Taas pääsevät lyhyemmätkin kaverit virtuaalinöyryyttämään kaksimetrisiä käveleviä lyhtypylväitä. Pelimuodot ovat ne perinteiset: näytösottelu, harjoittelu, kausi, 10 kauden franchise-moodi jne., joista viimeksi mainittu, eli oman joukkueen rakennus, lienee useimmille se pisimpään pelin parissa pitävä tekijä. Säännöt ja asetukset ovat EA:n tyylisesti tarkasti muokattavissa.
VapaaTyyli
Pelistä löytyy muiden EA:n 2003-sarjalaisten tapaan Freestyle-ohjaus, jota hoidellaan oikealla analogitatilla. NBA Livessä sitä voi käyttää huomattavasti monipuolisemmin kuin jääkiekko- tai jalkapalloveljissään, joissa siitä sai aikaan vain harhautuksia. Nyt Freestyle tarjoaa useita eri toimintoja sekä hyökkäykseen että puolustukseen. Jo mainittujen harhautusten lisäksi pallon kanssa voi kikkailla paikallaan seisten viskomalla sitä jalkojensa välistä tai pitää sitä kädessä vastustajan ulottumattomissa. Tatilla voi myös heiluttaa käsiä puolustuksessa ja yrittää huitoa palloa pois vastustajan näpeistä. Oikea käsi heilahtaa oikealle tattia väännettäessä ja vasen vastaavasti vasemmalle kääntämällä. Ylöspäin työnnettäessä puolustava pelaaja nostaa kädet ylös heiton estämiseksi ja tatin ala-asennossa pitäminen pudottaa pelaajan matalaan puolustusasentoon. Hyökkäyksessä liikkeitä voi myös yhdistellä toisiinsa. Kokonaisuudessaan Freestyle-ohjaus kyllä onnistuu syventämään pelattavuutta.
Freestyle-ohjauksen salojen oppimista auttamaan on peliin lisätty tutoriaali. Kuitenkin harmittavasti kyseinen tutoriaali käsittää ilman vuorovaikutuksen mahdollisuutta vain kaksi videopätkää, joissa liikkeet demonstroidaan selostuksen säestyksellä. Oppiminen on aina tehokkaampaa jos opetettua pääsee itse kokeilemaan ja EA:lla tätä ei tällä kertaa ole oivallettu. Onhan pelissä erillinen harjoitusmoodi, mutta mitä tutoriaalivideosta enää sinne asti ehdittyään muistaa? Lisäksi harjoitustilassa ollaan aina yksin, joten puolustusliikkeiden harjoittelu jää haaveeksi tai parhaimmillaankin yksi-vastaan-yksi-pelimuodon varaan.
Huipulla tuulee
Pelaaminen olisi mielenkiintoisimmillaan ohjauksen ollessa lukittuna yhteen pelaajaan, ellei tekoäly olisi niin saamaton. Hyökkäyksessä koneen ohjaamat ukot eivät ole kuulleetkaan röyhkeistä korille nousuista. Vaikka syötöllä järjestäisi kaverille esteettömän tien korille, hän päättää joskus palata häntä koipien välissä kolmen pisteen viivan taakse. Puolustuksessa hommat eivät toimi paljoa sen paremmin. On enemmän poikkeus kuin sääntö, että tekoälyn ohjaamat miehet yrittäisivät blokata heittoja. Mokomat eivät myöskään ymmärrä hakea levypalloja tai käyttää juoksupyrähdystä silloin, kun olisi tilaisuus korille pääsyyn. Irtopallotkin jäävät liian usein noukkimatta talteen. Jos mielii menestyä, ainakin vaikeimmilla tasoilla pitää hyökkäyksessä kaikki tehdä itse ja unohtaa paikkalukitus. Tosin myös omat pelaajat saavat vaikeustason noustessa jonkin verran särmää otteisiinsa.
Puolustus onkin sitten aivan toinen juttu ja sen jättäisikin mielellään koneen vastuulle, koska pelin tempo on astetta tai paria liian hektinen. Puolustuspeli on vaikeaa kun miehet sinkoilevat sinne tänne kuin pikakelatussa filmissä. Pidä siinä sitten omaa miestäsi. Sanomattakin on selvää, että koneelta puolustaminen valon nopeudella onnistuu muitta mutkitta, joten yltiöpäisestä pelinopeudesta on pelkkää haittaa. Tuomareillakaan ei ole virheiden viheltämisessä mitään logiikkaa ja välillä peli muistuttaa enemmän jenkkifutista kuin koripalloa.
Fysiikkamallinnukseen ei ole kiinnitetty huomiota, sillä ainoastaan pallo liikkuu luonnollisen tuntuisesti. Pelaajat eivät fysiikan laeista paljoa välitä, vaan pomppaavat seisovasta asennosta tai pahimmillaan täysin toiseen suuntaan liikkuessaan mielettömään parin metrin pituiseen donkkaukseen. Karkeasti arvioiden puolet donkeista ja lay-upeista on tällaisia.
Parkettien partaveitset
Graafisesti peli on tuttua EA Sports -tyyliä. Presentaatioon on panostettu, ja esimerkiksi valmentajat huitovat ja komentavat pelaajia kentän laidalta sekä kuumenevat tuomareille. Pelaajilla on showmiesten elkeet ja meininki on muutenkin NBA:n (tai sen julkisuuskuvan) mukaista. Välianimaatioita on kuitenkin yllättävän vähän tai sitten kone vain pyörittää jostain syystä samoja jatkuvasti. Pelin puoliaika- ja päättymispätkät ovat melkein aina samanlaisia. Soundtrack koostuu täysin isojen housujen musiikista, mikä on ymmärrettävää, vaikken itse kyseisestä musiikkityylistä perustakaan. Tunnettuja artisteja kuitenkin löytyy, kuten muistakin EA Sportsin peleistä.
Vioistaan huolimatta tästäkin pelistä saa ihan mukavaa ja tietenkin näyttävää korisviihdettä. Kovin pitkiin istuntoihin peli ei kuitenkaan jaksa houkutella. Vaikkei koripallon varsinainen asiantuntija olisikaan, näkyy NBA Liven arcademaisuus kauas. Suurin syy tästä lankeaa pelin liialliselle nopeudelle. Jos hikisen tarkka realismi ei ole koripallopelissäsi pääasia, voit Livestä varmasti nauttia. Todellisille korisfaneille voi kuitenkin sanoa samat sanat kuin lätkäfaneillekin: kannattaa odotella, mitä Sega Sportsilla on lähiaikoina tarjottavana.