Valmistaja: Mad Catz Cyborg | Alusta: PlayStation 3, PlayStation 2 ja PC |
Ohjevähittäishinta: 29€ | Muuta: Kiitos arvostelukappaleesta ALSO Finlandille |
PlayStation 3:n ohjain on saanut kritiikkiä osakseen aina konsolin julkaisusta lähtien. Sixaxis-versiossa ei ollut tärinätoimintoa, eikä 1990-luvun loppupuolelta suuntansa hakeva muotti saati kuperat liipaisimet miellyttäneet kaikkia. DualShock 3 toi mukanaan tärinät, mutta muotoilu pysyi edelleen vanhoillisena. Tarvikevalmistaja Mad Catzin Cyborg V.3 tarjoaa paremmin käteen sopivan ohjaimen, jossa on jopa mahdollista vaihtaa vasemman tatin ja d-padin paikkaa. Valitettavasti muita ominaisuuksia on karsittu, eikä Mad Catzin uusi tulokas onnistu vakuuttamaan edes kaltaistani Sonyn ohjainta vieroksuvaa Xbox-jäärää.
Pulleampi vaihtoehto
Ensimmäisenä silmiin pistää ohjaimen muhkea olemus. Ohjain tuntuu kädessä enemmän Xbox 360:n vastineelta kuin Sonyn omalta kapulalta. Pyöreät linjat antavat mukavasti tukea vähän isommillekin käsille. Myös R2- ja L2-nappien eli liipaisimien tuntuma on lähempänä Microsoftin mallia. Vaikka liipaisimet ovat kooltaan vähän turhan pienet, ovat ne silti askel oikeaan suuntaan.
Analogitikkujen muotoilu mukailee niin ikään Xbox 360:n ohjaimen tyyliä. Tikkujen huipulla majailevat kupit ja luistonestonypykät ovat tuttuja Microsoftin kapulaan tottuneille. Tatit tuntuvat kaikin puolin jämäköiltä ja tarkoilta. Analogisauvojen liikkumista varsinkin ääriasennoissa rajoittava neliön muotoinen alusta on varsin outo suunnitteluratkaisu, mutta pelitilanteissa siitä ei koitunut suurempaa harmia. Toisaalta ristiohjaimen suunnittelussa olisikin sitten kannattanut luottaa Sonyn näkemykseen aiheesta. Eikö kokemus ole osoittanut, ettei irrallisena levynä keikkuva d-pad ole se kaikkein paras vaihtoehto?
Mahdollisuuksia ja hukattuja ominaisuuksia
Ristiohjain ja vasen tikku lähtevät kätevästi irti napin painalluksella, ja vaihdon voi tehdä vaikka kesken pelin. Ominaisuus on mielenkiintoinen ja varsin kätevä lisä, sillä nyt Cyborg mukautuu omiin mieltymyksiin ja eri pelien vaatimuksiin oikein mallikkaasti. Toinen massasta erottava tekijä on ohjaimen pohjassa sijaitseva Precision Aim -nappi, jota painamalla oikean tatin herkkyys tippuu puoleen normaalista. Tähtäilinpä sitten tarkkuuskiväärin kiikaritähtäimen läpi tai rynnäkkökiväärin jyvältä en kokenut tarkkuussihtinappia kovinkaan hyödylliseksi. Tatin herkkyys tippuu niin paljon, että tähtääminen muuttuu kovin vaivalloiseksi.
Cyborg V.3 toimii myös PlayStation 2:n ja tietokoneen kanssa. Valitettavasti tämä tarkoittaa sitä, ettei ohjainta ole optimoitu PlayStation 3:lle. Tärinät toimivat vain tietokoneella ja PlayStation 2:lla, eikä ohjain pidä sisällään liikkeentunnistusta. Monialustapelien kanssa liikkeentunnistuksen puuttuminen ei haittaa, mutta Sonyn yksinoikeuspeleissä ongelmat ovat jatkuvasti läsnä. V.3:lla pelatessa esimerkiksi vivun vääntäminen, väistö tai lentely voi osoittautua mahdottomaksi tehtäväksi. Lisäksi usealle alustalle suunniteltu ohjain on vähän pakon edessä langallinen. Tämä ei haittaisi, jos piuha olisi tarpeeksi pitkä. Nyt joutuu kyyristelemään sohvan reunalla, vaikka konsolille ei ole matkaa kuin himpun yli kaksi metriä.
Muutamista hyvistä ideoista huolimatta Cyborg V.3 ei vaan millään pysty syrjäyttämään DualShock 3:sta. Vaikka yksittäisissä peleissä ohjain vetäisikin pitemmän korren, jo pelkkä tärinöiden ja liikkeentunnistuksen puuttuminen tiputtaa tuntuvasti pisteitä. Kun johtokin on liian lyhyt, ohjaimen vääntövivuiksi jäävät tatin ja d-padin vaihtomahdollisuus sekä Sonyn vastinetta paremmin käteen sopiva muotoilu. Onneksi sentään 30 euron tuntumaan asettuva hinta on karsittujen ominaisuuksien mukainen.
Lue myös Healtin mietteet Cyborg V.5 -ohjaimesta
Kommentit
Paras kun unohtaa tälläiset kotkotuks...
Paras kun unohtaa tälläiset kotkotukset ja vain yksinkertaisesti opettelee Xbox-jääräkin sen pleikkarin ohjaimen. Kerran kun pääsee sisälle, katoaa ohjain huomiokentästä ja keskittyminen itse peliin voi alkaa.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi