Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Grand Theft Auto IV: The Ballad of Gay Tony

Julkaisija: Take-Two Kehittäjä: Rockstar North
Julkaisupäivä: 29.10.2009 Lajityyppi: Toimintapeli
Pelaajia: 1-16 Live-tuki: Verkkopeli
Pegi-suositus: 18 Hinta: 1600 pistettä (n. 19,20 euroa)
Tiedostokoko: noin 2 gigatavua Muuta: Vaatii Grand Theft Auto IV:n


Grand Theft Auto IV:n
tuoreimman laajennuksen nimi antaa odottaa skandaalinkäryistä spektaakkelia. The Ballad of Gay Tony sisältää paljon seksuaalivähemmistöjen kustannuksella vitsailua, mutta pääosan varastavat lennokas toiminta ja hulvattomat hahmot – kuten sarjalta sopii odottaa.

Laajennus on saanut nimensä Liberty Cityn viriililtä klubimestarilta, Anthony ”Gay Tony” Princeltä. Pelaajat ottavat haltuunsa Luis Lopezin, joka toimii Tonyn henkivartijana ja yhteistyökumppanina. Prince on liiketoimintaansa rakentaessaan lainannut rahaa monilta eri tahoilta, jotka tulevat vääjäämättä karhuamaan vastapalveluksia. Kun uloste osuu tuulettimeen, sotkun siivoaminen jää Luisin vastuulle. Yökerhojen pystyssä pitäminen vaatiikin enemmän tai vähemmän rikollista toimintaa.

The Ballad of Gay Tonyn tarina käynnistyy hieman sekavasti, sillä Luisin toimeksiannoista on aluksi vaikea hahmottaa punaista lankaa. Yleiset suuntaviivat selviävät vasta parin tunnin kuluessa. Laajennuksen juonikuviot kytkeytyvät kiinteästi Liberty Cityn aikaisempiin kiemuroihin, joten pelin faneille riittää viittauksia bongailtavaksi. The Lost and Damnedin melankoliseen synkistelyyn verrattuna Gay Tonyn balladi maistuu selvästi kevyemmältä. Fiilistä luodaan jälleen hyvin käsikirjoitettujen hahmojen ja valikoidun musiikin avulla – erityismaininta menee valikoiden rauhalliselle taustabiitille.

Luis tapaa teemalle sopivasti monenlaista hörhöä, joista useimmat vaikuttavat vain menestyviltä pintaliitäjiltä, joskin erittäin huvittavilta sellaisilta: ökyrikas arabi Yusuf Amir kehittelee pilvenpiirtäjässään täysin päättömiä suunnitelmia ja hyperaktiivinen Mori Kibbutz saa Brucien tuntumaan oikein normaalilta kaiffarilta. Perinteisempi pääkaksikko jääkin huvittavuudessaan sivuhahmojen varjoon, vaikka Tonyn ja Luisin välillä elää varsin mielenkiintoinen suhde, johon tartutaan useaan otteeseen.

Veljet heittävät erittäin levotonta läppää, jossa osansa saavat niin seksuaaliset kuin etnisetkin vähemmistöt. Osittain dialogi ampuu räikeästi yli, mutta toisaalta myös hahmot on vedetty reippaasti överiksi. Kirosanoilla kuorrutettuja kommentteja viljellään aktiivisesti välinäytösten ulkopuolella, mikä auttaa levittämään tunnelmaa varsinaisiin tehtäviin. Rockstarin kasaaman näyttelijäkaartin työn tuloksia kuunteleekin mielellään.

Korkealentoinen teema tarttuu myös pelitapahtumiin. Jo muutaman ensimmäisen toimeksiannon jälkeen pelaaja on tiputtanut helikoptereita ja tutustunut laajennuksen uuteen arsenaaliin. Useissa tehtävissä Luis pääsee entistä raskaammin aseistetun vatkaimen ohjaksiin sekä hyppimään korkeuksista laskuvarjon kera. Seurauksena on luonnollisesti julmetusti romua, ruumiita ja räjähdyksiä. Vaihtelua piisaa kiitettävästi, eikä pelaaminen ole pelkkää tykitystä, sillä sekaan mahtuu tuttuja ajo-osuuksia ja hillitympää toimintaa. Yksittäisiin kohokohtiin on silti selkeästi panostettu.

Tavallisiin tulitaisteluihin saadaan lisää räväkkyyttä muutamien uusien lelujen ansiosta. Ympäristöön tarttuvat pommit ja räjähtäviä kuteja ruiskiva haulikko ovat omiaan demonstroimaan tuhoamisen kauneutta, hienoa fysiikanmallinnusta sekä maukkaita osuma-animaatioita. Samalla esiin putkahtavat pelin suurimmat ongelmat: kontrollit tuntuvat Uncharted 2:n jälkimainingeissa kankeilta ja vanhentuneilta. Myös helikopterin hallitseminen tuottaa pienoisia vaikeuksia. Vanhahtava tekninen toteutus korostaa ongelmia entisestään. Hyvin rakennetut tehtävät ja lukuisat tallennuspisteet pitävät kuitenkin turhautumisen tehokkaasti poissa.

The Ballad of Gay Tonyn tarinan pelaa läpi kevyesti alle kymmenessä tunnissa, eivätkä tapahtumat ehdi käydä tylsäksi. Juonitehtävistä revitään uudelleenpeluuarvoa tavoitteisiin perustuvalla pisteytyksellä. Lisäksi Liberty Cityn kartalle on ripoteltu erilaisia aktiviteetteja: huumebisneksiä Luisin kavereiden kanssa, base-hyppäämistä kerrostaloista, kilpa-ajoa maalla, merellä ja ilmassa sekä nyrkkitappeluita lasileuoille. Sivutehtävät tarjoavat kivaa pikkutekemistä suorittajille, mutta viihdyttävyydessään ne häviävät selvästi pääjuonelle, sillä pelkkä toiminta ei riitä kantamaan pelikokemusta.

Sama ongelma koskee moninpeliä. Kaupungilla riehuminen on periaatteessa hauskaa, mutta siitä ei kuitenkaan ole pitkäkestoiseksi huviksi. Lisäepisodi tuo mukanaan uusia leluja ja pari uudistettua pelimuotoa, jotka eivät tarjoa erityistä viihdearvoa.

Kannattaa siis pitää mielessä, ettei pelkällä laajennuksella poisteta täysin Grand Theft Auto IV:n suurimpia vikoja. Huolellisesti rakennettu tunnelma, entistä hiotummat tehtävät ja erinomaiset hahmot auttavat kuitenkin kevyesti peittämään ongelmia. Puhtaasta fiilistelypelaamisesta nauttivien kannattaa ottaa Gay Tonyn kädestä kiinni ja jättää Liberty Citylle tyylikkäät jäähyväiset.

The Ballad of Gay Tony ja The Lost and Damned kuuluvat molemmat Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City -pakkaukseen, jota myydään kaupoissa. Kyseinen peli ei sisällä emopeliä eikä vaadi alkuperäistä Grand Theft Auto IV:tä toimiakseen.

Galleria: 

Kommentit

Olsii varmaan hyvä mainita, ettei Episodes from Libert City -pakkauksen omistajat voi pelata Marketplacelta ladattujen lisäosien omistajien kanssa. Olettaen, että tämä on totta? Tuostahan älistiin kovin foorumeilla ennen julkaisua.

Tuosta en nopealla etsimisellä löytänyt verkosta dataa, enkä tuota oikein voinut käytännössäkään kokeilla. Vähän kummallistahan tuo on, jos tosiaan verkkopelit on rajattu laajennuksen ja levyversion välillä. Ei sillä, että tuosta verkkopelistä mitään pidempää hupia irti saisi.

Tämä yhteensopimattomuus olisi kyllä kiva tietääl, jollain faktaa tämän väitteen tueksi niin kertokoon siittä.

"Samalla esiin putkahtavat pelin suurimmat ongelmat: kontrollit tuntuvat Uncharted 2:n jälkimainingeissa kankeilta ja vanhentuneilta."

Levyversio tuli hankittua ja eilinen ilta pelailtua TBoGT:tä ja kontrollit lyövät kyllä korville heti alusta alkaen. GTA IV:tä tullut pelattua viimeksi julkaisun aikoihin, enkä muistanutkaan kuinka kankeata touhu on. Tämä korostuu etenkin lähikamppailussa ja häkkitappelut ovatkin melkoisen raivostuttavaa touhua. Lisäksi kävellessä kameran automaattikeskitys ärsyttää (toki voi olla että en vain onnistunut löytämään valikoista oikeaa nappia millä sen saa pois?)

Ja se autolla ajaminen. Ensimmäisen kerran kun pelissä "pääsee" auton rattiin niin muistaa miksi SR2 ajoi omalla kohdallani ohi IV:stä. Auto on matala ja painava uusi auto ja silti hieman tattia heiluttamalla meno muistuttaa kiikkerää soutuvenettä...

Juoni ja tehtävät eroavat positiivisesti emopelistä ja ovat tosiaankin parasta antia lisäosassa.

Juoni: ****
Hahmot: ****
Tehtävät: ***
Kontrollit: **
Kamera: **

Nostalgiamielessä olen pelaillut PS2:n Vice cityä Xboxin pukattua red ring of deathin etupaneeliin. Heti täytyy myöntää että uuden sukupolven GTA-viritykset ovat ottaneet kontrolleissa valtavia harppauksia verrattuna vanhaan tyyliin. Vice cityn ohjaustuntuma on nykystandardeihin verratessa lähes pelikelvoton, erityisesti lähi-ja asetaistelu.
GTA IV:n autoilu on mielestäni erittäin onnistuneesti mallinettu, eikä asetaistelukaan hassumpi ole. Kameran toiminta ja automaattitähtäys ahtaissa sisätiloissa ei toiminut ennen, eikä se toimi nykyäänkään.

Meitsi kytki Lost and Damnedissa ja Gay Tonyssa automaattitähtäyksen kokonaan pois päältä niin ei tarvinnut enää siitäkääh huolehtia. Onhan se kätevää käydä vihujen sijainnit automaatilla läpi, mutta toisaalta ärsyttää tuo vahinkolukittautuminen, kun haluaa vapaasti sihtailla. Varsinainen suojien hyödyntäminen ja niistä ampuminen tuottaa kuitenkin ongelmia. Autoilu voisi olla hauskempaa, jos biileillä voisi vaikkapa luisutella paremmin mutkia menemään.

Suurin osa autoistahan lähtee jo hieman kävelyvauhtia kovemmissa vauhdeissa kevyestikin kääntämällä luisuun. Joskin suurin osa menee nelipyöräluisussa ihan kuin ajettaisiin jäällä, joten kunnollista sladittelua ei voi läheskään kaikilla autoilla harrastaa.

Ballaadi on pelattu juonen osalta läpi ja oli ihan hauskaa meininkiä. Lost and Damned vaikuttaa ainakin näin alussa paljon tylsemmältä. Lisäksi tehottomilla prätkillä ajo on ajanut minut luottamaan tuttuun ja turvalliseen taksikuskiin kun pitää liikkua vähänkään pidempiä matkoja tehtävien välillä. Nuo prätkät tuntuvat ottavan kunnolla vauhtia vasta kun on ajettu jo pitkän aikaa urku auki. Oikeastihan tuollaiset vehkeet kulkevat pikkuisen eri tavalla, vaikka eivät mitään tehokyykkypyöriä olekaan. Lisäksi prätkät kuulostavat melko laimeilta, varsinkin kun päähahmon mopedissa pitäisi olla yli parilitrainen moottori...

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi