Gameindustry ilmoittaa Microsoftin Xbox-jaoston lähellä olevat lähteiden vahvistaneen, ettei vuoden 2005 lopulla julkaistavaa uuden sukupolven Xbox-konsolia aiota tehdä taaksepäin yhteensopivaksi.
Kansankielellä tämä tarkoittaa nykyisten xbox-pelien toimimattomuutta tulevassa Xbox 2-konsolissa.
Spekulaatiot yhteensopivuudesta taaksepäin ovat saaneet alkunsa Xbox 2:n Xenon-hardwaresta, joka on radikaalisti alkuperäisestä Xboxista eroava. Xbox 2:n ei x86-arkkitehtuuria käyttävä prosessori, kiintolevyn puuttuminen sekä Atin oma grafiikkapiiri Nvidian sijaan ovat yhdessä kombinaatio, joka tekee nykyisistä xbox-peleistä erittäin hankalasti pyöritettävän tulevalla Microsoftin superkonsolilla.
Microsoft on tietojen mukaan aiemmin hankkinut joukon hardware-emuloijia ohittamaan yhteensopivuusongelmat, mutta vastaan on tullut toisenlaisia ongelmia, kuten Nvidian tekijänoikeudet grafiikkapiiritoimintoihin, joita rikkomatta ei tarvittavia muutoksia voida uuteen konsoliin tehdä. Ja näin nykyiseen tilanteeseen oltaisi päädytty.
Saman tiedotteen mukaan Microsoft ei näkisi Xbox 2:n taaksepäin yhteensopivuutta muutenkaan erityisen tärkeänä kriteerinä nykyisen xboxin omistajille ja pelaajille uutta konsolihankintaa tehdessä.
Videopeliteollisuuden Wedbrush Morgan Securities -analyytikkofirman toimitusjohtaja Michael Pachter näkee asian toisin tuoreessa raportissaan:
"Mikäli Xbox 2 ei ole taaksepäin yhteensopiva, saattaa olla erittäin hidasta kasvattaa sama jalansija syrjäyttämällä nyt saavutettu nykyinen Xbox-käyttäjäkunta uuden sukupolven konsolin käytön ulkopuolelle. Päätös voi vahingoittaa yhtiön pitkän tähtäimen suunnitelmia konsolille."
Microsoft ei ole vielä kumonnut/antanut virallista lausuntoa asiaa koskien.