Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Reggie: Muut julkaisijat eivät tajua Wii-pelaajia

Nintendo-pomo Reggie Fils-Aime avautui Forbesin verkkosivuilla kolmannen osapuolen julkaisupolitiikasta.

- Voin kertoa lisenssinhaltijoidemme tajuavan [Wiin pelaajien tarpeet] sitten kun heidän parhaimmat nimikkeensä sijaitsevat alustallamme. Pois lukien muutamat tämän päivän poikkeukset, näin ei ole tapahtunut, Fils-Aime lataa.

Fils-Aime uskoo Wiillä pelaavien kiinnostuneen yhtä lailla myös muilla alustoilla menestyneistä peleistä, eikä pelkästään Nintendon konsolin erilaisesta ohjauksesta.

Galleria: 

Kommentit

Ehkä suurin ongelma asiassa on se, että Wiin tehot eivät vain riitä samoihin peleihin kuin mitä Xbox 360:llä ja PS3:llä nähdään. Pelit pitää tehdä alusta alkaen Wiille näiden rajoitusten vuoksi, toisin kuin kahden muun konsolin tapauksessa. Suurin osa julkaisijoista jättää siksi Wiin väliin isojen nimikkeiden kohdalla.

Ei tässä niitä samoja pelejä tarkoitetakaan, vaan third partyjen "parhaita nimekkeitä", niitä pelejä joihin on pistetty eniten vaivaa, aikaa ja ajatusta. Vaikka third partyiltakin onkin tullut runsaasti hyviä pelejä Wiille, voisi niitä olla enemmänkin, ja Wiin mahdollisuuksia voitaisiin tutkia enemmän. Voisiko Wii Sports -yleisölle tehdä aivan uudenlaisen roolipelin? Miksi headtrackingia ei ole vielä käytetty? Wii on uusien ideoiden laite, mutta third partyt tajusivat sen menestyksen liian myöhään ehtiäkseen valmistella kunnolla uusia ideoita. Toki lupaavia pelejä tulee koko ajan: Monster Lab, Little King's Story, World of Goo. Ehkä isot pelitalot ovat kuitenkin tulleet liian luottavaisiksi jatko-osiin, kun uudet ideat tuntuvat olevan vähissä vielä tässäkin vaiheessa.

Ne uudet ideat nähdään tehokonsoleilla. Ja ollaan jo nähtykin. Ohjain ei koskaan korvaa mielikuvitusta.

"Toki lupaavia pelejä tulee koko ajan: Monster Lab"

Onko toi sun mielikuva lupaavasta pelistä? Lol.

Ja Little King's Story voitais aivan hyvin tehdä vaikka Commodore 64:lle, ei siinä ole mitään niin erikoista ettäkö siihen tarvittaisiin Wiitä/Wiimotea. Ei sillä, etteikö pelin idea olisi erinomainen ja se voisi olla hyvä. Eipä siihen Wiitä kuitenkaan tarvita.

"kun uudet ideat tuntuvat olevan vähissä vielä tässäkin vaiheessa."

Ööh... Miten niin? Ei se Wiimote oikeasti muuta asioita niin paljoa. Tarvitaan oikeasti ajatusta, että siitäkään on mitään hyötyä kokonaisuudelle. Samalla tavalla ajatuksen kanssa voi saada kyllä muillakin konsoleilla aivan samalla tavalla uusia ideoita ja uudenlaisia pelejä aikaiseksi.

"Voisiko Wii Sports -yleisölle tehdä aivan uudenlaisen roolipelin?"

Kyllähän sellainen on jo tehtykin. Ja olihan se melkoista paskaa.

Jos Reggie tarkoittaa lausahduksellaan sitä, että harmittelee kun muut kehittäjät eivät seuraa Nintendon mallia Wii-julkaisuissa, niin minä sanon, että hyvä niin. Aivan tarpeeksi se Nintendo julkaisee Wii Sportsin kaltaista tuubaa, ettei sitä tarvitse enää muiden kehittäjien lähtä (entistä enempää) kopioimaan. Enemmän Zack & Wikiä ja vähemmän Wii Sportsia/Musicia.

"Wii on uusien ideoiden laite, mutta third partyt tajusivat sen menestyksen liian myöhään ehtiäkseen valmistella kunnolla uusia ideoita."
Kuinkakohan kauan se wii on ollut jo markkinoilla? Luulisi että third partytkin jo tajuaisivat pikkuhiljaa, että hyvinhän se wii myy jostain syystä vieläkin. Eli jos ei jauhettaisi edelleenkin samoja tekosyitä, vaan mietittäisi miksi ei vieläkään third partyt tee wiille pelejä.

"Ehkä isot pelitalot ovat kuitenkin tulleet liian luottavaisiksi jatko-osiin, kun uudet ideat tuntuvat olevan vähissä vielä tässäkin vaiheessa."
Toisaalta asia voi olla juuri näinkin. Onneksi omaperäisyyttä näkee aina vielä silloin tällöin. Toivo ei ole vielä täysin menetetty. :)

"Ne uudet ideat nähdään tehokonsoleilla. Ja ollaan jo nähtykin. Ohjain ei koskaan korvaa mielikuvitusta."

Hmm, tämä ei nyt mennyt täysin jakeluun. Voisiko samalla logiikalla sanoa että tehot ja huippugrafiikat eivät koskaan korvaa mielikuvitusta? Mielikuvitus peleissä näkyy uusissa ideoissa, uudenlaisissa pelaamistavoissa sekä mielestäni myös siinä, että tehdään pelejä jotka laajentavat sanan "peli" merkitystä. Nintendo on tässä onnistunut Wiillä ja DS:llä.

Vilhotus, kaksi vuotta ja laitteen todellinen vaikutus alkoi tulla ilmi puolitoista vuotta sitten. Ensi vuonna onkin tulossa varsin mukavasti pelejä.

FamaZ, kumma kun LKS ei sitten ole tulossa HD-konsoleille ;)

Ja Monster Lab ei välttämättä RÄJÄYTÄ MAAILMAA mutta ainakin se on lupaavampi ja tuoreempi kuin HD-konsolien tusinaräiskinnät.

Mikäs se Wii Sports -rope sitten on?

Eiköhän Fils-Aime tarkoittanut sitä mitä monet pelaajatkin ovat valittaneet: multiplattareiden taso Wiillä ei ole ollut päätähuimaava. Esimerkiksi Shaun White Snowboarding voi olla yksi askel sinne parempaan suuntaan, jossa alustaa on todellakin ajateltu peliä kehittäessä.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi