Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Colin McRae Rally 04

Colin McRae -rallia jo neljännessä polvessa

Colin McRae on tuttu nimi rallikansalle kahdestakin syystä. Ensinnäkin
skotti kuuluu rallimaailman kuumimpiin nimiin ja toisekseen miehen nimikkoralli
on suosituin peli omassa genressään. Vasta vuosi sitten brittiläisen
Codemastersin pelipajasta ilmestynyt Colin McRae Rally 3 herätti virtuaalirallia
harrastavien keskuudessa niin riemun kiljahduksia kuin närkästystäkin.
Varsinkin uramoodin rajoittuneisuus Colinin itsensä ympärille kiusasi
monia. Paljon on ehtinyt tapahtua menneen vuoden aikana: Codemasters on puskenut
markkinoille neljännen osan arvostettuun pelisarjaansa ja Colin McRae siirtyi
Fordilta Citroënille ja ehti vieläpä saada potkut tallistaan
juuri Colin McRae Rally 04:n julkaisun alla.

Vuoden kehitysaika ei ole videopelille hääppöinen, joten ensimmäinen
kysymys onkin, onko peliin ehditty tehdä riittävästi uudistuksia
ollakseen täyden hintansa veroinen. Joidenkin ankarasti kritisoima CMR3:n
uramoodirakenne on sarjan tuoreimmassa osassa hylätty ja Codemasters on
palannut vanhaan tuttuun kaavaan. Nyt uramoodissa voi luoda oman kuskin, ajaa
vapaavalintaisella autolla, päättää auton säädöistä
ja korjauksista oman mielen mukaan sekä pelata sarjan läpi kaverin
kanssa.

Jotta uramoodi ei olisi prikuulleen kuin Colin McRae Rally 2:ssa, Codemasters
on heittänyt mukaan omat, kisakalenteriltaan hieman poikkeavat sarjat WRC-autoille,
pikku etuvedoille ja 80-luvulla kielletyille huipputehokkaille B-ryhmän
kiitäjille. Uudistus takaa sen, että uramoodissa riittää
vaihtelua, sillä autojen väliset erot ovat tuntuvia. Lisäksi
CMR04:ssä pääsee uramoodin kisojen välillä testaamaan
uusia osia, kuten uutta vaihdelaatikkoa, parempia renkaita ja tehokkaampia iskunvaimentimia.
Testit ajetaan useimmiten testipätkillä rasittaen testattavaa osaa
niin paljon kuin mahdollista, mutta esimerkiksi vaihdelaatikkoa voidaan höykyttää
tallissa vaihteita vaihtelemalla ja moottorin kierroksia säätelemällä.
Haastaviksi testit tekee se, että niissä on tiukat aikarajat ja pelaajalla
on kerrallaan käytössään vain kaksi yritystä.

Haastetta ja epäinhimillistä luotettavuutta

Jokaisen luokan mestaruussarjassa on kaksi vaikeusastetta: Normal ja Advanced.
Normal on erittäin helppo hieman kokeneemmille rallifaneille, mutta Advanced
tarjoaa jo paremman vastuksen. Jos se ei vielä riitä, aukeaa peliin
menestyksen myötä Expert-sarja, joka tarjoaa kovimman haasteen. Siinä
käyttöön tulee useita rajoituksia. Kolmesta mukana olevasta kuvakulmasta
– puskurilta, auton sisältä ja auton takaa – voi käyttää
vain sisäkuvakulmaa. Sen lisäksi väliaikatietoja ei näytetä
pelaajalle kesken EK:n ja vahinkomallinnus on ruuvattu rankimmalle mahdolliselle
eli Extreme-tasolle. Rankka vahinkomallinnus pakottaa pelaajan välttämään
virheitä, sillä rengasrikot tai auton suorituskyvyn mureneminen ovat
arkipäivää alhaisemmillakin tasoilla, jos yltyy ojanpohjia nuolemaan.

Valitettavasti vaikka haastetta löytyisikin omaan makuun sopivasti, tekoälyä
vastaan kilpaileminen ei välttämättä ole kaikkein hauskinta
hommaa. Kaikki 14 tekoälykuljettajaa, joista ainoa oikea nimi on Colin
McRae, ajavat kuin kiskoilla: täysin virheettömästi ja tasaisella
nopeudella. Peliä pelatessani en havainnut kertaakaan, että tekoälykuljettaja
olisi keskeyttänyt rallin. Jopa CMR3:n uramoodissa oli enemmän yllätyksellisyyttä,
kun kisasta saattoi kuka tahansa tippua virheen seurauksena. Onneksi uran luominen
kaverin kanssa tuo peliin mukavan lisäkipinän. Uramoodissa moninpeliä
voi harrastaa joko eri tiimeissä tai samassa tiimissä, jolloin tarkoitus
olisi yhteisvoimin kasvattaa tallin pistepussia.

Lisää pelimuotoja

Jos ralliura ei viehätä, pelistä löytyy kolme vaihtoehtoista
pelimuotoa, Rally, Stages ja Quick race, joissa voi pelailla uramoodissa avattuja
ratoja avatuilla autoilla. Rallyssa ajetaan joku pelin kahdeksasta rallista
kokonaisuudessaan. Sen lisäksi pelimuodossa voi kasata omia ralleja mieleisistä
erikoiskokeista tai ajaa neljää erikoisrallia, jotka keskittyvät
vain tietyn tyyppisiin erikoiskokeisiin. Tällaisia ovat pelkästään
super-erikoiskokeita, paljon hyppyjä sisältäviä erikoiskokeita,
asfalttierikoiskokeita ja soraerikoiskokeita sisältävät rallit.
Stages eli yksittäinen erikoiskoe ajattaa puolestaan yhden vapaavalintaisen
erikoiskokeen halutulla autolla.

Yllä mainituissa kahdessa pelimuodossa voi ajaa joko yksinpelinä
vain kelloa vastaan tai kutsua mukaan maksimissaan kolme kaveria, jotka näkyvät
haamuautoina. Autoihin voi tehdä säätöjä, mikä
on hyvä juttu, sillä oikeat säädöt näkyvät
kellossa parhaimmillaan kymmeninä sekunteina. Sen sijaan Quick racessa,
jossa voi ajaa vain kelloa vastaan, pääsee suoraan asiaan ilman mitään
räpellystä. Peli arpoo sekä käytettävän auton
että ajettavan erikoiskokeen.

Näiden ohella Colin McRae Rally 04 sisältää tuen Xbox Liven
tuloslistoille. Rally, Stages ja Quick race -pelimuodoissa saavutetut parhaimmat
ajat voi lähettää listalle vertailua varten. Vaikka tämä
ei missään nimessä korvaa online-pelituen puutetta, on se mukava
lisä, joka houkuttelee pelaamaan muitakin pelimuotoja kuin vain uramoodia.

Kilisteltävää ja kolisteltavaa piisaa

Colin McRae Rally 04:n autovalikoimasta löytyy kaikkiaan noin 20 autoa,
jotka ovat jakautuneet neljään eri luokkaan. Jos joku ihmettelee,
että mistäs se yksi uusi luokka ilmestyi, kerrottakoon, että
uramoodissa esiintyvien kolmen luokan lisäksi Codemasters on sisällyttänyt
peliin vielä Bonus-luokan, joka sisältää kirjavan listan
erilaisia kärryjä. Mukana on muun muassa Ford Transit, Lancia Delta
Integrale ja Citroën 2CV Sahara. Muista luokista löytyvät esimerkiksi
Peugeot 206 Rally Car, Audi Sport quattro Rallye Version ja Ford Puma Super
1600 Rally Car. Muutoin autovalikoima on hyvä ja monipuolinen, mutta jotenkin
Bonus-luokassa olevat pari klassikkoa saivat allekirjoittaneen janoamaan erillistä
klassikkoluokkaa, jota voisi käyttää myös uramoodissa.

Kuten aiemmin on tullut todettua, autot eroavat toisistaan kiitettävästi.
On aivan eri asia ajaa heikko tehoista etuvetoista, joka puskee mutkassa kuin
mutkassa, kuin yli 500-hevosvoimaista B-luokan takavetoista tykkiä. Luokkien
sisäiset erot ovat pienemmät, mutta niitäkin on. Peugeot 206
ei tietenkään tunnu samalta kuin jättiläismäinen Subaru
Impreza WRX 44S Rally Car. Autojen säädöt vaikuttavat myös
merkittävästi suorituskykyyn, vaikka oleellisin lieneekin rengasvalinta.
Säädettävää on muutaman selkeän säätömahdollisuuden
verran aina ajokorkeudesta ja jousituksesta jarrujen tasapainoon ja ohjausherkkyyteen.
Jarrutusvoimakkuuden säätöä jää hieman kaipaamaan,
sillä se voisi helpottaa auton viilaamista huippuunsa tietylle tien pintamateriaalille.

Ratavalikoimasta löytyy puolestaan yli 60 rataa kahdeksasta eri maasta,
jotka ovat Suomi, Ruotsi, Australia, Japani, USA, Kreikka, Iso-Britannia ja
Espanja. Jokainen maa sisältää yhden auton testaamiseen tarkoitetun
Shakedown-pätkän, kuusi tavallista erikoiskoetta ja muutamasta maasta
löytyy myös super-EK. Erikoiskokeet ovat pääpiirteiltään
kyseistä maata kuvaavia, mutta tarkkoja kopioita oikeista rallin MM-sarjan
pätkistä CMR04 ei sisällä. Suomi on edelleen nopea soraralli,
Kreikka tekniikan päälle käyvää röykytystä
ja Englanti sateen kastelemilla muta- ja asfalttipoluilla liukastelemista. Pituutta
yhdellä erikoiskokeella on keskimäärin noin 4-5 kilometriä.
Uramoodissa huolto-alue on aina kahden erikoiskokeen välein. Joskus tämä
saattaa tehdä varsinkin rengasvalinnasta hankalan, jos edessä olevat
kaksi pätkää poikkeavat keliltään tai tien pintamateriaaleiltaan
reiluhkosti.

Tuntuma tiehen on edelleen sitä tunnettua Colin McRae Rally -laatua. Toisin
kuin Codemastersin hypetyksestä voisi päätellä, auto kääntyy
edelleen näkymättömän pystyakselin ympärillä,
joten simulaattoriksi peliä ei voi missään nimessä kutsua.
Hienoinen ero CMR3:een on kuitenkin havaittavissa, sillä eri pintamateriaalit
tuntuvat ohjauksessa entistä selvemmin ja auto käyttäytyy kokonaisuudessaan
hieman raskaammin. Vauhdintuntu ei ole aivan paras mahdollinen, jos peliä pelaa lintuperspektiivistä, mutta muissa kuvakulmissa ongelmaa asian suhteen ei ole. Mikä tärkeintä, ajaminen on edelleen hauskaa,
eikä sen oppimiseen tarvitse oikeaa rallilisenssiä.

Teknisesti laadukas peli

Microsoftin ja DICE:n RalliSport Challenge on asettanut kovan haasteen kilpaileville
rallipeleille, mitä tulee pelien grafiikkaan. Codemastersin uutukainen
ei yllä yksityiskohtien määrässä lähellekään
RSC:n tasoa, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö Colin McRae Rally
04 olisi näyttävän näköinen. CMR3:a vaivannut pop-up
on saatu karsittua lähes kokonaan – ainoastaan muutamalla erikoiskokeella
ja super-EK:lla on havaittavissa selvää piirtymistä horisontissa.
Jotkut erikoiskokeet ovat jopa erittäin näyttäviä kauas
kantautuvine puuston peittämine vuorineen. Parantuneen piirtoetäisyyden
ohella myös pieniä yksityiskohtia on lisätty. Varsinkin Ison-Britannian
rallissa järkyttävän kapeita teitä reunustava pitkä,
tuuhea heinäpeite on sekä uhkaava vaarojen peittäjä että
kaunis katsella. Toisin kuin PS2-versiossa, Xboxilla sekä puut että
heinä huojuvat tuulessa.

Autot ja sisällä istuvat ihmiset ovat mallinnettu entistä paremmin.
Yksityiskohtia ja irtoavia osia on autoissa runsaasti. Uutuutena pelin vahinkomallinnuksessa
on se, että moottori voi sammua, mikäli jäähdyttimen ja
öljyjen lämpötila nousee liian korkealle tai ajaa suoran nokkakolarin
kovassa vauhdissa. Savu- ja pölyefektit ovat edelleen pelityypin parhaimmistoa
ja autojen puhdas maalipinta heijastaa ympäristöään mukavasti.
Kun ruudunpäivityskään ei jätä moitteen sijaa, ei Codemastersia
voi moittia peligrafiikasta.

Sen sijaan uusinnoissa olisi edelleen parannettavaa. Vaikka niitä on vietykin
televisiomaisempaan suuntaan, ja ärsyttävät autojen sisä-
tai konepeltikuvakulmat poistettu, uusinnoista puuttuu tässäkin versiossa
kuvan kontrollointimahdollisuudet. Olisiko mukavaa kelata uusintaa hieman taaksepäin
ja katsoa hidastuksella esimerkiksi näyttävä kolari? Varmasti
olisi, mutta sepä ei onnistukaan. Lisäksi uusinnoissa ei käytetä
nykyisin suosiossa olevia epäterävyysefektejä, jotka voisivat
parantaa televisiomaisuutta entisestään.

Äänipuoli on rallipeleissä yleensä vain moottorin pärinää,
kartturin nuotteja ja soran rapinaa renkaiden alla. Ja sitä se on myös
CMR04:ssä. Vai onko? Xbox-version Dolby Digital 5.1 -tuen ansiosta peli
kuulostaa varsin mukavalta. Etenkin sisäkuvakulmasta kolahdukset, turbon
ulina ja jarrujen kirskumiset kuuluvat juuri sieltä mistä niiden pitääkin,
mikä parantaa pelin tunnelmaa. Vastaavasti auton takaa kuvattuna moottorin
pörinä kuulostaa huomattavasti matalammalta ja pakoputken pauke sekä
renkaiden vinkuminen tiukassa jarrutuksessa asfaltilla erottuu selvemmin.

Colin McRae Rally 3:een Nicky Gristin kirjoittamat ja lausumat nuotit olivat
varsin hyvät ja selkeät. Nelosessa Gristin paikan on ottanut Colinin
uusi kartturi Derek Ringer. Valitettavasti Ringerin skottiaksentti on paikoin
epäselvää ja nuotit tulevat ehkä hieman turhan aikaisin
tai eivät ole riittävän informatiivisia, mikä saattaa tiukassa
paikassa aiheuttaa tarpeettomia virheitä. Kartturi on vaihdettavissa kaikkiin
muihin autoihin kuin Citroëniin, mutta se helpottaa vain nuottien ymmärtämistä.
Muut nuottiongelmat on vain opittava sietämään.

Ehkä sittenkin vain Colin McRae Rally 3.5

Nyt kun Colin McRae Rally 04:stä on sanottu paljon hyvää, on
rehellisyyden nimissä todettava, että Colin McRae Rally 3:n puhki
pelanneena olen pettynyt. Paperilla monet uudistukset kuulostavat hienommilta
kuin lopulta ovatkaan. Ainoat todelliset uudistukset ovat uusien osien testaaminen,
joka kuitenkin on jokseenkin rajoittunutta, ja uramoodista löytyvät
kolme eri luokkaa. Pelimuotojen suhteen Codemasters on hylännyt CMR3:n
uuden linjan ja ottanut takapakkia CMR2:een. Väistämättä
tulee ajatelleeksi, että eikö tätä kaikkea olisi voitu tehdä
jo CMR3:ssa? Nelonen tuntuu lähinnä vain edeltäjänsä
kritisoitujen ominaisuuksien paikkaamiselta.

On myös perin kummallista, että tuoreimmassa osassa monet erikoiskokeet
ovat joko suoria kopioita CMR3:sta, joita ajetaan ehkä toiseen suuntaan,
tai sitten niitä on hieman muuteltu – ei kuitenkaan niin paljon,
etteikö niitä pystyisi tunnistamaan. Kokonaan uudet erikoiskokeet
olisivat tehneet pelistä tuoreemman tuntuisen, sillä vanha kolinisti
tuntee olonsa ehkä liiankin kotoisaksi. Toinen kysymysmerkki on online-pelituen
puuttuminen. Liven välityksellä toimiva tulospalvelu on hieno lisä,
sitä en kiellä, mutta se ei korvaa reaaliaikaista kisailua kavereita
vastaan verkon välityksellä. Olisiko mahdollisesti kehitysaika loppunut
kesken, kun tällaisia ratkaisuja tehtiin?

Kaikesta huolimatta Colin McRae Rally 04 on tällä hetkellä Xboxin
paras rallipeli. Se on lähes kaikin tavoin parempi kuin edeltäjänsä,
vaikka arvosana voi antaa toisenlaisen kuvan. Miinusta tulee nimenomaan siitä,
että peli ei välttämättä tarjoa CMR3:een perusteellisesti
tutustuneelle riittävästi tuoretta rallattavaa ollakseen täyden
hintansa arvoinen. Jos ei kuitenkaan omista CMR3:a, arvosanaan voi lisätä
puoli numeroa. Mikäli hankintalistalla olisi laadukas rallipeli, eikä
CMR3 somista pelihyllyä, ei muuta kuin kauppaan ja Colin McRae Rally 04
kainaloon.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi