ja nyt varmaan kestää aikansa, että he ymmärtävät sen pienen seikan, etteivät firmat ensisijaisesti halua tehdä pelejä heidän vaikeasti ohjelmoitavalle ja vähiten myyneelle konsolille.
Ketään en yritä loukata, mutta AMPUKA...
Ketään en yritä loukata, mutta AMPUKAA MINUT!
Edit. Paitsi itseäni, tietenkin.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi