Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Call of Duty: World at War

Treyarchin kehittämä Call of Duty: World at War sijoittuu toiseen maailmansotaan. Tuon lauseen kuullessaan monen FPS-fanaatikon maailma synkkeni. Pelisarjan fanit vannoivat uskollisuttaan Call of Duty 4:lle internetin syövereiden täyttyessä pettymyksestä puhkikuluneen maailmansota-aiheen jälleenuusintaan. Eniten kuraa sai niskaansa itse Treyarchin tiimi, joka on joutunut elämään jumalstatuksen saaneen Infinity Wardin varjossa. Kun tieto tulevan Call of Duty 6:n tekijästä – mikäs muukaan kuin Infinity Ward – varmistui, monet kielsivät World at Warin olemassaolon kokonaan. Melkoinen vastaanotto, mutta ei kyykytys aivan aiheetontakaan ollut. Ikuisen kakkosen asemaan joutunut Treyarch oli nimittäin vastuussa COD-katraan mustasta lampaasta, Call of Duty 3:sta.

Nyt asetelma on toisenlainen verrattuna COD3:n syntyhetkiin. Santa Monican työryhmälle on suotu huomattavasti pidempi kehitysaika, tukku kokemusta aiemmista tuloksista, menestyksekäs esikuva sekä varsinainen ykkösase: Call of Duty 4:n pelimoottori. Infinity Wardin lahjoittama voimanpesä takaa lentävän lähdön World at Warin työstöön, mutta jotain omaakin pitäisi keksiä. Uusin Call of Duty joutuukin julkaisuajankohtansa takia todella kovaan kilpasarjaan, suoraan loppuvuoden ostorumban pyöritykseen. Tiukat koitokset odottavat myös pelaajaa, jonka vastassa ovat tutut kansallissosialistit Reinin varrelta, eksoottiset nousevan auringon valtakunnan sotilaat ja ne pahimmat; omat ennakkoluulot peliä kohtaan. Taisteleeko Call of Duty: World at War tiensä myyntilistojen kärkeen, vai onko sota jo hävitty ennen kuin se edes alkaa?

Länsirintamalta ei mitään uutta

Vanhan mantereen sodankäynti puna-armeijan rivistösolttuna on tuttuakin tutumpaa puuhaa. Saksalaisia vastaan kamppaileminen tapahtuu tyypillisesti sisätiloissa. Kaupunkisotaa käydään muun muassa metrotunnelissa ja Itä-Saksan aikaisessa hoitolaitoksessa. Talosta taloon rynnäköintiä ja huoneiden tyhjennystä tulee harjoiteltua tiuhaan. Natsivallan kukistaminen alkaa piristävän erilaisella – mutta samalla täysin läpinäkyvästi COD4:stä kopioidulla – kohtauksella, jossa napataan tarkkuuskivääri ja hiiviskellään vihollisten keskellä salamurhatehtävissä. Tämän jälkeen taistelut siirtyvät ensin Stalingradin vapautuksesta Reininmaan kautta pääkaupungin kaduille ja lopulta kaiken pahan keskiöön, Berliinin kaupungintalolle. Mikäli kaikki sinne linnoittautuneet eliittisotilaat olisivat rynnäköineet vaikka Moskovaan, olisi sodan lopputulos voinut olla ihan toinen. No hyvä on, ehkä Call of Duty -pelisarja ei ole sittenkään kunnon vastike historiankirjoille.

Asekalustohan on vedetty kokonaan uusiksi – vai pitäisikö sanoa "vanhaksi" – sitten viimeisimmän osan. Keski-Euroopan kampanjassa pääsee paukuttelemaan venäläisten kivääreillä, Suomi-konepistoolin kopiolla ja tietysti sakemannien pyssyköillä. Mitään mullistavia tekijöitä on silti vaikeampi löytää tältä taistelutantereelta. Eräs pienistä uudistuksista on venäläiskomissaari Molotovin mukaan nimetty polttopullo (Molotovin cocktail), jonka tehoa on parannettu huomattavasti moninpelin beta-versiosta. Ykköspaikka kuuluu kuitenkin muutamassa kentästä haalittavaan kaksipiippuiseen haulikkoon, joka sopii mainiosti huoneistojen tyhjennykseen. Ja jos joku ihmetteli korotettua K18-ikärajaa, tässä on syy. Niin haulikko kuin räjähteetkin jättävät jälkeensä aidosti karun näkymän, jonka rinnalla Brothers in Arms: Hell's Highwayn irtoraajat näyttävät kelvottomilta tekaisuilta.

Itärintamalla jotain muuta

Jenkkien ja japsien väliseen Tyynen Valtameren taisteluihin on satsattu vähän enemmän, ja pelikokemus on huomattavasti venakkoarmeijan puoliskoa tuoreempi. Osasyy on toki maiseman muuttuminen harmaista kerrostalokolhooseista vehreään luontoon, mutta päätekijä piilee japanilaisten omanlaisessa taistelutyylissä. Yllätysmomenttiin luottavat sotilaat nimittäin lymyilevät heinikossa, vaanivat puissa ja hyökkäävät maahan kaivetuista koloista (Spider hole), mikä onkin tarpeellista vaihtelua tavallisiin ammuntaratoihin. Tämän tästä kuulee myös karjaisun "Banzai!", jolloin täytyy varautua pistin ojossa syöksyviin vihulaisiin. Joitain muitakin tunnelmallisia kohtauksia on luvassa, ja ne onnistuvat säväyttämään skriptauksesta huolimatta. Kenttäsuunnittelu  edustaa tutusti tiukkaa putkea molemmissa kampanjoissa, joskin Tyynenmeren sotaretki tarjoilee aavistuksen vaihtelevampaa tunnelijuoksua aina maihinnoususta juoksuhautojen vyörytyksen kautta linnanvaltaukseen. Lisäksi amerikkalaisilla on ässä hihassaan: 24-tv-sarjan Kiefer Sutherland (Jack Bauer) on antanut äänensä pelaajan rinnalla taistelevalle korpraali Roebuckille. Bauer on äijä!

Korpraalin/neuvostokersantin johtamaan joukkoon kuuluu pelaajan lisäksi muutama päähahmo, jotka kaatuvat taistelussa vain noustakseen pystyyn hetken kuluttua. Näiden ohella rintamalla kirmaa tukuttain omia sotamiehiä, joiden tehtävänä on luoda suuren konfliktin tuntua. Yhteistä tekoälyn ohjaamille taistelutovereille on se, että miekkoset ovat suhteellisen hyödyttömiä. Tekoälyttömyyksiin lukeutuu myös pelaajan taianomainen tapa vetää kaikki vihollisen huomio (lue: tulitus) itseensä, minkä huomaa suojautuessaan järjettömänä kranaattisateena eritoten Veteran-tasolla. Noh, voipahan kaatuneilta omilta napata ammuksia parempaan käyttöön. Se hyötynäkökohta tuli parhaiten esiin siinä vaiheessa, kun jenkkien liekinheitinsotilas tykitettiin kumoon, jolloin pääsin itse grillaamaan vihollisia samaisella tuhokoneella. Tulensylkijä onkin kuumin ase koko pelissä, ja itse nostaisin sen parhaaksi yksittäiseksi uudistukseksi. Bunkkerin käryttäminen on paitsi tehokasta myös todella näyttävää, sillä tulen mallinnus on onnistunut paremmin kuin Far Cry 2:ssa konsanaan, eikä graafinen yleisilme joudu häpeämään yhdenkään kilpailijan rinnalla.

COD4-mod [on] off

Call of Duty -pelien sykkivä sydän, moninpeli, on juuri sitä samaa timantinkovaa räiskettä, mitä neljäs osa tarjoili jo viime vuonna. Tarjolla on hurja määrä eri aseita, niiden parannusosia ja erikoiskykyjä (perk), joita avataan kokemuspisteitä keräämällä. Kaikki ennestään tunnetut pelimuodot tekevät paluun, ja muutama tuoreempikin, kuten COD3:ssa esiintynyt Sota (War), on ympätty pakettiin. Lähes jokaista näistä voi tahkota tuttuun tapaan Hardcore-puolella, jolloin HUD on riisutumpi ja aseet tappavampia. Kartat on pistetty kokonaan uusiksi, eikä aiemmista osista tuttuja mappeja ole toistaiseksi luvassa. Call of Duty 4:ään verrattuna kentät ovat nyt huomattavasti tilavampia. Yhteistyölajeista pitävät voivat haastaa itsensä ja kolme kaveriaan pelaamalla yksinpelikampanjaa tai teilaamalla laumoittain zombeja. Kyllä, luit okein. Yksinpelin läpäisyn jälkeen aukeavassa Nacht der Untoten -moodissa niitetään epäkuolleita kumoon aalto toisensa perään. Mukavassa nelihenkisessä porukassa zombimättö on vähintään yhtä hauskaa kuin sen lähisukulainen Gears of War 2:n Horde. Toimiva Matchmaking-systeemi ja verkkoviiveettömyys kruunaavat monipuolisen paketin. Ottaen huomioon GOW2:n takkuamisen juuri noilla alueilla, Call of Duty: World at War ansaitsee tämän hetken päräyttävimmän nettipelin tittelin.

World at Warin parhaimmaksi ja samalla heikoimmaksi ominaisuudeksi lukeutuu se, että peli on pintapuolisista eroista huolimatta COD4:n klooni. Hyvähän se on, sillä räiskintöjen laatustandardit nousivat viime vuonna niin korkealle, etteivät fanit olisivat mitään kakkoslaatua hyväksyneet. Toiselta kantilta katsottuna COD: WAW on täysin häikäilemätön kopio, joka apinoi neljännen osan jokaista liikettä korjaamatta kuitenkaan esimerkiksi tekoälyn ongelmia. Tällöin on vaikea löytää mitään perusteita ostopäätöksen tueksi, jollei satu olemaan kyltymätön WWII-friikki. Kaikki temput on nähty jo aiemmin, saappaat ovat liian suuret täytettäviksi. Yksittäisenä poimintana COD-sarjan nuorin vesa on kuitenkin erinomainen toimintarymistely ja jättimäinen parannus Treyarchin tehtailemaan kolmanteen osaan verrattuna. Call of Duty: World at War osoittaa, että jos täytyy varastaa, kannattaa varastaa rikkailta.

Galleria: 

Kommentit

Joku kysäisikin foorumin puolella Veteran-vaikeustason haastavuudesta. Pistäisin COD-pelit tähän järkkään (v-mäisin ylhäällä):

COD3
COD2
COD: WAW
COD4

Eli ei mitenkään aivan mahdoton. Oikeastaan tokavikassa kentässä (Heart of the Reich) on yksi ainoa kohta, mikä tuotti vaikeuksia järkyttävällä vihumäärällä ja hankalilla sakurespawn paikoilla. Lisää täällä: http://www.konsolifin.net/bbs/showthread.php?t=59383

Hyvä arvostelu. Itselleni Moninpeli oli suuri pettymys sehän sama kuin CoD4 uusilla aseilla ja kentillä. Kai tämäkin tulee jostakin ale korista ostettua.

Moninpeli on itseasiassa tämän vuoden suurin yllätys. Onhan se selkeä kopio COD4stä, mutta miksei kopioisi kun kyse on samasta pelisarjasta ja COD4n nettipeli pyyhkii jokaisen tämän vuoden nettipelin ja kevyesti? Ja itse en ainakaan enää jaksaisi toista vuotta nelosen parissa, uudet kartat ja aseet sopii mukavasti tähän talveen. Erinomainen nettipeli tässäkin on, huomattavasti parempi kuin Gearsissa.

4 tähteä..c´mon. CoD5 tuntu omalla ja kaverien kohalla cod4:sen historiallisesti epäkorrektilta uudelleen lämmittelyltä jossa on huonossa tasapainossa olevat aseet ja tylsä kenttäsuunnittelu

Arvostelu on hyvä ja mukavaa luettavaa. Yksinpeli ja varsinkin co-op moodit ovat hyviä. Nazi Zombie moodi on ylivoimainen valopilkku tässä vuoden SUURIMMASSA PETTYMYKSESSÄ! Multiplayer on ihan kauheeta pelata. Kartat ovat liian suuria konsolien suht pienelle pelaajamäärälle. Siellä kämpitään niin paljo että kaltaiseni ADHD-pelaaja kypsyttää hermonsa täysin. Kohdallani uutuuden viehätystä kesti noin 5h. Kuka arvaa mitä aloin pelaamaan uudestaa ja olen yhtä innostunut kun vuosi sitten?! Aivan... sitä IWn tekemää!

Betan perusteella moninpeli on täyttä p*****. Yksinpelin takia tämän voisi ostaa jos hinta olisi 15.

Tuosta ikärajasta niin liekinheitin saattaa olla myös merkittävä tekijä k18 ikärajaan. Japskibunkkerien grillaaminen liekinheittimellä on aika pimeää touhua.

Harmi että kaikki mikä teki CoD4:sesta ärsyttävän on tässä mukana. Loputtomasti respawnautuvia vihollisia ei oikein jaksais ruveta ammuskelemaan. :D

S&Dtä kun tulee pelattua niin en ymmärrä laisinkaan valituksia mapeista. Kun vanhoihin mappeihin on jo tottunut niin nämä tuntuu siitäkin syystä hyviltä, mutta mapeissa ei muutenkaan ole ollut valittamista. Enemmän vaihtelua kuin COD4ssä, pienestä suurempaan.

Yksinpelistä en sano mitään, en ole edes kokeillut. Tuskin se on kovin hääppöinen tekele jos arvosteluihin on uskominen.

Ei näin. En tule ostamaan tätä. Toinen maailman sota peleissä on nähty jo useaan kertaan. Katsotaan Innostunko cod 6:sta.

"kansallissosialistit Reinin varrelta". Aika söötti ilmaisu :)

Peli on minulla yhä tämänkin arvostelun luettuani alelaarilistalla. Sitten kun sen löydän jostakin suunnilleen 20-30 niin ostoon männöö. CoD 4 on meikäläiselle tällä hetkellä Multiplayer #1.

Kyllä jo betasta tuli sellainen "ei näin" fiilis tästä pelistä. Hc oli melko hyvää mättöä kun niillä kivääreilläkin teki jotain mutta siinä oli ah, ne niin ihanan ärsyttävät koirat jotka tappoivat yhdestä osumasta <3. Normi muodot olivatkin parempia koirien kannalta mutta huonoja aseiden kannalta.

Ja ne perkit! Jättivät vanhat samat Juggernautit ja martyrdomit pelaajien riesaksi. Olisi edes tuon jukan noista poistaneet niin olisin ollut tyytyväinen. Mieluummin kyllä GoWia pieksen kuin tätä, vaikka olenkin "WWII-friikki". Mutta joo, betan perusteella sanoisin että 4 tähteä on ehkä liikaa.

"Ei näin. En tule ostamaan tätä. Toinen maailman sota peleissä on nähty jo useaan kertaan. Katsotaan Innostunko cod 6:sta."

Niin siis CoD5:sta? World at War ei sisällä numeroa... koska se on tuubaa.

Tänne on tullut näköjään kommentoimaan kaikki, ketkä eivät pelaa WaW:ia :)
Ihan loistopaketti mielestäni. Parit negat löytyy kyllä. TDM:ssä suurimpana miinuksena on tankkimapit ja nimenomaan sen takia, että 6vs6 pelissä neljä äijää istuu tankeissa, joten jää max 4vs4 jäljelle. Ei hyvä. Pitäisi olla vähintään 9vs9, niin alkaisi toimimaan. S&D:ssä nämä mapit sitten toimiikin ihan hyvin (paitsi se Nazitalorauniomappi on todella amatöörin tekele).

Yleinen viive vaivaa myös riippumatta siitä onko palkit täynnä vai ei. Välillä toimii loistavasti, välillä viive aivan älytön. Viiveen huomaa hyvin esim. koirien kanssa eli puukolla ei pysty tappamaan. Kun homma toimii, niin koirista ei ole mitään haittaa. Jos CoD4:ssa olisi koirat, niin tämän huomaisin sielläkin, että sama vaivaa nelostakin.

Splitscreenistä ja co-opista plussaa, nettipelistä plussaa. Tankkimapit miesvähyyden takia tuo miinusta. Lisäksi yksinpelin loppumattomat äijät on jotain mitä en täysin ymmärrä. Luulisi, että voisi tehdä scriptatun pelin ilman tuota älyttömyyttä.

9/10

Laittakaa omat arvostelunne gamerankingiin, sieltä niitä etsivä löytää paremmin.

http://www.konsolifin.net/xbox/gameranking/423/

HUOM! Ei mitään pelasin demoa/betaa ja ihan paska/paras -juttuja. Pitää olla jotain järkeviä perusteluja mielipiteille.
Tsekatkaa ohjeet.

"Yksinpelin takia tämän voisi ostaa jos hinta olisi 15."

HAH! Moninpelin takia, vain ja ainoastaan, tämä on hyvä, rahan arvoinen peli. BF:BCn yksinpeli pieksää cod5:n yksinpelin helposti 666-0.

no,tuleehan moninpeliä tahkottua kun nelonen on puhkipelattu. kutosta odotellessa. spawnipaikat ovat kummallisia,yleensä spawnaa suoraan vihun eteen ja se on henki pois,samoin TDMsa ja SDsa, spawnit ovat mielestäni liian lähellä toisiaan. tankit ovat mielestäni tarpeetomia, en tiedä mikä idea ne oli änkeä mukaan. yksinpelistä en osaa sanoa mitään kun minuutin jälkeen tuli "hohhoijaa tämä on nähty ennenkin" - olo.

Hyvä arvostelu, pisti kyllä odotukset aika korkealle. Pelin ostan varmaan lähiaikoina.

"taistelevalle korpraali Roebuckille" Se on sergeant Roebuck. Sergeant = Kersantti. :P

Ei kyllä iskenyt yhtään verrattuna neloseen, vaikken WWII-pelejä ole liikaa pelannutkaan. Jotenkin vaan pidän nelosta paljon parempana sekä kampanjan että multiplayerin osalta.

Hommasin pelin vasta nyt käytettynä ja yksinpeliä ei kyllä kauaa jaksanut tahkota, niin monta ww2 aiheista räiskintää jo tullut pelattua. Moninpeli sen sijaan maistui yllättävänkin hyvin, vaikka cod4:sta tuli pelattua aiemmin äärettömän monta tuntia.

Ainoa mikä tuossa moninpelissä vituttaa, on se jollet OSTA lisäkarttoja, niin silti sinut tungetaan servereille, jossa niitä pelataan ja ruutuun hyppää aina liven kauppasivusto, jossa näitä maksullisia mäppejä tyrkytetään. Varmaan hyviä karttoja, mutta hiukan haisee rahastus taas. Jos ostaisin kaikki 3 mappackia ne tekisivät yhteensä 24 euroa. Siis enemmän mitä maksoin itse alkuperäisteoksesta käytettynä. Mieluummin odotan cod wf2 ilmestymistä ja pistän rahani siihen..

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi