Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Tutkimus: PC ja Xbox 360 työllistävät eniten

Länsimaisiin kehittäjiin keskittyneestä Game Developer Researchin tutkimuksesta käy ilmi, että 70 prosenttia alan ammattilaisista työskentelee PC- tai Mac-pelien parissa, kun 53 prosenttia työstää pelejä konsoleille ja 16 prosenttia käsikonsoleille.

Lähes 2000 raskaan työn raatajaa kattaneen tutkimuksen mukaan konsolikehittäjistä 73% tuottaa pelejään Xbox 360:lle, 58% PlayStation 3:lle, 42% Wiille ja 15% edelleen PlayStation 2:lle. Tutkijat korostavat kehitystiimien kokojen vaihtelevan, joten Xbox 360:lle ei välttämättä kuitenkaan tehdä eniten pelejä.

Käsikonsolien saralla luvut ovat markkinatilanteen mukaisia, sillä 75% työskentelee DS:n ja 45% PSP:n parissa.

Galleria: 

Kommentit

Vähintään kyseenalainen otsikko, kuten uutisestakin tulee ilmi. Etenkin kun vähän erikoisten prosenttilukujen mukaan päällekkäisyyttä on erittäin paljon, niin että yksinoikeuskehittäjiä ei luulisi olevan lähes lainkaan (muutoin prosentit lähentelevät kahtasataa). Käsikonsoleissa sen sijaan yksinoikeuskehittäjiä on DS:llä 55 %, PSP:llä 25 % ja yhteiskehittäjiä 20 % kokonaismäärästä, mikä sopii kuvaan ja havainnollistaa käsikonsolitiimien suurempaa erikoistumista.

Totta kai prosenteissa on päällekkäisyyksiä, sillä osa kehittäjistä työskentelee esimerkiksi Xbox 360:n ja PS3:n parissa. Jos suurin osa tutkimuksen kehittäjistä kehittää PC:lle ja seuraavaksi suurin osa Xbox 360:lle, voitaneen sanoa, että nämä ovat tutkimuksen mukaan suosituimpia kehitysalustoja, kun katsotaan niiden parissa työskentelevien kehittäjien määrää. Tietenkin tiimikoot vaihtelevat, mutta pienemmän tiimin pelejä löytyy kyllä Xbox 360:lle ja PS3:llekin.

Niin ja kuten otsikko kertoo, PC ja XO työllistävät eniten porukkaa. Mitä harhaanjohtavaa tässä nyt sitten on, kun kerran tuon uutisen mukaankin näin tosiaankin on?

avanto: ehdin tuota otsikkoa vaihtamaan uutisen julkaisemisen jälkeen.

Uusi otsikko välittää uutisen paremmin. Minua kuitenkin edelleen ihmetyttävät nuo prosenttiluvut, ei niinkään siksi että XO työllistää eniten kehittäjiä vaan päällekkäisyyksien suuren määrän vuoksi. Jos oletetaan että Xbox 360:lla, Wiillä ja PS3:lla on kullakin 10 % kehittäjien kokonaismäärästä yksinoikeusprojektien parissa (kotikonsolien suhteen), ja että PS2:lla määrä on 7 %, tarkoittaisi se että XO-kehittäjien osuudesta 48 % työskentelee myös PS3:n parissa ja 32 % tekee pelejä myös Wiille, ja näidenkin ryhmien välillä on vähintään kokonaisen 27 % osuus, joka tekee pelejä kaikille kolmelle alustalle, mainitsematta edes PS2-kehittäjien osuutta. Nämä ovat tietenkin vain arvauksia ja todelliset luvut ovat todennäköisesti erilaisia, mutta luvut tuntuvat kertovan, että hyvin harva tiimi ainakaan kyselyyn vastanneista kehittää yksinomaan yhdelle tietylle alustalle. Kysymykseksi siis lähinnä jääkin, kuinka edustava otos tutkimuksessa oli.

Paavi: Ok, ihmettelinkin miksi Mahe tuosta mainitsi. Jatkakaa.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi