ColorZ on WiiWareen saapuva puzzlepainotteinen toimintapeli, jossa pelaaja ohjaa yhtä tai useampaa ufoa vaihtoehtoisessa maailmassa. Maailman on saastuttanut virus, joten pelaajan tehtäväksi jää putsata pöpöt ufojen avulla. Pelin on kehittänyt ranskalainen Exkee, jonka tuotannonjohtaja Romain Streichemberger vastaili KonsoliFINin kysymyksiin.
Kertoisitko alkuun itsestäsi ja valaise samalla, mikä on ensimmäinen pelikokemuksesi.
Olen Romain Streichemberger, tuotannonjohtaja Exkeessä. Ensimmäinen pelikokemukseni oli Colecovisionilla. Olin kolme tai neljä vuotta ja pelasin Donkey Kongia. Se oli varsin vaikea koska ohjain oli isokokoinen pienen lapsen käsille.
Kuinka kauan Exkee on ollut alalla?
Exkee perustettiin vuonna 2003. Aloitimme mobiilipeleillä, jonka jälkeen siirryimme PC:lle IFluid-pelin myötä. IFluidin voi ostaa Steamista, mutta siitä myydään myös kaupoissa. Tällä hetkellä WiiWaren kaltaisten palveluiden ladattavat pelit ovat meidän kaltaiselle pienelle pelistudiolle hieno mahdollisuus. Keskitymmekin paraikaa WiiWareen.
ColorZ on värikäs puzzlepeli WiiWarelle. Oliko WiiWare ja Wii ensimmäinen valintanne alustaksi tälle pelille?
Lisäisin vielä, että ColorZ on myös toimintapeli - ei siis pelkkää puzzlea. WiiWare oli ensimmäinen valintamme alustaksi, koska vain se pystyy hyödyntämään pelin koko potentiaalin, kiitos Wiin käyttöliittymän.
Onko DS-versio mahdollinen?
Sanoisin tähän että "miksipä ei", jos vain ColorZ muodostuu WiiWaressa suosituksi ja DS-versiolle tulee tilausta...
Kuinka pelin UFOja kontrolloidaan?
Yksinpelissä on neljä maailmaa ja jokainen maailma sisältää viisi tasoa. Nämä tasot seuraavat samaa kaavaa: ensimmäisessä tasossa ohjaat vain yhtä ufoa Wiimoten osoittimella. Tasoilla 2,3 ja 4 saat ohjattavaksi kaksi ufoa ja tällöin Nunchukin tatilla kontrolloidaan näistä toista. Viimeisellä tasolla saat käyttöösi kolme ufoa, joista viimeisintä ohjataan Wiimoten ristiohjaimella. Viimeisin ufo on hiukan kuin kentän pomo! Tästä ei kannata kuitenkaan pelästyä, sillä tasot ovat hyvin hidastempoisia.
Mitkä pelit ovat vaikuttaneet ColorZ:n syntyyn? Traileri toi hiukan mieleen Puzzle Bobblen / Bust-A-Moven.
Graafisena inspiraationa ovat toimineet Patapon, Locoroco tai World of Goo. Pelattavuutta on inspiroinut puolestaan Ikarugan arcade-, Dreamcast- ja GameCube-versiot.
Exkeen IFluid (PC) näyttää sekin hienolta tapaukselta. Näemmekö koskaan sitä Wiillä tai muilla konsoleilla?
Kyllä, meillä on tällä hetkellä neuvottelut käynnissä konsoliporttausta koskien. Porttaus ei vain ole vielä käynnistynyt ja pelin vieminen Wiille merkitsee paljon muokkauksia.
Mitkä ovat tulevaisuuden suunnitelmanne koskien pelikehitystä koti- ja käsikonsoleille?
Tällä erää jatkamme pelien kehittelyä WiiWareen. Meistä on hienoa luoda mieleisiämme pelejä ilman huolta julkaisijoista. Toivomme vain että ColorZ myisi hyvin.
Onko WiiWare vaikea alusta pelien kehitystä ajatellen?
Ei, se on todellakin mahtava alusta. Nintendo toimittaa mainion dokumentaation ja esimerkit Wiille kehittämistä varten. Nintendon tuki kehittäjä kohtaan on varsin toimivaa.
Milloin näemme ColorZ:n Euroopassa ja kuinka paljon se tulee maksamaan?
Toivomme julkaisevamme ColorZ:n niin pian kuin mahdollista. Peli on valmis mutta odottelemme vielä Nintendon hyväksyntää. Hintaa en pysty vielä sanomaan mutta ei pelimme ole kallis.
Kerro vielä viisi seikkaa miksi Wiin omistajien pitäisi ladata ColorZ.
- omaperäinen pelattavuus
- moninpeli on todella hauska
- haastavuus
- ainutlaatuiset tuntemukset
- pieni hinta, suurta hupia!