Paljon kiitosta ja suitsutusta osakseen saaneen The Elder Scrolls IV: Oblivionin julkaisusta on ehtinyt kulua vuosi, ja peli sai ensimmäisen todellisen laajennuksensa viime viikolla. Shivering Isles on yksi viimeisimmistä ladattavista paketeista, jotka puhaltavat eloa Bethesdan roolipelieepokseen. XCN:n jututtamat Bethesdan Pete Hines ja Bruce Nesmith kertovat, mikä Shivering Isles oikeastaan on, ja miksi se julkaistiin juuri nyt. Allekirjoittaneen mielipiteen hulluuden valtakunnan seikkailuista voi tarkastaa täältä.
Kuinka ylpeitä olette siitä, että ihmiset pelaavat vieläkin Oblivionia vuosi sen julkaisun jälkeen, ja jotkut ovat viettäneet pelin parissa satoja tunteja?
Bruce Nesmith: Se on suurin ylistys, jonka yksikään kehittäjä voi saada. Yksi motoistamme on ”hyviä pelejä pelataan, ei tehdä.” Se ei ole koskaan pitänyt paremmin paikkaansa kuin Oblivionin kohdalla. Meillä on mahtava tiimi, joka on omistautunut parhaimpien mahdollisten pelien tekemiseen.
Olette osoittaneet vahvaa sitoumusta Xbox Liven kauppapaikalla julkaistavaan lisäsisältöön. Oliko se aina osa teidän suunnitelmianne, ja mitä kokemuksenne ovat opettaneet teille konsolien lisäsisällöstä?
BN: Me tiesimme aina tekevämme ladattavaa sisältöä. Meillä oli hieno modiyhteisö Morrowindin ympärillä, mutta se oli rajoitettu vain PC:lle. Olimme todella innostuneita mahdollisuudesta luoda virallisia modeja, ladattavaa lisäsisältöä, Xbox 360:n Oblivioniin. Nyt minulla on vaikeuksia kuvitella pelin tekemistä ilman sitä. Suurin lisäsisällöstä oppimamme asia on, että pelaajat janoavat pelattavaa. Mitä enemmän pelattavaa laajennus sisältää, sitä suositumpi se on.
Miksi juuri nyt on oikea aika Shivering Islesille?
BN: No, me olemme julkaisseet paljon pienempiä pakettejea, ja jopa yhden kohtuullisen kokoisen Knights of the Ninen muodossa. Ja kuten sanoin aikaisemmin, mitä enemmän pelattavaa laajennus sisältää, sitä enemmän fanimme näyttävät pitävän siitä. Me olimme aina suunnitelleet tekevämme suuremman laajennuksen, juuri niin kuin teimme Morrowindin kanssa, joten olemme työskennelleet sen parissa Oblivionin valmistumisesta lähtien. Uskomme pelaajiemme olevan valmiita johonkin suureen ja loisteliaaseen. Se on jotain uutta ja tuoretta, etenkin niille pelaajille, jotka ovat omistaneet monia tunteja Oblivionille.
Kuulimme juttua, että Shivering Isles lisää yli 25 tuntia pelattavaa Oblivioniin – olisitte varmasti voineet julkaista sen täysiverisenä jatko-osana?
BN: Uskon itse asiassa 25 tunnin olevan konservatiivinen arvio. Oblivionin kohdalla teimme pelin, joka sisältää reilusti yli 200 tuntia pelattavaa. Tiesimme, että laajennuksen tulisi tarjota ainakin yhtä monta tuntia pelattavaa kuin suurin osa tavallisista peleistä, tai muuten näyttäisimme huonoilta. Vihhaamme huonolta näyttämistä. Sitä paitsi fanimme ansaitsevat tämän. Ja koska se on laajennus, antaa se mahdollisuuden jatkaa hahmolla, jonka luomiseen olet käyttänyt niin paljon aikaa, tai luoda kokonaan uuden hahmon Shivering Islesia varten. Voit myös mennä takaisin Tamrieliin ja jatkaa Oblivionin alkuperäisiä tehtäviä.
Dementian ja Manian maisemat tuovat mieleen enemmänkin Morrowindin kuin Oblivionin
|
Voitteko selittää, kuinka Shivering Isles yhdistyy Oblivionin juoneen ja maailmaan?
Pete Hines: Oblivionin tapahtumat sijoittuvat kolmannen aikakauden loppuun, ja minkä tahansa aikakauden loppu on aina suurten muutosten aikaa Elder Scrolls –sarjan maailmassa. Nuo muutokset tapahtuvat Tamrielin ohella muissa maailmoissa, myös hulluuden jumala Sheogorathin valtakunnassa, joka poikkeaa hyvin paljon Mehrunes Dagonin hallitsemasta Oblivion-todellisuudesta. Sheogorathin valtakunnan suuri muutos tapahtuu oikeastaan jokaisen aikakauden lopulla. Sitä kutsutaan Greymarchiksi, ja se tarkoittaa käytännössä koko Sheogorathin valtakunnan tuhoutumista täydellisesti. Tämä pakottaa hänet aloittamaan alusta aina tuhannen vuoden välein, mitä hän vihaa. Sheogorath uskoo siis löytäneensä keinon saada kuolevaisen sankarin auttamaan Greymarchin pysäyttämisessä ja pelastamaan hänen valtakuntansa, missä pelaaja astuu mukaan kuvioihin.
Miten ja missä sisäänkäynti Shivering Islesiin näyttäytyy Cyrodiilissa?
PH: Niben Bayhyn ilmestyy portti, aivan Bravilin lähettyville. Toisin kuin Oblivion-portit, tämä ovi antaa ihmisille mahdollisuuden astua sisään Sheogorathin valtakuntaan, eikä ole Sheogorathin tai tämän valtakunnan ihmisten keino hyökätä Cyrodiiliin (mikä olisi vastakohtaista Oblivionin pääjuonen lopputapahtumille. Lisäksi hän on tyytyväinen nykyiseen sijaintiinsa.)
Mitä vaikutuksia Shivering Islesiin johtavan portin ilmestymisellä on Cyrodiiliin?
PH: Ihmiset puhuvat siitä, mutta kun rehellisesti otetaan huomioon daedrojen hyökkääminen kaikkialla avautuneista porteista, on johonkin muualle vievän oven ilmestyminen melko kesyä. Siispä portin avautuminen ja Shivering Islesin tapahtumat pysyvät erillään tekemisistäsi Oblivionissa. Voit liikkua maailmojen välillä milloin tahansa, joten sillä ei ole väliä, kuinka paljon olet Oblivionia pelannut tai mitä olet tehnyt siihen mennessä… sillä ei ole mitään vaikutusta kokemukseesi laajennuksen parissa.
Kuinka Shivering Islesin ympäristö eroaa Cyrodiilista?
PH: Ne ovat täysin erilaisia. Kaikki näkemäsi on uutta ja erilaista verrattuna Oblivionissa näkemääsi, aina ruohosta ja puista taivaaseen sekä kaikki siitä väliltä on täysin uutta ja erilaista. Taistelet uusia olentoja vastaan, tutkit uusia luolastotyyppejä, löydät uusia aineksia, varusteita, aseita... tajuat kyllä idean.
Miksi halusitte lähteä luomaan niin tyyliltään erilaista ympäristöä?
PH: Yksi suurista tavoitteistamme on, että sinulle on aina selvää, pelaatko originaalia peliä vaiko laajennusta. Me todella halusimme välttää tekemästä ”lisää sitä samaa” ja sen sijaan antaa pelaajille uusia kokemuksia samassa tutussa pelissä sekä käyttämällä hahmoa, jonka luomiseen he ovat käyttäneet aikaa ja vaivaa, oli se sitten 20 tai 200 tuntia.
Minkälaisia kokemuksia Shivering Isles lisää Oblivioniin?
BN: Tulimme aikaisin siihen päätökseen, että teemme kaikesta uutta. Kaikki hahmot ovat uusia. Kivet, puut ja maisema ovat uusia. Talot, sää ja ainekset ovat uusia. Ymmärrät varmasti jo.
En voi kuvailla kaikkea, mitä pelaaja kokee Shivering Islesissä, joten antakaa minun esittää muutamia kohokohdista. Tarjolla on täysin uusia kokonaisuuksia haarniskoja ja aseita. Voit jopa saada jonkun tekemään sinulle uusia aseita ja varusteita raaka-aineista. Yhdessä pääjuonen tehtävistä sinua kysytään kuulustelemaan kaikkia kaupungin asukkaita salajuonesta, ja voit käyttää seuraasi liittyvää tekoälyhahmoa ihmisten kiduttamiseen tietojen saamiseksi. Kun Sheogorath alkaa luottaa sinua enemmän ja enemmän, nouset Court of Madnessin arvoasteikossa. Voisin jatkaa loputtomiin.
Dementian soilta löytyviä Grummiteja pidetään Shivering Islesin alkuperäisinä asukkaina |
BN: Taikoja, kykyjä ja aseita, kyllä. Mainitsin jo aseet ja haarniskat, mutta tarjolla on myös lukuisia uusia taikoja ja voimia, jotka sinä saat haltuusi. Sheogorath on hyvin antelias. Yksi suositummista palkintoaseista on Duskfang/Dawnfang. Se imee itseensä tappamiensa sielut, ja laskee ne sinun hyväksesi. Jos vangitset sillä tarpeeksi sieluja, miekasta tulee erikoistehokas.
Teimme päätöksen olla koskematta jo olemassa olevaan pelimekaniikkaan, joten laajennus ei sisällä uusia taitoja. Emme halunneet kenenkään tuntevan tarvetta luoda uutta hahmoa Shivering Islesista nauttiakseen.
Voivatko pelaajat liikkua Cyrodiilin ja Shivering Islesin välillä halutessaan?
PH: Kyllä, milloin vain haluat. Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta omistamasi tavarat kulkevat mukanasi myös. Tietyt erikoisesineet eivät voi lähteä Shivering Islesista, hevoset eivät voi astua sisään Sheogorathin valtakuntaan (Sheogorath vihaa hevosia)… sen kaltaisia asioita. Myöskään rikoksesi yhdessä maailmassa eivät merkitse toisessa. Joten jos lain koura tavoittelee sinua Cyrodiilissa, Shivering Islesin vartijat eivät voisi vähempää välittää ja ovat huolissaan vain sinun toimistasi ja käyttäytymisestäsi siellä.
Esittele meille Shivering Islesin maisemaa.
PH: Shivering Isles on itse asiassa jaettu kahtia: Maniaan ja Dementiaan, ja molemmat näyttävät hyvin erilaisilta toistensa sekä Oblivionissa näkemäsi suhteen. Mania on kirkas ja värikäs sekä heijastelee Sheogorathin luovempaa puolta… kuin hullu taiteilija. Dementia on pimeämpi puoli… mietiskelevä, masentava voit melkein haistaa mätänemisen lemun.
Kerro meille New Sheothista – minkälainen kaupunki se on ja mitä pelaajat löytävät siellä?
PH: Se on ainoa oikea kaupunki Shivering Islesissa ja kuten loputkin alueesta on se jaettu Manian (Bliss) ja Dementian (Crucible) puoleen. Myös Sheogorathin palatsi sijaitsee siellä, joten se on hyvin keskeinen paikka pääjuonen kannalta. Sieltä löytyy myös paljon mahtavia sivutehtäviä sekä mielenkiintoisia hahmoja, joille puhua ja joita auttaa – tai tappaa.
The Fringe näyttää mielenkiintoiselta paikalta – mitä sieltä on löydettävissä?
PH: The Fringe on periaatteessa odotushuone Shivering Islesille. Ihmisten on odotettava siellä, kunnes Sheogorath näkee heidät tarpeeksi arvokkaiksi astumaan sisään hänen valtakuntaansa. Voit näyttää arvosi keksimällä, kuinka kukistaa Gatekeeper, joka vartioi sisäänkäyntiä The Fringestä Shivering Islesiin. Koska avaimet ovat ommeltuina kiinni hänen kehossaan, ensimmäinen suurempi tehtäväsi laajennuksessa on tämän melko suuren pomotaistelun selvittäminen. The Fringe antaa sinulle myös hyvää esimakua siitä, millaisia persoonallisuuksia kohtaat laajennuksen parissa.
Millaisia vihollisia ja tekoälyhahmoja pelaaja kohtaa Shivering Islesissa?
PH: Viholliset ovat täysin uusia. Jotkin ovat aikaisemmissa Elder Scrolls –peleissä esiintyneitä olentoja, toiset ovat kokonaan uusia. Kaikki niistä ovat uniikkeja ja tarjoavat mielenkiintoisia haasteita ja omituisuuksia kaikentasoisille hahmoille. Aina vedessä ja sateessa haavojaan parantelevista Grummiteista ja Baliwogeista hyökkäystä ennen näkymättömäksi muuttuviin Scaloneihin, taikahyökkäyksistä kasvaviin ja vahvistuviin Gnarleihin… paljon uutta nähtävää ja tapettavaa. Shivering Isles sisältää ilmeisesti vähemmän tekoälyhahmoja kuin emopeli, joten heillä kaikilla on hieman enemmän persoonallisuutta ja yksilöllisyyttä kuin Oblivionin asukkailla.
Tapaamiesi ja jututtamiesi tyyppien ohella on myös Sheogorathin valtakunnan vartijat: Golden Saint (Manian puoli) ja Dark Seducer (Dementian puoli), jotka vihaavat toisiaan. Samaan tapaan kohtaat kiihkoilijoita ja kerettiläisiä… tai niitä, jotka uskovat hartaasti Sheogorathin olevan jumala, ja niitä jotka eivät usko (niin ikään hartaasti) tähän, vaikkakin molemmille on yhteistä, että he ovat hulluja.
Shivering Islesin asukkaat ovat useimmiten jututtamisen arvoisia |
PH: Pidän todella Splitistä, kaikista tekoälyhahmoista kaksi versiota – Mania- ja Dementia-version - luoneen velhon uhriksi joutuneesta siirtokunnasta. Yksikään asukkaista ei ole tyytyväinen vastakohtapariinsa, joten kumpikin puoli haluaa sinun tappavan toisen puolen. Olen myös Xedilianin, yhden pääjuonen ensimmäisistä paikoista, suuri fani.
Voitko antaa mielle vihjeitä joistakin salaisuuksista, johin pelaajat saattavat törmätä Shivering Islesia tutkiessaan?
PH: No, se on melko vaarallista, sillä en halua paljastaa mitään juonenkäänteitä tai yllätyksiä. Kaiken kaikkiaan uskon pelaajien todella nauttivan monista pikkuasioista Shivering Islesissa. Heidän tulisi varata aikaa tekoälyhahmoille puhumiseen ja kuunnella, mitä heillä on sanottavanaan. Koska heitä oli vähemmän käsiteltävänä kuin emopelissä, heillä kaikilla on hieman enemmän persoonallisuutta, mielenkiintoisempia ja uniikkeja asioita sanottavana. Näin pelaaja kokee paljon hienoja hetkiä pelkästään kävelemällä ympäriinsä ja puhuttelemalla samalla hahmoja. Sinun on hyökättävä Sheogorathia vastaan ainakin kerran, vain nähdäksesi mitä tapahtuu (tallenna pelisi ensin). Muuten sinun on selvitettävä kaikki salaisuudet itse.
Mikä on pelaajan päätavoite Shivering Islesissa?
PH: Nousta ylös Sheogorathin hovissa ja tulla sankariksi, joka voi pelastaa hänen valtakuntansa Greymarchilta. Kuinka, miksi ja keneltä ovat kaikki kysymyksiä, joihin vastataan matkan varrella.
Onko teillä suunnitelmia muulle ladattavalle sisällölle Xbox 360:lla Shivering Islesin ohella?
BN: Kyllä, meidän suunnitelmiimme kuuluu vielä ainakin yksi lisäpaketti. Se on pienempi, enemmän Wizard’s Toweria tai Vile Lairia muistuttava. Muuten suunnitelmamme ovat auki.
Kuinka suostuttelisit jonkun Oblivionia pelaamattoman kokeilemaan sitä?
BN: Noh, pelin näyttäminen ei ainakaan haittaa. Kuinka et voi haluta kokeilla peliä, joka näyttä näin hyvältä? Mutta ihmiset todella vie mukanaan se, että Oblivion antaa sinun pelata monilla erilaisilla tavoilla. Harvoin voit pelata peliä juuri niin kuin haluat ja saada haluamasi kokemuksen, ja sen Oblivion tarjoaa. Jos tykkäät edetä huomaamatta, Oblivion antaa tehdä sen. Jos haluat näyttää ohjaustaitojasi miekalla ja kilvellä, Oblivion antaa tehdä sen. Jos haluat kukistaa vihollisesi viekkaudella, Oblivion antaa tehdä senkin. Se on suuri roolipelaajan hiekkalaatikko, jossa sinä päätät, kuinka haluat tarinasi etenevän.
Microsoft julkisti hiljattain uudet säännöt ladattavan sisällön saavutuksille ja Gamerscorelle – kuinka Shivering Isles hyödyntää tätä?
BN: Shivering Islesissa avaat saavutuksia ja tienaat GamerPointseja edetessäsi hulluuden hovin arvoasteikossa. Kymmenen saavutusta kaiken kaikkiaan, 250 pisteen arvosta. Se toimii juuri niin kuin kaikki Cyrodiilin kiltojen tehtävät.
Tarkoittavatko kaikki nämä laajennukset, että The Elder Scrolls V on vielä kaukana tulevaisuudessa?
BN: Ladattava sisältö ei vaikuta TES V:n aikatauluun. Meillä on ollut useita projekteja meneillään jonkin aikaa laajennusten, Fallout 3:n ja Shivering Islesin jne. muodossa. Juuri nyt meidän prioriteettimme on Fallout 3.
Mitä voit kertoa työstänne Fallout 3:n parissa?
BN: Vain että se on kehitteillä. Me emme puhu siitä ollenkaan vielä, mille alustoille kehitämme sitä tai mitään muutakaan. Kun olemme valmiita puhumaan siitä, annamme ihmisten tietää.
Mitä näet Xbox 360:n tulevaisuudessa roolipeligenren suhteen?
BN: Konsolille on tulossa paljon mahtavia roolipelejä, joita odotamme pääsevämme pelaamaan… Mass Effect, BioShock ja niin edelleen.
Peliominaisuuksien kannalta asia onkin mutkikkaampi. Koska roolipelit ovat luonteeltaan yrityksiä rakentaa virtuaalimaailma, uskon että näemme painopisteen siirtyvän realistisempiin ympäristöihin ja animaatioihin. Uskon myös entistä luonnollisemman hahmojen välisen vuorovaikutuksen olevan kypsä kehittymään.
Näin lopuksi – voiko Oblivion tulla yhtään isommaksi, vai onko kokonaan uuden Elder Scrolls -tarinan kappaleen aika?
PH: Shivering Isles on ainoa laajennus, jonka olemme suunnitelleet Oblivionia varten. Tämän jälkeen siirrymme uusiin projekteihin.
Kiitokset ajastanne!