Mugsters toimintapeli on jaettu kenttiin tai saariin, joissa on suoritettava kolme tavoitetta. Ensimmäinen on päätavoite, joka on joka kentässä eri, sitten on ihmisten vapauttaminen tuubista ja kolmas on kristallien kerääminen.
Maa on muukalaisten hallussa jotka pistävät kapuloita rattaisiin. Yksittäiset alienit pystyy hakkaamaan pois pelistä. Hankalempiin tarvitaan räjähteitä. Räjähdysaineeksi kelpaa vaikka auto. Laittaa vaan kaasun pohjaan ja hyppää pois kyydistä ennen kuin auto osuu kohteeseen ja räjähtää.
Ihmettelin kun pelin kestoa mittaavassa How long to beat sivustolla on vain completionist suorituksia. Syy on se, että pelkkien päätavoitteiden pelaaminen ei riitä tulevien saarien avaamiseen vaan kentät pitää suorittaa täydellisesti läpi. Kaikkia tavoitteita ei sentään tarvitse tehdä kerralla vaan kentän voi tehdä osissa.
Tälläinen tehtävänjako muistuttaa Pleikkarin trophyjen metsästystä, jossa pitää vaikka kerätä pelialueelta kaikki sulat. Tämän tyyppinen pelaaminen ei ole mitään laatuaikaa ja tämä taitaa jäädä kesken muutaman kentän läpäisyn jälkeen.