Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Makeisia syövä robotti - arvostelussa Chibi-Robo! Zip Lash

Chibi-Robo on pieni robotti, jonka tehtävä on pelastaa maailma avaruusolioilta. Nämä galaktiset matkustajat ovat hyökänneet maahan ja ainoa toivo on sähköllä toimiva peltipurkki. Chibi-Robo! Zip Lash on kokonaisuus, jossa yhdistyy tasohyppely ja pulmanratkonta. Alunperin GameCubelle julkaistun sarjan jatko-osa ei kuitenkaan saa tarpeeksi tuulta alleen.

Johtolassolla turpiin

Hopeinen Chibi ja hänen ystävänsä Telly työskentelevät avaruusasemalla. Heille selviää, että ulkoavaruuden asukkaat ovat hyökänneet maahan ja varastavat luonnonvaroja sekä makeisia. Maailman pelastajaksi valittu robotti lähtee metsästämään avaruusolioita pitkin mantereita. Pelissä on yhteensä kuusi pelimaailmaa, joissa jokaisessa on kuusi kenttää. Tehtävänä on rikkoa erilaisia laatikoita, joiden sisältä paljastuu joko kolikoita tai sinisiä palleroita. Jokaisen mantereen jälkeen pikku taistelija kohtaa välipomorobotin. Vastustajan kaaduttua, pelaaja pääsee etenemään seuraavaan osioon. 

Mantereiden osioissa liikkuminen hoidetaan pyöräyttämällä onnenpyörää. Näyttöön pysähtyvä numero määrää, mihin kenttään pelaaja joutuu seuraavaksi. Tämä ominaisuus on hermoja raastava, koska eteneminen perustuu onneen. Pahimmillaan onnenpyörän luku voi johtaa saman kentän pelaamiseen useamman kerran. Pelkällä tuurilla ei tarvitse pärjätä, jos on onnistunut keräämään kultakolikoita: valuutalla voi vaihtaa onnenpyörän numeroita.

Aseena Chibi käyttää sähköjohtoa, joka venyy kentästä kerättyjen palluroiden perusteella. Mitä pidempi johto on, sitä kauemmaksi sillä voi kiinnittyä. Samainen väline toimii myös taisteluaseena vihulaisia vastaan. Pidemmän päälle mekanismi käy tylsäksi. Aseistukseen toivoisi muita välineitä. Loputtomiin robotin energiavarat eivät riitä. Seikkailujen lomaan on sijoitettu pistorasioita, joissa taistelija voi ladata akkunsa lisävoimalla. Matkalle on ripoteltu erilaisia rautaromuja, joista Chibi voi tehdä uuniin heitettävän palikan. Tulisija tuottaa syötetystä jätteestä lisää energiaa, jolla robotti voi ladata itsensä ennen seuraavaan kenttään menemistä.

Pikselimössöt eivät ole IN

Teoksen suureksi heikkoudeksi muodostuu yksipuolisuus. Jokainen kenttä on lähes samankaltainen. Pulmapuolen mukaan tuominen tuntuu väkinäiseltä. Ongelmat ovat pieniä ja helppoja, joten niiden ratkomiseen ei päättelykykyä tarvita. 

Grafiikasta ja äänipuolesta ei kehumista löydy. Ääninäyttely koostuu lähinnä piip piip -soundeista ja huomaamattomasta taustamusiikista. Peli on suunniteltu toimivaksi 2DS- ja 3DS-konsoleilla, joka valitettavasti näkyy lopputuloksessa. Nintendo 3D -ominaisuudesta ei ole hyötyä, eikä siitä ole otettu kaikkea irti. Harmittavaa on, että sitä käyttämällä grafiikka muuttuu sottaiseksi. 

Suomi mainittu, torilla tavataan

Chibi-Robo! Zip Lash on mukava pieni peli, johon saa tuhlattua aikaansa. Mietintään jää, olisiko Chibi-Robon ympärille saatu rakennettua mukaansa tempaisevampi tarina. Parhaimmillaan se olisi voinut olla pulmapelien ja tasohyppelyn mestariteos, mutta tylsyyden takia se jää keskinkertaiseksi.

Osa tarinan juonesta ei aukea edes lopussa. Mysteeriksi esimerkiksi jää, miksi tunnettuja karkkimerkkejä kerätään seikkailun lomassa. Niistä saa aina maininnan suorituksen yhteydessä, mutta ei muuta. Hienoa on kuitenkin se, että suomalaisen Halva-yhtiön Vanhat Autot makeinen nähdään Zip-Lashissa muiden tunnetuiden brändien seassa. Siitä peli saa yhden tähden lisää. 

 

 

Kirjaudu kommentoidaksesi