Viime vuonna ilmestynyt Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 saatti ninjamaailman tarinan kunnialla päätökseen. Pian julkaisunsa jälkeen päätösosa täydentyi kolmella sisältöpaketilla, jotka laajensivat mätkintäkokemusta sekä tarinakampanjan että hahmokaartin osalta. Myöhemmin julkaisija Namco Bandai vahvisti vielä yhden laajennuksen, Road to Boruton, jossa seikkailua jatkaa Naruton poika, Boruto.
Road to Boruto lienee julkaistuista sisältöpaketeista suurin. Noin 20 euroa kustantava laajennus tarjoaa täysin uuden, Borutolle pyhitetyn tarinakampanjan omine pää- ja sivutehtävineen. Uuden stoorin lisäksi hahmokaarti täydentyi parilla uudella hahmolla, joista useimmat ovat jo entuudestaan pelistä löytyviä hahmoja, joskin vain uusituilla liikesarjoilla ja ninjutsu-kyvyillä varustettuna.
Kohti uusia haasteita
Boruto tarina kulkee tuoreehkon Boruto: Naruto The Movie -elokuvan viitoittamaa tietä. Emopelin tavoin laajennuksessa päätehtävät on ripoteltu eräänlaiselle aikajanalle, jossa pelaajan on helppo palata parantamaan jo aiemmin läpäistyjä haasteita. Muu toiminta tapahtuu sen sijaan tutussa Konohan ninjakylässä, jossa saa liikkua varsin vapaasti. Lisäksi mukana nähdään Konohan kaduilla läpäistäviä sivuhaasteita, jotka koostuvat pääosin kylän asukkaiden pyynnöistä ja arjen askareista.
Uusi laajennus ei mullista pelin tekniikkaa tai mekaniikkaa, sillä sivutehtävistäkin useimmat ovat vain hieman muovattuja variaatioita aiemmista pikkuhaasteista. Varsinainen uutuudenviehätys koetaankin päätehtävien parissa, joissa koetaan jälleen intensiivisiä pomotaisteluita. Boruton tavoitteena on tulla yhtä mahtavaksi – ellei jopa paremmaksi – ninjaksi kuin isänsä Naruto. Isän ja pojan välille syntyvien erimielisyyksien kautta vastaan asettuu ennennäkemätön viholliskaksikko, Momoshiki Otsutsuki sekä tämän isä Kinshiki Otsutsuki. Jälkimmäisen kanssa tapellaankin jo ensimmäisen tehtävän mainingeissa.
Narutoa siellä, Narutoa täällä
Uudet antagonistit ovat liikesarjoiltaan uniikkeja ja erinomaisesti toteutettuja hahmoja, joilla toivoisi pääsevän itsekin mättämään niin yksin kuin kaveriakin vastaan. Mutta jälleen osa tuoreista tuttavuuksista on kohdattavissa ainoastaan tarinan aikana tekoälyn ohjaamana. Sen sijaan, että kehittäjätiimi CyberConnect 2 olisi pyhittänyt hahmovalikon viimeisiä ruutuja laajennuksen tuoreelle viholliskaksikolle, on studio päättänyt täyttää tuttuun tapaan valikkoruuduista useamman samalla, vain liikesarsenaaliltaan eroavalla taistelijalla. Esimerkiksi nyt nähdään uusi Naruto ja jopa parikin Borutoa. Tämä jos mikä on osoittautunut monille sarjasta nauttiville suureksi pettymykseksi.
Vain reilun parin tunnin pituinen tarinatila on koluttavissa varsin ripeästi päätehtävien osalta. Tämän jälkeen Konohassa haahuilu alkaa käydä nopeasti tylsäksi, eivätkä siinä auta edes sivutehtävät. Jopa taistelumoodissa hahmovalikon tulokkaat kuluvat muutaman erän jälkeen täysin puhki.
Isänsä pettänyt poika
Road to Borutolla on peruspalikat kunnossa. Taistelumekaniikka ja graafinen ilme edustavat anime- tai mangasarjaan pohjautuvien tappelupelien parhaimmistoa. Naruton lisäsisältöjä syynätessä harmittaakin, ettei näin loistava, teknisesti alkuperäisteosta kunnioittava mätkintä tunnu saavan tekijöiltään ansaitsemaansa kohtelua.
Kokonaisuutena Road to Boruto on oikein mukiinmenevä, parisen tuntia viihdyttävä laajennus. Kuitenkin sisältöpihtailu saa jälleen fanin kuin fanin tuohtumaan ja osoittamaan syyttävää sormeaan kohti CyberConnect 2:n suuntaan. Mikäli kaikki laajennuksen tarinatilassakin nähtävät hahmouutuudet olisi sisällytetty myös vapaasti pelattavien taistelijoiden joukkioon, voisi uutta laajennuspakettia suositella varauksetta jokaiselle emopelin omistajalle. Näillä eväillä laajennuksen tuomat lisäykset jäävätkin tuntumaan valitettavan minimalistisilta. Arvonsa tunteva pelaaja äänestänee lompakollaan.