Ernő Rubikin mukaan nimetty pulmakuutio herää Rubik's Puzzle Worldissa eloon useilla eri tavoilla. Kuution muodostaville osasille eli pikkukuutioille on pyritty tuomaan omaa luonnetta mukaan. Pikkukuutioita kutsutaan nyt tuttavallisesti "cubieiksi", jotka haluavat oppia oikeasta elämästä lisää pelaajan opastuksella. Game Boy Colorin ja WiiWaren valikoimista tutun Toki Torin kehittäjä, Two Tribes jatkaa totutusti värikkään pirteällä linjalla ja älynystyröitä härnäävien ongelmien parissa.
Pähkinöitä purtavaksi
Ruudulle avautuvan minipelivalikoiman keskiössä on käsikonsoliversio aidosta Rubikin kuutiosta sekä sen muunnelmista. Perinteisen (3x3x3) Rubikin kuution ratkaisu tuntuu edelleen yhtä käsittämättömältä kuin ennenkin. Arvostelijan kaltaiselle matematiikkatohelolle peli antaa onneksi tärkeitä neuvoja sen ratkaisemiseen, jota voi hyödyntää myös aidon kuution parissa. Nopeuskisassa Rubikin kuutioista on valittavana perinteisen lisäksi 2x2x2- ja 4x4x4-mallit.
Fit-minipelissä kuutioryhmä pyritään saamaan oikeaan järjestykseen, jotta se mahtuu ahtaiden seinien välistä. Kentissä on usein aikaraja, jolloin seinät lähtevät liikkumaan automaattisesti. Tällöin niiden ulkopuolelle jääneet kuutiot saavat vaurioita, jotka saattavat estää tason ratkaisun. Roll- eli vierimispelissä kuutiot painetaan liikkeelle oikeaan suuntaan, ja tarkoituksena on ohjata ne ratkaisuun tarvittaviin aukkoihin. Kuutiot saattavat pudota tyhjyyteen tai vastaan voi vyöryä pahiskuutiota, jolloin peli loppuu lyhyeen. Vierimispelin variaatio Colours on astetta haastavampi, sillä cubien seinämän väri ei saa olla sama mikä kentän lattiassa. Cubien eri seinämät voi maalata eri värisiksi, mutta niiden vieriessä eteenpäin saattaa laskutoimitukset mennä helposti vikaan.
Switchin tarkoituksena on vaihtaa ruudulle putoavat cubiet sopivaan järjestykseen. Viiden tai useamman samanvärisen cubien päästyä toistensa viereen ne katoavat tilaa viemästä. Uusia cubieita kun tipahtaa taivaalta, kunnes ruutu täyttyy ja peli loppuu. Calculate-pelissä matematiikkataidot pääsevät koetukselle. Ruudulla näkyy kaksi laskutoimitusta, joiden tulosten mukaan klikataan oikeita koordinaatteja (horisontaaliset ja vertikaaliset). Aikarajoitus pitää huolen, että yksinkertaistenkin laskujen parissa tulee hätä. Kun oikeat koordinaatit löytyvät useamman kerran peräkkäin, ilmestyy ruudulle tavoiteltu värikuvio.
Rubik's Puzzle World sisältää lisäksi mahdollisuuden luoda itse sisältöä. Compose-osiossa pelaajaa pyydetään esimerkiksi säveltämään iloinen ja surullinen laulu yksinkertaisella musiikinteko-ohjelmistolla. Visuaalista luovuutta voi harjoittaa rajoitetusti Create-osion piirtämisellä – cubiet asetetaan erilaisiksi kuvioiksi, kuten puuksi tai joksikin pelaajan mielestä iloiseksi asiaksi. Sisällön luominen on kuitenkin valitettavan tylsää ja kankeaa.
Casual ja core
Rubik's Puzzle Worldin ruutuohjeet ovat lähinnä hassuja, mutta pahimmillaan ne ovat turhia sekä väkinäisesti keksittyjä. Ohjeet ja havainnollistava grafiikka ei aina aukea ensi silmäyksellä. Joitakin osioita joutui kokeilemaan yrityksen ja erehdyksen kautta. Onneksi minipelit itsessään ovat täyttä laatua. Pulmien vaikeustaso ei ole heti mitoitettu arvostelijan ulottumattomiin, jolloin mielenkiiinto säilyy pitkään. Moninpeliä kaipaaville on tarjolla kahden DS:n verkkopeli, jonka avulla voidaan pelata kolmea eri minipeliä.
Grafiikka on selkeää, värikästä eikä animaatiosta huolimatta DS:n ruuduille ole tungettu liikaa tavaraa. Pelin musiikki on tarttuvaa mutta pähkinöiden pohdintaa stimuloivaa taustamusiikkia, joista eräitä otteita voisi kuunnella jopa vapaa-aikanakin. Kosketuskynällä ohjaaminen on tällaiselle pulmapelille vallan luontevaa, eikä Two Tribes olekaan sisällyttänyt Rubik's Puzzle Worldin kontrolleihin mitään epäolennaista kikkailua.
Rubik's Puzzle World on juuri oikea peli lyhyille matkoille, sillä muutaman pulman parissa menee puoli tuntia silloin tällöin kuin siivillä. Pulmafanaatikoille se tarjoaa pitkäksi aikaa mielenkiintoisia ja hauskoja pähkinöitä. Siitä pitävät 8 eri minipeliä ja yli sata tasoa huolen. Aivot solmuun siis rohkeasti, kunhan ne muistaa välillä nollata.