Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Sonyn Hirai: PS3:n ohjain kehittyy

Pelisivusto Kikizon haastattelussa Sonyn peliosaston pääjohtaja Kaz Hirai myönsi, että pelaajilta on tullut palautetta tärinöiden puuttumisesta PS3:n ohjaimesta.

Hirain mukaan tärinöiden lisäämistä ohjaimeen harkitaan, nyt kun patenttikiista Immersionin kanssa on sovittu. Toisaalta Sonylla tutkitaan myös monia muita toimintoja, joita ohjaimeen voisi sisällyttää ja Hirai lupasi yhtiöltä tiedotetta, kun uusista ominaisuuksista on tehty päätöksiä.

"Ohjain on kehittyvä lisävaruste. Ensimmäisellä Pleikkarilla aloitimme ilman analogitatteja ja siitä olemme edenneet tähän asti, joten on selvää ettei nykyinen PS3-ohjain ole lopullinen malli," Hirai sanoi.

Galleria: 

Kommentit

Eipä tuu mieleen mitään muita kehitettäviä ominaisuuksia kuin tuo tärinä, mutta let's wait and see

Tärinän lisääminen nyt on itsestäänselvyys, ja sen myötä ohjain toivottavasti saa lisää kaivattua massaakin. Mutta myös liipaisimet pitäisi suunnitella kokonaan uusiksi ja mielellään myös rakentaa painikkeet tuntumaltaan paremmiksi ja sellaisiksi, että niillä ei olisi toisinaan tapana jumittua pohjaan. Yleensäkin ergonomiaan kannattaisi panostaa enemmän mm. ohjaussauvojen sijoittelun ja ohjaimen kulmikkuuden osalta.

Fiksumpaa olisi myös, jos ohjaimen akun saisi tarvittaessa vaihdettua - tai käytettyä peräti (ladattavia) paristoja, jotteivat akultaan uuvahtaneet ohjaimet tuottaisi jälleen uutta ongelmajätevuorta.

Todella rasittavaa tällainen jälkikäteen tapahtuva ominaisuuksien lisäily ohjaimiin. Tuon tärinän nyt ymmärtää, mutta syö miestä jos omistaa jo useamman vanhan kapulan ja ilmenee päivitystarvetta - varsinkin kun nuo ohjainten hinnat eivät ole sieltä halvimmasta päästä...

Playstationin ohjain on kyllä joka tapauksessa polkenut eniten paikallaan, nimen omaan pahassa. Tattien sijoittelu on epäergonominen ja käy sormille ja olkapäänapit olivat ajankohtaiset viimeksi ensimmäisen Playstationin aikoihin. Kyllä niistä nykyään toisten pitäisi olla jo palautuvat liipaisimet.

Itse en kyllä kaipaa yhtään painavampaa ohjainta ja tatitkin ovat juuri oikeilla paikoillaan. Paristojen kanssa pelleilykään ei tunnu ajankohtaiselta, sillä akku todennäköisesti pysyy käyttökelpoisena pidempään kuin muu ohjain.
Kahvojen muotoilussa ja liipaisimissa on kyllä hiottavaa.

Padiin liitettävä mininäppis :)

Saa kehittää ihan rauhassa, itse tyytyväinen tähän malliin. Tärinöitä ei tässä talossa nähdä :) Liipaisimet voisi olla paremmat mutta eipä niidenkään kanssa enää ole vaikeuksia. Ja akku on todella kestävä jos vertaa vaikka Boksin play and charge-kitin akkuun. Mielenkiintoista nähdä miten ratkaisevat joskus tulevaisuudessa tuon akun vaihdon.

Xbugs vei sanat näppäimistäni :)
Ainut vain että haluisin lisätä tuohon vielä että suunnittelisivat kokonaan uuden ohjaimen. Tuo nykyinen on todella hirveä pitää kädessä ja pelata pitkiä sessioita.

"Tuo nykyinen on todella hirveä pitää kädessä ja pelata pitkiä sessioita."
Montas kertaa olet pitänyt sitä kädessä ja pelannut pitkiä sessioita?

"Tattien sijoittelu on epäergonominen ja käy sormille"

Omakohtanen asia, mulla vaan ei oo nääs ikinä käyny sormille...

Ainahan sitä kehittämisen varaa löytyy, ei maailma ole vielä kuitenkaan valmis. Silti ei tähän hätään kaipaa muuta kuin tärinöitä.

No siis massaa en kyl kaipaa lisää. Missä tahansa asiassa keveys on eduksi (no okei, ei ehkä käsipainoissa tms.). Tärinät sen sijaan olis jees, eikä se haittaa vaikka se massa sitä myötä lisääntyisi.

Tatit ja liipasimet ovat vähän huonosti tosiaan muotoiltu ja FPS-peleissä varsinkin tuo tatti, liipasin ja kahva asettelu on vaan semmonen, että ohjain ei kovin hyvin pysy hyppysissä.

Onneks sentään tossa ohjaimessa tuli akku mukana, eikä tarttenu sitä varten lisää akkuparistoja ostaa (tai erillistä play'n'charge kittiä).

Mutta eihän liikkeentunnistimen pitäny toimia tärinöiden kanssa.
Kuinkas nyt näin Soni?

Ittelläni on sopinut hyvin viimiset 10v käsiin joka päivä, vaikka kahvat voisi olla vähän pidemmät. Tattien sijoittelun "hyvyys" riippuu pelityypistä. Tasoloikissa ja muissa täsmäohjauspeleissä ovat ne ylivoimasesti toimineet parhaiten verrattuna muihin ohjaimiin, mutta räiskinnöissä ne tuntuvat ihmeellisen veikeiltä. Mutta en pleikkaa räiskintäpelien vuoksi nyt ostanutkaan niin en pahemmin toivo niihin uudistuksia.

Xbugs, Arcane ja Kuuleri kyllä sanoivat sen parhaiten ja ei voi muuta kuin yhtyä heidän mielipiteisiin.

Massaa vois olla hitunen lisää kyllä. Liipasimet ehdottomasti uusiksi, nyt tuntuu kuin sinne olisi laitettu pakkaamisesta ylijääneet vaahtomuovit vastuksiksi oikeitten jousien sijaan. Ja tärinättömyys on vähän kuin siirryttäisiin autoissa takaisin kampikäynnistykseen ja väitettäisiin, ettei sähköstartti tule toimeen ilmastoinnin kanssa.

Tottakai jätkät kehittävät ohjaimia. Suurin osa PSX-ihmisistä taisi loppupeleissä hankkia DualShockin perusohjaimen korvikkeeksi ja nyt Sonyllä on upea sauma toistaa tilanne. "Jaa nyt on myyty 10 miljoonaa konetta perusohjaimella, eiköhän tehdä uus".

Akun vaihtaminen nyt ei voi kyllä olla kovin vaikeaa nykyiselläänkään tuon kokoisessa murikassa jos sähkömeisseli pysyy kädessä, mutta ainahan voi parantaa.

Ja ehkä tuota muotoiluakin voisi hiljalleen tarkistaa ihan huvin vuoksi, ellei Sony sitten odota evoluution muovaavan ihmisten kädet kahvoihin sopiviksi.

Mutta ei silti, kaukana ollaan Xboxin mohkelosta ja se riittää.

kyllä' tuo minusta melko hyvä on ollut.. ainakin kun gt4 4 tunnin kisoja pelaa niin ei pahemmin käsiä kolota.

ainut huono noissa on ne alemmat pääty liipasimet (ps3) ne palautuvat.
niiden pinta liian sileä kun kädet yhtää hikoaa niin vaikea tarkasti kaasua ohjailla.
itse tein niihin sellaiset salmari kuviot että tuli kitka pintaa.
että sillee.

Pelaatko Kuuleri useastikkin PS3:lla pitkiä pelisessioita?

Mielestäni myös ohjain olisi saanut muuttua reilusti näiden vuosien aikana. Pelattuani varmaan satoja tunteja kaikkien nykykoneitten ohjaimilla parhaaksi jää (kaikessa paitsi mätkinnässä) XO -ohjain. Silloin kun tuo PS -ohjain muotoiltiin oli kilpailijat aika surkeita tekeleitä.

"Kaz Hirai myönsi, että pelaajilta on tullut palautetta tärinöiden puuttumisesta PS3:n ohjaimesta."
Aika sherlock tuo Hirai.
Yksi asia mitä olen alusta alkaen vihannut pleikkareissa on tuo ohjaimen napit, tatit ja kulmikkuus. Jännä nähdä tuleeko mustakin pleiskanisti jos "korjaavat" sen.. :)

PS3:a en omista, mutta en ymmärrä mikä idea oli jättää tärinä pois. :O

Jaa, vai että napit eivät Xbugsille kelpaa. Paremmat ne mielestäni ovat, kuin XO:n padissa. Varsinkin R1 ja L1-napit ovat kauheat XO:n kapulassa. Liipasimet uusiksi ja tärinä takaisin SixA2:een. Siinä olisi itselleni paras ohjain.

"PS3:a en omista, mutta en ymmärrä mikä idea oli jättää tärinä pois. :O"

patenttisopimus-kiista Immersionin kanssa oli tämä "idea".

Thema, millä tavalla on Suxbox ohjain paras?

"Tuo nykyinen on todella hirveä pitää kädessä ja pelata pitkiä sessioita."
Montas kertaa olet pitänyt sitä kädessä ja pelannut pitkiä sessioita?

Tarpeeksi monta kertaa voidakseni todeta tuon mitä sanoin. Siitä on turha kiistellä.

"Thema, millä tavalla on Suxbox ohjain paras?"
Molemmat tatit osuvat täydellisesti sormille ja ovat tarkat ja helpot käyttää.
Liipasimet toimivat tarkasti ja niiden painamisastetta on helppo säätää. Tulee hyvin esiin esim Forzassa.
Ohjain sopii hyvin käteen ja melkein kaikille pelaajille helpompi oppia kuin ps-ohjain
Ristiohjain on suoraan jostain syvältä ja l/r napit hieman huonossa paikkaa kylläkin :P
En sano etteikö PS ohjaimet olisi ihan hyviä ja toimittavat kyllä asiansa tarpeeksi hyvin nytkin, mutta omille käsilleni ainakin X360 ohjain on selvästi parempi.
Kitaristina tiedän kuinka pienikin näennäinen ero voi tehdä suuren muutoksen parempaan päin ja Sonyn olisi aika se tehdä :)

Auta armias mitä vikinää. Pelimiehen pitkät sessiot ovat turhia, jos niiden jälkeen hanskat eivät ole hapoilla. Kai muistatte vanhan matolaatikon Track & Fieldin, jonka seurauksena maalarinteippi oli peukaloiden yleinen accessory?

Ja jos ette muista, niin ymmärrän vaahtokarkkiasenteenne. Itse aion yllyttää Sonya lisäämään ohjaimeensa sellaisia kulmia, jotka erottavat jyvät akanoista.

"Tuo nykyinen on todella hirveä pitää kädessä ja pelata pitkiä sessioita.
Montas kertaa olet pitänyt sitä kädessä ja pelannut pitkiä sessioita?

Tarpeeksi monta kertaa voidakseni todeta tuon mitä sanoin. Siitä on turha kiistellä."

ja sitten pelaat xboxin padilla... Oikeasti xboxit helvettiin PS3 uutisista! Toivottavasti ohjain kuitenkin kehittyy hitaasti eikä sillä tavalla että joudumme uuden ostamaan puolenvuoden välein...

"Ja jos ette muista, niin ymmärrän vaahtokarkkiasenteenne. Itse aion yllyttää Sonya lisäämään ohjaimeensa sellaisia kulmia, jotka erottavat jyvät akanoista."

Hyvinhän ne 8-bit Nintendon ergonomiset kapulat sillon sopivat käsiin joo. Nykyään en saa siitä kapulasta millään hyvän tuntuista otetta :)
Pehminnyt olen täysin

Tärinät on kyllä ihan hiton turhia noissa ohjaimissa. Kuluttaa vaan turhaan virtaa. Joka pelistä lähtee offille jos vaan pystyy. Pleikan ohjaimet on ollu kyllä hyviä kautta aikain. 360:n on kyllä jotain niin hirvittävää p*skaa, että ei mitään rajaa. On jo niin kamalan näköinenkin että.. Mutta ehdottomasti paras ohjain ikinä on kyllä cubella. Niitä ylänappeja en vaan ikinä oppinut käyttämään kunnolla.

HumanValue, matolaatikon rämpytyspeleissähän tuli tutuksi käyttää kaikennäköisiä erilaisia ulkoisia apuvälineitä. Kuten mm. noppaa, terotinta tai jopa pienoisjunaradan ratakiskoa näin yhden kaverin joskus käyttävän yms. ;D

"ja sitten pelaat xboxin padilla... Oikeasti xboxit helvettiin PS3 uutisista!"
Kai sitä nyt vertailupohjana saa käyttää. Ja olen kyllä samaa mieltä, että tällä hetkellä ylivertaisesti paras padi on XO:n oma. Se nyt vaan on erittäin mukava ja hyvä käsitellä.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi