Dead Space Extraction vie pelaajat aikaan ennen alkuperäisen Dead Spacen tapahtumia. Aegis 7 -planeetalla sijaitsevalla siirtokunnalla elävät ihmiset joutuvat oudon viruksen ja hallusinaatioiden valtaan, jotka pakottavat heidät tappamaan toisiaan. Kuolleet eivät jää kuitenkaan toimettomiksi, sillä he muuttuvat hirvittävän näköisiksi otuksiksi – Necromorpheiksi. Pelastuneet pakenevat USG Ishimura -alukselle, jonka käytäville sama virus on päässyt jylläämään. Ja pahempaa on luvassa.
Käsi kädessä räiskimme avaruuteen autioon...
HD-konsoleiden Dead Space on jäänyt kokematta, joten vertailuja odottavat eivät sellaista tästä tekstistä löydä. Wiin Dead Space Extraction toimii kuitenkin omillaan, eikä komeasti luotu jännitys hellitä hetkeksikään. Ensimmäiset tiedot valopyssyhenkisestä ohjaustyylistä aiheuttivat nurinaa pelaajien keskuudessa. Visceral Gamesin lanseeraama "guided first-person experience" -mainoslause ei saanut skeptisiä Dead Space -faneja kääntämään päätään. Hienoiset epäilyt vaanivat aina siihen asti kunnes Wiin kapula ja Nunchuk asettuivat kämmeniin ja ensimmäiset metrit raiteilla oli kuljettu elokuvamaisten kohtausten saattelemana. Nyt on nimittäin pakko myöntää että Dead Space Extractionin avaruuden kauhut hyökkäävät silmille pirullisen tehokkaasti.
Ohjatussa räiskintäpelissä pelaajan ei valitettavasti juurikaan tarvitse puuttua henkilöiden reitteihin, mutta Visceral Games on onnistunut kaikessa muussa lähes täydellisesti. Huolellisesti rakennettu tarina ja uskottava ääninäyttely ovat sitä luokkaa, ettei Wiin yli 18-vuotiaille tarkoitetuissa peleissä ole moista nähty ja kuultu. Kauhun luominen on tyyliltään usein arvattavaa ja siksi pahimmat pelästykset jäävät kokematta. Muutamat säväyttävät yllätykset pitävät kaikesta huolimatta pelaajan varuillaan. Vaihtelua luovat vaihtoehtoiset reitit ja usein toimintaa sopivasti rauhoittavat pulmatehtävät. Niistäkin tosin eräät aiheuttavat pahimmat sydämentykytykset ja paniikkireaktiot.
...ja Nunchukia täytyy niin ravistaa...
Dead Space Extraction on toisaalta räiskintää, mutta silmittömällä tulituksella ei pitkälle pötkitä. Necromorphit kaatuvat helpoiten ampumalla pitkiin raajoihin, mutta muut otukset vaativat taas toisenlaista strategiaa. Matkan varrelta pelaaja voi kerätä uusia aseita, ammuksia, ensiapua ja muita esineitä telekinesian avulla. Esineiden keräämisessä täytyy olla tarkkana. Niitä ei voi palata noutamaan, johtuen pelin "raiteilla" etenemisestä. Tämä saattaa kostautua myöhemmin ilkeän avaruushirmun rynniessä päälle, sillä pelkät melee-iskut eivät tällöin enää välttämättä auta. Kuoleman koittaessa peli alkaa onneksi uudestaan viimeisestä tallennuspisteestä. Tallennuspisteet eivät ole kuitenkaan voimassa uudessa pelisessiossa, vaan kesken jätetyt kentät täytyy aloittaa alusta.
Wiimotea tarvitaan luonnollisesti valopyssyhenkiseen infrapunaohjaukseen, mutta myös väliajoin mahdollistettuun ympäristön vapaaseen tarkkailuun sekä kevyiden pulmatehtävien suorittamiseen. Kapulaa ravistamalla taas pimeiden käytävien valaisuun luonnistuva valotikku hehkuu loogisesti voimakkaammin. Nunchukille on sälytetty esimerkiksi aseiden vaihtamiset ja lataamiset sekä melee-hyökkäykset, jotka vaativat apuohjaimen heiluttamista vasemmalle ja oikealle. Necromorphien hyökätessä voisi arvostelijan kauhunsekaisesta Nunchukin ravistamisesta tallentaa hauskoja Youtube-videoita, mutta pelatessa ei paljon naurata.
...ja tämä peli ei aiheuta aivovaurioo
Graafisesti Dead Space Extraction on iloinen yllätys, sillä suurimman osan ajasta ilmeikkäät henkilöt, tyylikkään rujot hirviöt ja ahdistavan kolkot maisemat ovat toteutukseltaan selkeästi keskivertoa paremmalla puolella. Muutamat ruudunnykimiset eivät liiemmin pelikokemusta haittaa, vaikka ne ovatkin selvästi nähtävillä. Parhaimmillaan Dead Space Extraction iskee tajuntaan pimeässä ja hyvälaatuiset kuulokkeet päässä. Synkkien maisemien kontrastit erottuvat näin parhaiten ja käsinkosketeltavan tiivis tunnelma muodostuu vähintäänkin hermostuttavaksi, kun taitavasti luodun äänimaailman vainoharhaiset vivahteet pääsevät oikeuksiinsa.
Dead Space Extraction on selkeästi Wiin vuoden 2009 parhaimpien pelien joukossa. Samalla se on todiste siitä, mitä valopyssygenren tuotoksilla voikaan olla annettavaa – kunhan ne tehdään älykkäästi, huolellisesti ja taidolla.
Kommentit
Pahoittelut otsikoista.
Pahoittelut otsikoista.
Arvostelu sai ainakin minut vakuuttun...
Arvostelu sai ainakin minut vakuuttuneeksi siitä, että tämä olisi ostamisen arvoinen. Pitääpi alkaa metsästämään, jos halvalla lähtisi jostakin kaupasta...
Kyllä pidän todella paljon. Vanhalla ...
Kyllä pidän todella paljon. Vanhalla asteikolla ei ehkä 10, vaan 9. Tämän genren pelejä ajatellen sisältää piristäviä yksityiskohtia ja dialogia jaksaa kuunnella, eri syystä kuin House of the Dead: Overkillin suhteen...
Katos vaan, en yleensä tällaisista pe...
Katos vaan, en yleensä tällaisista peleistä juurikaan välitä mutta voishan tota kokeilla. EA se vaan nykyään puskee hyviä pelejä markkinoille kuin liukuhihnalta. (Enpä olisi vielä muutama vuosi sitten ikinä voinut kuvitella sanovani moista:)
harmi kun tätäkin on myyty todella vä...
harmi kun tätäkin on myyty todella vähän joten olisi ihme jos tulee vielä tämmösiä peliä wiille EAlta
Tämä on todella mahtava peli. Todella...
Tämä on todella mahtava peli. Todella tunnelmallinen kauhuseikkailu, jota suosittelen kaikille. On todella harmi ettei ihmiset ole ymmärtäneet miten hyvä peli kyseessä tosiaan on. :(
Tämä tuli vihdoinkin vedettyä läpi ja...
Tämä tuli vihdoinkin vedettyä läpi ja oli yksi parhaista raideräiskintä kokemuksistani! Kiitokset Kastlelle kun houkutteli ostamaan tämän pelin. :)
Eipä mitään, kyllä tuota sopii suosit...
Eipä mitään, kyllä tuota sopii suositella!
On muikea! Tänään posti kiikutti oman...
On muikea! Tänään posti kiikutti omani ja muutaman kentän olen takonut. Kiitos arvostelusta joka sai minut ostamaan tämän pelin.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi