Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Assassin's Creed III: The Tyranny of King Washington (DLC)


Julkaisija: Ubisoft                                                        Kehittäjä: Ubisoft

Julkaisupäivä: 19.2.2013, 20.3.2013, 23.4.2013        Lajityyppi: Toiminta

Pelaajia: 1                                                                    Live-tuki: Ei
PEGI-suositus: 18+                                                      Hinta: 800 pistettä / osa
Koko: Noin 1 Gt / osa                                                    Muuta: Kiitokset Ubisoftille arvostelukappaleista

Assassin's Creed -sarjan seuraavaa osaa odottelevat pelaajat päästetään salamurhaamisen ääreen ladattavassa lisäosassa. Ubisoft kokeilee The Tyranny of King Washingtonin kanssa uudenlaista jakelutapaa, sillä jatkuvajuoninen ekstrakampanja julkaistaan kolmessa osassa kuukauden välein. Mutta tarvitsevatko pelaajat lisää Assassin's Creediä jo valmiiksi tiheän vuotuisen julkaisutahdin ohella?

Pelissä palataan Ratonhnhaké:tonin seikkailuihin Assassin’s Creed III:n vaihtoehtoisessa todellisuudessa. Apple of Edenin vallasta turmeltunut ja kuninkaaksi noussut George Washington on vihainen, hyvin vihainen. Reilu kuusituntinen lisäkampanja vie pelaajan jäljittämään ja salamurhaamaan Washingtonin kätyreitä sekä tutkimaan pääpelista ennestään tuttuja maisemia.

Boston, New York sekä sisällissodan runtelema rintama-alue ovat yllättäen täyttyneet lukituilla kirstuilla. Näistä Ratonhnhakè:ton saa pussukoihinsa lisää salamurhaamisessa käytettävää välineistöä. Kaupungit myös parveilevat sotilaita, jotka ovat todella kärkkäitä hyökkäämään Ratonhnhakè:tonin kimppuun jo pikaisen silmäyksen jälkeen. Apuna sotilailla on vartijakoiria, jotka tekevät hiippailun entistä vaikeammaksi. Kasvaneiden vihollislaumojen vuoksi kaupunkien vapaa tutkiskelu on entistä hankalampaa eikä lainkaan nautinnollista.

Koska juonellisesti on hypätty täysin vaihtoehtoiseen todellisuuteen, ei nykyhetkessä elävästä Desmondista ja kumppaneista ole tietoakaan. Asioiden vinksahtamisen huomaa myös alati hämmästynyt Ratonhnhakè:ton.

Jotta Tyranny of King Washington ei olisi pelimekaanisesti suoraan Assassin's Creed III:n toisinto, on Ratonhnhakè:tonin avuksi valjastettu nippu eläimellisiä kykyjä. Saavuttaaksen näiden syvimmän olemuksen, täytyy miehen selvitä hämyisästä teenjuontitripistä. Pelaaja päästetään näiden hallusinaatioiden aikana jahtaamaan susia, liitelemään kanjoneissa sekä nirhaamaan keihäitä irti kolossimaisen karhun kyljestä. Pesäeroa varsinaiseen pääpeliin haetaan myös sillä, että pelaaja pistetään käyttämään eläinkykyjä aktiivisesti.

Susikyky tuo peliin takaisin siitä hyvin pitkälti kadonneen hiippailuelementin. Valitettavasti tämä tarkoittaa vain sitä, että vihollisille näkymätön salamurhaajamme juoksee puskasta toiseen lataamaan susiviittaansa lisää ”virtaa”. Lintuna Ratonhnhakè:ton pääsee liitelemään katolta toiselle hieman Arkham-pelien Batmanin tyyliin. Miehen lentely ei kuitenkaan luonnistu yhtä näyttävästi kuin parkour, sillä monesti sankarimme päätyy juuri sinne, minne pelaaja ei haluaisi. Karhuviitan avulla Ratonhnhakè:ton saa mesikämmenen voimat ja usein pillastuessaan vahingoittaa sinitakkien ohella myös siviilejä.

Kykyjen kanssa tolskatessa jo valmiiksi kankeahko käyttöliittymä monimutkaistuu entisestään. Usein vartijakoiralle tarjottavaa lihakimpaletta kaivaessa Ratonhnhakè:ton heittääkin susiviittansa pois keskellä vihollisen linnaketta. Eläimelliset voimat tuntuvat olevan lähinnä pakollinen paha, kun vanhoilla tutuilla assassiinin taidoilla olisi homma hoidettu kotiin huomattavasti helpommin ja näyttävämmin. The Tyranny of King Washingtonin juonta kuljettavat tehtävät on tehty pelkästään uudet kyvyt silmällä pitäen, eikä pelaajalle tarjota lainkaan vaihtoehtoisia toimintamalleja.

Washingtonin Tyranniasta on kadonnut pelaajan pääpelissä vaivalla tehdyt saavutukset. Enää ei ole olemassa kauppareittejä, valuuttaa tai kotitilaa. Suuren purjelaivan ruoriin pelaaja päästetään vain kertaalleen, tällöinkin vain pikaisesti. Tämä vahvistaa lisäosan irrallisuutta entisestään. Harmittavasti kampanja ei tarjoa tarinallisesti mitään mielenkiintoista tai uutta, joten tuntuu sen pelaaminenkin alusta ankeaan loppuun saakka täysin turhalta.

Vaikka pelaajan eteen marssitetaankin pääpelistä tuttujen hahmojen vaihtoehtoisia persoonallisuuksia, ei idea kanna juonellisesti edes lisäosan lyhyehköä reilun kuuden tunnin kestoa. Lisäksi The Tyranny of King Washington tuntuu menneen bugisuudessa jopa kolmatta osaa pahempaan suuntaan. Connor juuttuu usein kivenkoloihin, kuolleet sotilaat ilmestyvät samoille paikoille takaisin kerta toisensa jälkeen tai tehtävässä vaadittua hevosta ei ole olemassakaan. Kertaalleen pelin ruudunpäivitys laski diashow´n tasolle tehden pelaamisen mahdottomaksi. Tämä korjaantui ainoastaan uudelleenkäynnistyksellä. Vastaavia ongelmia ilmeni hämmentävän paljon muutaman tunnin kampanjan aikana.

Tyranny of King Washington helpottaa uuden Assassin's Creedin odotusta, mutta valitettavasti ei siinä mielessä kuin Ubisoft tarkoitti. Koska kyseessä on selkeästi monessa suhteessa niin kehno tuotos, monien odotukset tulevaa lokakuussa julkaistavaa piraattiseikkailua kohtaan laskevat taatusti. Toivottavasti pelin laatu selittyykin sillä, että resurssit ovat jo jatko-osan takana sataprosenttisesti. Näillä eväillä The Tyranny of King Washingtonia voi suositella vain suurimmille Assassin's Creed -sarjan faneille, valitettavasti ei heillekään täysin puhtaalla omatunnolla.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi