Austinissa, Texasissa sijaitsevan Red Fly Studion perustajien kädenjälkeä on nähty aiemmin nimikkeissä kuten Star Wars Galaxies, BloodRayne, Nocturne, FIFA Football 2005, Anachronox, SSX3 ja Deus Ex.
Red Fly Studio on kirjoitushetkellä viimeistelemässä Nintendon Wiille ja DS:lle julkaistavia Mushroom Men -pelejä. Tasoloikkatarinoiden sankarina nähdään nimensä mukaisesti sienimiehiä, jotka ovat saaneet alkunsa vihreän meteorin iskeydyttyä maahan – vihreä avaruustomu kun on saanut aikaan mutaatioita kasveissa ja eläimissä, jotka sotivat nyt keskenään.
Pelistudion vastuulla on lisäksi Wii-versio Ghostbusters: The Video Gamesta, joten KonsoliFINin lukijoilla on nyt hieno mahdollisuus kurkistaa tulevaan yksinoikeudella haalitun haastattelun muodossa. Kaiken lisäksi foorumilta tuttuun Yksi Fantasia-pizza, kiitos! -ketjuun (kiitos peoh1985!) saadaan nyt hiukan lisää täytteitä, kun Red Fly Studion tuottaja Chad Barron (CB) ja suunnittelija Ryan Mattson (RM) kertovat suosikkinsa pizzan päällisistä.
Tervehdys KonsoliFINin tekijätiimiltä ja suomalaisilta lukijoiltamme! Mitä muuten Suomi tuo mieleenne?
CB: Vuonot ja eräät maailman kauneimmat naiset!
RM: Tervetuola! Se on ensimmäinen asia mikä tulee mieleeni. Rehellisesti sanoen, unohdin suurimman osan suomenkielestä yliopiston jälkeen. Lenkkimakkara tulee mieleen. Mikä mahtava perusruoka se onkaan.
Täällä jo odotellaan Mushroom Menin julkaisua kärsimättömänä. Onko teillä hajua milloin ne julkaistaan Euroopassa?
CB: Vuoden viimeisellä neljänneksellä. Käymme tällä hetkellä läpi focus group -ryhmiä ja etukäteisarvosteluja, jotta saamme näin kuluttajapalautetta mahdollisimman runsaasti käyttöömme ja voimme vielä hienosäätää pelejä.
Mushroom Men on ehkä kohtuullisen tavallinen 3D-tasoloikka, mutta se näyttää virkistävän uudenlaiselta ja hämmästyttävän kauniilta. Kuinka idea syntyi?
CB: Haluaisimme DS-versiota ajateltavan 2.5D -tasoloikkana, eli kaksiulotteisena tasoloikkana kolmiulotteisessa ympäristössä. DS:n versioon saimme käyttöömme budapestiläisen Zen Studiosin toimittamaa, mahtavaa teknologiaa. Zen Studios on myös DS-projektin kehitystiimi. Idea on syntyisin Red Fly Studion perustajien, Dan Borthin ja Kris Taylorin aivoituksista. Sitten tulikin mukaan Gamecock Media Group, joka rakastui Mushroom Men -maailmaan.
Ovatko sienet kumarrus Mario-pelien suuntaan?
CB: Arvasit oikein! Dan ja Kris halusivat tehdä pelin joka sijoittuu ylisuureen maailmaan. Samalla kun he halusivat osoittaa kunniaa Lorne Lanningille ja tämän Oddworld -sarjalle, oli Danin ideana myös tehdä sienillä kunniaa erityisesti Mario-peleille.
Kuinka Wiin liikkeentunnistus ja DS:n Stylus toimii pelin aikana? Käytetäänkö kaikkia nappeja ja mikä on Wiimoten rooli?
CB: Halusimme käyttää Wiillä niin paljon Wiimoten toimintoja kuin mahdollista. Emme kuitenkaan halunneet muuttaa kontrolleja eri suuntaan Wiin pelaajien tottumuksista. Stylusta käytetään DS:llä pyydystyskoukkuun ja interaktiivisiin ominaisuuksiin, kuten inventaario, kartta ja niin edelleen.
RM: Halusimme käyttää sekä Wiimoten liikeohjausta että infrapunamahdollisuutta. Wiimote osoittimena antaa runsaasti mahdollisuuksia mielenkiintoisten asioiden toteuttamiseen reaaliaikaisessa 3D- toimintatasoloikassa, kuten olemme jo nähneet Wiin muutamissa hienoissa peleissä.
Kuinka tarinat eroavat Wiin ja DS:n versioissa? Wiillä nähdään ilmeisesti jatko-osa?
CB: Rise of the Fungi (DS) on prequel eli esiosa Mushroom Menin maailmaan. Sen myötä pelaaja pääsee tutustumaan sienimiesten alkuperään, kun taas Wiin peli on jatkoa sille. Spore Wars (Wii) käsitetään jatko-osana, sillä peli jatkaa siitä mihin Rise of the Fungi päättyi, ja se tuo pelaajalle täysin erityylisen pelattavuuden. Sinun ei tarvitse kuitenkaan pelata toista peliä ymmärtääksesi toista, joten se on hyvä juttu. Pelaamalla molempia nimikkeitä, saa sienimiesten maailmankuvaan laajemman näkökulman.
Jos ajatellaan vaikeusastetta, onko Mushroom Men hardcore-pelaajillekin suunnattu?
CB: Halusimme erityisesti tehdä pelit kaikille sopiviksi. Rise of the Fungi sai juuri E-luokituksen täällä Pohjois-Amerikassa, joten se oli suuri helpotus sillä sitä tähtäsimmekin. Toivomme että aloittelijoiden lisäksi myös veteraanit löytävät niistä yhtä paljon hupia. Wiin peliin sisällytimme enemmän avointa pelattavuutta, jotta pelaajat pääsevät tutkimaan kunnolla ympäristöä. Kuten DS:n tapauksessa, toivomme että veteraanit nauttivat tällaisesta pelistä.
Primus-yhtyeen nokkamies ja basisti Les Claypool säveltää musiikin Mushroom Men -peleihin, jonka täytynee olla teille suuri kunnia. Tuntuiko teistä, että hän oli juuri oikea mies tekemään outoa musiikkia outoon peliin?
CB: Aiemmin mainittu Kris Taylor on yksi Lesin suurimmista faneista. Kun Mushroom Men oli esituotannossa, oli Krisin tavoitteena saada peli Lesin nähtäväksi, nähdäkseen kiinnostuisiko hän tekemään musiikkia peliin. Les liittyi remmiin Gamecockin avustuksella ja on saanut aikaan joitakin todella tajuttomia kappaleita! Saamme jo nyt sähköpostia Lesin fan clubilta, he eivät malta odottaa saadakseen pelit käsiinsä!
RM: En halua spoilata mitenkään, mutta Les Claypoolin luoma musiikki on fantastista. Hän onnistui todellakin tarttumaan Mushroom Menin estetiikkaan ja kuvittamaan tällä estetiikalla kappaleensa.
Olette myös kehittämässä tulevan Ghostbusters-pelin Wii-versiota, joka vaikuttaa hyvin lupaavalta. Voitteko kertoa yhden ominaisuuden, miksi Wiin omistajien täytyisi ostaa se?
CB: No, aluksi kerrotaan ne ilmiselvät asiat. Jos omistat Wiin ja olet Ghostbusters-fani, sinun täytyy omistaa Ghostbusters: The Video Game Wiille. Jos et, niin muut Ghostbusters-fanit pitävät sinua petturina ja tulevat koputtamaan ovesi taakse sekä tekevät ns. väliintulon, ehkä jopa kutittavat - totta joka sana! Toisekseen Ghostbusters: The Video Game on täynnä ampumista, haamujen kanssa rettelöintiä luvattomalla, ydinvoimalla toimivan kiihdyttimen avulla ja tonneittain kalliiden huonekalujen tuhoamista ... joten mikä voisikaan olla parempi tapa olla haamujengin jäsen, kuin mahdollisuus viuhtoa Wiimotea Proton Stream-aseena, oman olohuoneen tuhoamisen mukavuudessa!
Kysyin tämän saman kysymyksen LostWindsin pääsuunnittelijalta: hauskin asia Wiin pelien kehittämisessä?
CB: Annan pääsuunnittelijamme Ryan Mattsonin vastata tähän. Henkilökohtaisesti se on vain mielenkiintoinen formaatti liikkeentunnustuksineen, joka antaa pelaajalle mahdollisuuden ottaa todella kontaktia peliin.
RM: Eräässä mielessä Wiille kehittäminen on antanut meille mahdollisuuden kokeilla eri tyyppisiä kontrolleja toimintatasoloikan päähahmolle. Mielestäni on jännittävää nähdä Wiillä, mitkä jo hyväksi todetut ominaisuudet muuttuvat uudenlaisessa käyttöliittymässä. Kuinka käyttöliittymä itsessään rajoittaa pelaajia, ja kuinka me kehittäjät vastaamme tähän uudistamalla ominaisuuksia, jotka taas kehittyvät jännittävämmiksi pelitavoiksi. Eräs hieno osa Wiin pelien kehittämisessä on se, että konsoli saavuttaa niin laajan yleisön. Vanhempani eivät epäröineet tarttua Wiimoteen ja keilaamaan kymmenen rataa Wii Sportsissa.
Red Fly Studion kehittäjien blogi sisältää kuvia lapsistanne. Kuinka perhe-elämä kulkee käsi kädessä pelikehittäjän ammatin kanssa?
CB: Henkilökohtaisesti olen sinkku, joten se ei vaikuta minuun. Mutta Red Flyssa yritämme todella pitää tasapainon, jossa perheellisten ei tarvitse muuttaa tapojaan ollakseen lastensa kanssa. Vaikka pelikehitys ei ole tyypillisintä bisnestä, yritämme varmistaa ettei ihmisten tarvitse laiminlyödä elämän tärkeimpiä asioita – terveyttä ja perhettä.
KonsoliFINin keskustelualueilla on ketju, jossa pelaajat listaavat neljä suosikkiaan pizzatäytteistä. Kertokaapas meille omat suosikkinne – sienien kanssa tai ilman.
CB: Helppoa! Jauheliha, makkara, mustat oliivit ja lisäjuusto!
RM: Pepperoni. Ja juusto. Joskus parmankinkku. Ja pepperoni.
Kiitos haastattelusta! Olisiko vielä lisättävää suomalaisille pelaajille?
CB: Haluaisimme kuulla palautetta peliyhteisöltä, joten lähettäkää ihmeessä viestejä blogisivullemme: www.redflystudio.com