Edellisestä SSX-lumilautailupelistä on vierähtänyt jo viisi vuotta, ja nyt EA Sports katsoo ajan olevan kypsä uudelle osalle. Norjassa pidetään vuonna 2012 lumilautailun maailmanmestaruuskisat, mikä osiltaan selittänee julkaisuajankohtaa. KonsoliFIN matkusti ystävänpäivän alla Osloon ottamaan selvää, onko snoukkailussa ainesta EA:n muiden urheilupelien rinnalle. Testattavana oli lopullinen PS3-versio, jota sai pelata muutaman tunnin.
Persoonallisia henkilöhahmoja hyvällä ohjauksella
SSX on tarinallisesti erikoinen hybridi tavallisten juonettomien urheilupelien ja kerronnallisten autopelien välimaastossa. Varsinaista tarinaa tai juonenkuljetusta ei ole, mutta eri henkilöhahmoissa on runsaasti persoonaa. Jokainen laskija esitellään vauhdikkailla välivideoilla, joiden liikkuvat sarjakuvaruudut tuovat mieleen Motorstormin. Laskujen aikana eri henkilöissä ei tuntunut olevan eroja, mutta lopullisesti asia varmistuu vasta pidemmissä pelisessioissa.
Ohjaus on onnistunut ja intuitiivinen: homman nimestä kiinni saaminen kestää viitisen sekuntia. Vieressäni istunut toimittajakollega totesi ohjauksen olevan identtinen Disneyn Pure-mönkijäpelin kanssa. Nappeihin tutustuttava opastusosio on sen verran vauhdikas, että saman pätkän pelaaminen useampaan kertaan on suositeltavaa. Pelistä saatava nautinto on suoraan verrannollinen halukkuuteen tehdä erilaisia temppuja laskun aikana, ja lauta-akrobatian opettelu on aloitettava heti alusta alkaen. Mikäli näin ei tee, on ongelmissa jo alle tunnin pelaamisen jälkeen: monet tehtävät edellyttävät ison pistepotin keräämistä ja pisteitä saa tietenkin temppuilemalla. Etenemistä helpotetaan siten, että useamman pieleen menneen laskun jälkeen saa mahdollisuuden ohittaa kyseinen kisa. Edelleen epäonnistuneen tempun voi perua Forzasta lainatulla rewind-toiminnolla, mutta tällainen korjausliike laskee suorituksen kokonaisarvosanaa.
NASAn valokuvista eloonjäämistaisteluun
Kentissä on inspiroiduttu oikeista paikoista ympäri maailmaa, kuten Venäjän Siperiasta ja Yhdysvaltain Kalliovuorista. Rinteet on mallinnettu käyttäen NASAn oikeita valokuvia, mutta pelillisen sujuvuuden nimissä laskureittejä on hieman muokattu. Jokaisessa kentässä on useita etenemisreittejä, eikä aikomaltaan reitiltä harhautuminen välttämättä merkitse tyhjyyteen syöksymistä tai puuhun törmäämistä. Parhaita pisteitä metsästävät joutuvat tietenkin näkemään paljon vaivaa löytääkseen ne kaikkein nopeimmat reitit. Rinteessä mennään sekä päivällä että yöllä, jolloin laskeminen on huonomman näkyvyyden vuoksi vaikeampaa.
Pelimuodoista mieleen jäivät race, ghost run ja survive. Ralli on normaali kisa kilpakumppaneiden kanssa, ghost runissa pitää päästä maaliin mahdollisimman nopeasti ja selviytymismuodon tarkoituksena on nimensä mukaisesti päästä hengissä alas asti. Pelimuodot avautuvat kokemustason karttuessa, ja samalla omaa laskijaa voi tuunata uusilla asuilla, lumilaudoilla ja erillisillä suojavarusteilla. Ainakaan pelin alkuvaiheessa vaihtohärpäkkeiden erot eivät tuntuneet merkittäviltä. Verkkopeliä ei ollut mahdollista testata, mutta ruudun ylälaidassa näkynyt Rider Net -logo kuulunee Need For Speedin autolog -yhteisötoimintoja vastaavalle ohjelmalle. EA lienee huomannut, että urheilupelien käyttöikä kasvaa, kun voi jatkuvasti ja helposti seurata kavereiden suorituksia ja tietenkin koettaa päihittää niitä.
Odotettavissa pätevää lumilautailua asiansa ajavalla grafiikalla
Graafisesti uusi SSX on linjassa EA:n muiden urheilupelien kanssa. Ulkoasu ei päätä huimaa, mutta ajaa asiansa. Vauhdin tunne on kuitenkin läsnä ja lumi käyttäytyy aidon oloisesti. Värimaailma on yleensä valkoinen ja harmaa, mutta laskijoiden asut ja erilaiset ihmistekoiset esteet tuovat kuvaan kaivattua väriä. Testauspaikaksi valittu baari oli harmillisesti niin meluisa, ettei pelin äänimaailmasta saanut minkäänlaista käsitystä. Valikoista kuitenkin näki, että virallisen valikoiman lisäksi peliin voi tehdä omia soittolistojaan.
SSX ei keksi pyörää uudelleen mutta seuraa aikaansa ja hyödyntää modernien urheilupelien parhaita ominaisuuksia omaan visioonsa sopivalla tavalla. Lumilautailu julkaistaan maaliskuun alussa 2012.
Kommentit
SSX oli yksi PS2:n julkaisupeleistä j...
SSX oli yksi PS2:n julkaisupeleistä ja monelle tärkeä osin siksi. Laitetaan vähintään vakavaan harkintaan.
Pitänee ostaa, oli se kolmonen sen ve...
Pitänee ostaa, oli se kolmonen sen verran hyvä!
Varattu ja maksettukin jo. Toivottava...
Varattu ja maksettukin jo. Toivottavasti tästä saa samat vibat kuin T.Puha aikoinaan ekan SSX:n arvostelussaan ja mukana on "ihan himmeitä ratoja".
On tätä jo odotettukin. Alkuperäisen ...
On tätä jo odotettukin. Alkuperäisen SSX:n kyytiin en aikoinani ehtinyt, mutta SSX Tricky teki ensimmäisenä PS2:lleni hankittuna pelinä sellaisen vaikutuksen, että ei ole moni peli siihen enää pystynyt tuon jälkeen. Muut jatko-osat olivat ihan hyviä, mutta nyt on useampi vuosi tullut oltua ilman. Onneksi ensi viikolla odotus palkitaan! :)
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi