Kalifornialainen Electronic Entertainment Design and Research (EEDAR) -tutkimusyhtiö väittää, että vain neljä prosenttia myyntiin pääsevistä peleistä tekee voittoa. Yhtiö suoritti tutkmuksen Ubisoftille liittyen mahdollisesti tulevaan FutureNot-peliin ja tuloksena saatiin muitakin mielenkiintoisia lukuja.
Peräti 60 prosenttia pelien budjetista kuluu uudelleen suunnitteluun ja asioiden uudelleen tekemiseen. Xbox 360 pelien laskettiin myyvän keskimäärin 216 000 kappaletta, kun taas PS3-pelejä myydään keskimäärin 192 256 kappaletta. Molemmille alustoille julkaistava peli voi siis odottaa keskimäärin reilun 400 000 kappaleen myyntiä.
Yhteistyöpelimuoto lisää myyntiä 12 400 kappaleella ja moninpeli puolestaan 25 000 kappaleella. Lisätuloja olisi siis luvassa noin miljoona dollaria ja EEDAR laskee edellä mainittujen pelimuotojen kehittämisen maksavan vain 300 000 dollaria, joten kyseessä on yleensä kannattava sijoitus.
Tutkimuksessa huomioitiin myös, että tasaisesti jatkuva ladattavan lisämateriaalin tarjonta pitää pelin poissa käytettyjen kaupasta, parantaen mahdollisuutta uusien kopioiden myyntiin.
PÄIVITYS: Edge Online kertoo, että EEDAR:in tutkimustuloksia on tulkittu väärin. 20 prosenttia aloitetuista peliprojekteista päätyy valmiiksi tuotteeksi ja näistä 20 prosenttia pääsee voitolle. Tämä tarkoittaa, että neljä prosenttia aloitetuista peliprojekteista pääsee plussan puolelle.
Kommentit
Se on sitä HD-aikaa. Harmi kun ei ole...
Se on sitä HD-aikaa. Harmi kun ei ole tietoja Wii-peleistä, siellä kun pitäisi olla vähän parempi voittomarginaali.
"400 000 kapplaeen myyntiä",sori vaan...
"400 000 kapplaeen myyntiä",sori vaan kun oon nyt pilkunviilaaja.
Vähän samansuuntaisia lukuja kuin mus...
Vähän samansuuntaisia lukuja kuin musiikissa, sielläkin vain muutama artisti myy sen 10.000+ levyä, pieni osa tuottaa nippa nappa plus-miinus nollaa ja suurin osa tappiota, jotka suurten menestyksellä kustannetaan. Sairasta on business, mutta kyllä nuo viisammat kait paremmin tietävät mikä on järkevää ja mikä ei. Itse en tuollaista käsitä, että miksi pitää ylipäänsä julkaista jotain josta tiedetään, että se ei tule myymään miljoonia ja on muutenkin ihan floppi-kamaa.
Kertokaapa joku joka on lukenut taloustieteitä, että mikä tuo logiikka oikein on..
Mahe: veikkaan, että vaikka se olisikin halvempaa Wii:llä kehittäminen, niin silti ne heikommat tekeleet myyvät suhteessa yhtä huonosti ja ovat ihan yhtä kannattamatonta businnestä. Toki riskin ottaminen on varmaan helpompaa, kun kustannukset eivät ole niin megalomaanisia heti alkuun kuin HD-vehkeillä. Jos joku moninpeli vaikuttaa tuollaisia määriä, voi myös spekuloida mitä hyvä grafiikka vaikuttaa ("kuva vastaa tuhatta sanaa" "kuvilla myydään pelejä") vs. liiketunnistus..
Anteeksi vaan kun olen tälläinen vali...
Anteeksi vaan kun olen tälläinen valittaja mutta:"siis odttaa kesimäärin"
"Vähän samansuuntaisia lukuja kuin mu...
"Vähän samansuuntaisia lukuja kuin musiikissa, sielläkin vain muutama artisti myy sen 10.000+ levyä, pieni osa tuottaa nippa nappa plus-miinus nollaa ja suurin osa tappiota, jotka suurten menestyksellä kustannetaan."
Musiikissa on paljon enemmän kaupallisia pientoimijoita. Joillekkin firmoille joku 3000 levyä voi olla jymymenestys ja tuottaa ihan kivasti kun kulut on mitoitettu vielä pienemmille myynneille. Pätevää jälkeä saa ilman kymmenien ihmisten ja useiden vuosien työpanosta.
Isoissa levy-yhtiöissä on tietysti toinen meininki kun artistien varassa pyöritetään isoa organisaatiota. Ne alkavatkin olla melko kusessa koska sijoittajia keljuttaa alan näkymät.
Sen siitä saa kun sedät ja tädit osta...
Sen siitä saa kun sedät ja tädit ostavat huonoja pelejä värikkään kannen perusteella...
UPDATE: Edge Online has published an ...
UPDATE: Edge Online has published an updated statement from EEDAR that reads:
"This was just a big mistake. What Geoffrey said was that only 20 per cent of games that start production will end up with a finished product. And of that percentage of finished games, 20 per cent will make a profit.
"This means that 4 per cent of all games which start production will eventually make a profit, but a far-more-likely 20 per cent of finished products will see profitable returns."
Hoagie: "This was just a big mistake....
Hoagie: "This was just a big mistake. What Geoffrey said was that only 20 per cent of games that start production will end up with a finished product. And of that percentage of finished games, 20 per cent will make a profit.
"This means that 4 per cent of all games which start production will eventually make a profit, but a far-more-likely 20 per cent of finished products will see profitable returns."
Tuo saisi pelialan kuulostamaan jo huomattavasti kannattavammalta bisnekseltä. Ja eihän sitä ikinä tiedä mistä pelistä tulee myyntihitti(tai niin osa pelintekijöistä varmasti ajattelee).
"Se on sitä HD-aikaa. " Huoh. Tila...
"Se on sitä HD-aikaa. "
Huoh. Tilanne oli aivan sama jo PS2:n aikoina. Tietty kun Wii-pelit ovat 99%:sti sitä alinta Ö-luokkaa, joiden tekemiseen ei ole käytetty kuin ehkä 10$:a, niin voittoakin saattaa ehkä tulla niillä Wiille tyypillisillä alhaisilla myyntiluvuilla. Paskaa ne pelit silti on ja jos joku kehittäjä näkee oikeasti vaivaa Wii-pelinkin tekemiseen, niin kyllä se budjetti on miljoonaluokkaa eikä voiton saaminen olekaan enää niin helppoa.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi