SUPERHOT sai alkunsa vuonna 2013 pidetyn pelitapahtuman haasteosiossa, jossa ideana oli kehittää räiskintäpeli viikossa. SUPERHOT TEAMin erikoinen prototyyppi herätti kiinnostusta siinä määrin, että kehittäjät päättivät hakea joukkorahoitusta valmiin pelin julkaisemiseksi PC:lla. Internet meni sekaisin ja kampanja keräsi huimat 250 tuhatta dollaria. Nyt pääsemme nauttimaan valmiista tuotteesta PC:n lisäksi myös Xbox Onella.
Tuli ja liike
SUPERHOTia voisi kuvailla sanalla erikoinen. Se on aina valikoitaan myöten jotain aivan muuta. Pelin käynnistyessä ruudulle avautuu vanhaa DOS-käyttöjärjestelmää muistuttava tekstisivu. Kaikki on kovin mystistä ja SUPERHOT.exeä painaessa ei oikein tiedä mitä tulee tapahtumaan.
Pian ruudulla alkaa vilistä tekstiä ja pelihahmo imaistaan mielenkiintoiseen virtuaalimaailmaan. Ohjeistukseksi kerrotaan ajan liikkuvan, kun pelaaja liikkuu. Tämä ei kylläkään pidä täysin paikkaansa, sillä aika etenee koko ajan, mutta äärimmäisen hitaasti. Paremmin sanottuna aika normalisoituu pelaajan liikkuessa täydellä teholla.
Maailma on lähes kokonaan valkoinen höystettynä harmaan eri sävyillä. Ainoat väriläiskät ovat vihollisen virkaa tekevät punaiset ihmishahmot sekä tummat aseet ja esineet. Viholliset pyrkivät päälle koko ajan aseinaan pesäpallomailoja, ampuma-aseita tai pelkät nyrkit. Jokainen osuma on tappava.
SUPERHOTIa kuvaisi ehkä parhaiten sana ongelmanratkaisuräiskintä. Jokainen liike täytyy olla harkittu, sillä yksikin harha-askel voi olla liikaa. Perinteisissä räiskinnöissä käytetyt taktiikat eivät SUPERHOTin kohdalla toimi. Esimerkiksi ampumisen jälkeen ei ole järkeä mennä suojan taakse lataamaan ja odottamaan vihollista. Ase kun ei lataudu, jos kököttää paikallaan.
Elokuvamainen kokemus
Erikoinen pelimekaniikka toimii loistavasti. Luodit tulevat hidastetusti kohti ja olo on kuin olisi joutunut Matrix-elokuvaan. Kyseinen teos lienee ollut kehittäjien mielessä, sillä maailma on muutenkin kovin matrixmainen ykkösine ja nollineen.
Elokuvamaisissa taisteluissa on tunnelmaa. Viholliselta voi ryöstää aseen lyömällä tai heittämällä jonkin esineen tätä kohti. Toisinaan tappovälineet lentävät komeassa kaaressa ja pelaaja joutuu juoksemaan niiden perässä, mikäli haluaa aseen itselleen saada. Elokuvamaisuutta tukee jokaisen tason jälkeen tuleva uusinta omasta suorituksesta. Niitä voi myös editoida ja jakaa muiden ihmeteltäväksi killstagram.comiin.
Juonen edetessä käyttöön avautuu myös yksi superkyky, jolla voi vallata vihollisen ruumiin. Tämä ominaisuus tuo mukavaa vaihtelua peliin juuri, kun homma alkaa käydä liian tutuksi.
Erikoisen hyvä
Pääjuoni on lyhyt ja sen läpäisy avaa kaksi uutta pelimoodia. Haastemoodissa taistellaan annettujen rajoitteiden puitteissa esimerkiksi pelkillä miekoilla 25 tason ajan. Vaikeustaso on korkealla myös Endless-moodissa, jossa tapellaan loppumattomina aaltoina tulevia vihollisia vastaan. Pelattavaa riittää varsinkin suoritushakuiselle pelaajalle, mutta peruspelaajat kaikkoavat pääjuonen läpäistyään. Tämä on oikeastaan SUPERHOTin ainoa heikkous.
Kaikki turha on karsittu pois ja SUPERHOT toimii loistavasti sellaisenaan. Ei häiritseviä musiikkeja, ei turhia ääniä, ei kiillotettuja grafiikoita eikä edes ruudun peittäviä infopalkkeja. On vain pelaaja, pädi ja mystinen virtuaalimaailma täynnä haastetta. Muuta ei tarvita. Kokemus poikkeaa valtavirrasta erittäin positiivisella tavalla ja tarjoaa hyvin rahoille vastinetta.