PS3:n Uncharted-peleistä tunnetun Naughty Dog -studion Evan Wellsin mukaan heillä ei olisi vielä mitään kiirettä päästä seuraavan sukupolven konsolin kimppuun, sillä optimoimalla nykyisestäkin saataisiin vielä paljon irti.
– Ei, emme kaipaa vielä uutta rautaa. Haluaisin työskennellä PS3:n kanssa vielä viisi-kuusi vuotta, sillä mielestäni sillä on vielä paljon tarjottavaa. Meistä ei tunnu siltä, että rauta olisi rajoitteena, vaan kyse on enemmänkin vuorokauden tuntien riittävyydestä ja siitä, kuinka nopeasti haluamme uuden pelin valmiiksi, Wells kertoi.
Wii-pelaajaksi tunnustautuva Wells kertoi G4tv.comin haastattelussa lisäksi, ettei heillä ole mielenkiintoa tehdä hahmon takaa kuvattua toimintapeliä Sonyn keväällä julkaistavalle uudelle liikkeentunnistusohjaimelle. Hän kuitenkin sanoi, että jos he lähtisivät tekemään liikkeentunnistuspeliä, pitäisi se parhaiden Wii-pelien tapaan suunnitella alusta alkaen liikkeentunnistuksen ympärille.
Kommentit
Kerrankin olen Naughty Dogin kanssa s...
Kerrankin olen Naughty Dogin kanssa samaa mieltä. Uutta rautaa en kaipaa vielä itsekään hyvään toviin. Nythän kaikki vasta alkaa(olla kohdillaan). Ei kai vuonna 2004 jo ollut PS kolmosesta hirveästi huhuja PS2n aikoina, vai?
Kyllä PS3-huhut olivat 2004 jo täydes...
Kyllä PS3-huhut olivat 2004 jo täydessä vauhdissa:
http://www.konsolifin.net/playstation/uutiset/1530/
http://www.konsolifin.net/playstation/uutiset/1535/
http://www.konsolifin.net/playstation/uutiset/1647/
http://www.konsolifin.net/playstation/uutiset/1795/
Itse toivon, että PS4 tulisi mahdolli...
Itse toivon, että PS4 tulisi mahdollisimman nopeasti. Nykykonsolit ovat jääneet jo sen verran kauas PC:n tehoista ja grafiikoista. Muutenkin PS3:sen 256mt näytönohjain on varsin heikohko, enkä usko, että sillä tullaan pärjäämään montaakaan vuotta, ellei uutta rautaa ala saapumaan.
PS3:n näytönohjaimen apuna voidaan kä...
PS3:n näytönohjaimen apuna voidaan käyttää lisäksi jopa 224 megaa XDR DRAM -keskusmuistia. Lisäksi Cellin kuusi SPE-yksikköä suorituvat monista normaalisti näytönohjaimen hoitamasta tehtävästä.
Suurin pullonkaula PS3:n ja X360 kohd...
Suurin pullonkaula PS3:n ja X360 kohdalla on itse RAM. 256mb on aika mitätön määrä nykypäivänä. Tai no boksilla periaatteessa on 512mb mutta se pitää jakaa myös näyttiksen kesken.
Minä en tiedä ainuttakaan pc peliä, j...
Minä en tiedä ainuttakaan pc peliä, joka olisi graafisesti kovinkaan merkittävästi hienompi, kuin X360 -tai PS3 -versiot. Astetta tarkemmat tekstuurit löytyy kyllä useammastakin pelistä, mutta kun verrataan siihen mitä erot olivat pc vs. PS2 aikakaudella, niin nykyiset eroavuudet ovat minimaalisia.
Samaa mieltä Naughty Dogin kanssa. Jo...
Samaa mieltä Naughty Dogin kanssa. Jos katsoo esimerkiks juuri Unchartedia niin ensimmäinen peli oli jo hyvä mutta paljon suppeampi kuin kakkonen, koska laitteisto ym. ovat jo tuttuja. Kakkoseen taisi tulla vaikka minkälaista oheisjuttua making of videoista(tosin oli jo ykkösessäkin) twitter päivityksiin, peli oli paljon pidempi ja tottakai paremmin tehty graaffisesti ja pelattavuuden kannalta. Lisäksi kakonen sisälsi moninpelin. Käytetään nyt PS3:sesta vielä kaikki irti ennen ps4:sta. Itse en ainakaan haluaisi vielä uuteen konsoliin rahojani sijoittaa moneen vuoteen.
Windrider84: koska suurinosa multipla...
Windrider84: koska suurinosa multiplattareista suunnitellan konsoleita silmälläpitäen ja portataan PC:lle. Crysis on vartavasten tehty high end PC kokoonpanoja silmällä pitäen ja se on vieläkin ylivoimaisesti kaunein peli markkinoilla, vaikka julkaisusta on kulunut jo tovi aikaa (2007). Innolla odotan mitä Crytek saa nyky PC raudasta irti Crysis 2:ssa.
Juu, NDkin kanssa samoilla linjoilla ...
Juu, NDkin kanssa samoilla linjoilla täysin! Jos kerta haluaa pysyä tekniikassa kokoajan ajantasalla, päivittäköön PC:tään, mutta itselleni nykykonsolit ovat täysin graafisesti riittäviä ja toivon, ettei uusia konsoleja tulisi vielä ainakaan 3 vuoteen. Rahankin takia, koska kaikki eivät ole töissä (tai ei saa töitä) ja varat ovat rajalliset.
Tuure2: Eikös Crytekiltä sanottu Crys...
Tuure2: Eikös Crytekiltä sanottu Crysiksen ilmestymisen jälkeen, että panostavat seuraavissa tekeleissä ensisijaisesti konsolipuoleen, samaan hengenvetoon kun kirosivat PCn piratismia ja siitä huonosti saatavia rahallisia tuloja?!?!
MayDay: Mielestäni Crytekhän juuri...
MayDay:
Mielestäni Crytekhän juuri sanoi, että kun tuotti enemmän tappiota kuin tulosta waretuksen takia, niin siirtyy myös konsoleihin. Ensisijaisesta en ole mitään kuullut. Crytekilta on myös kuultu, että Crysis 2 ohjelmoidaan erikseen jokaiselle alustalle täydelliseen optimointiin pyrkien, jotta jokaiselta alustalta saataisiin maksimisuorituskyky irti.
Toi Evan Wells näyttää muuten ihan Jeff Lewisiltä (The Guildin Vork). :)
Netti peleis sais olla kyllä paljon e...
Netti peleis sais olla kyllä paljon enemmän pelaajia en tiedä kuinkapaljon tällä on suoranaisesti konsolin tehojen kanssa tekemistä mut tossa kun jouluna pelaili battlefield 1943:a niin noi taistelut on vaan tosi epärealistisia kun muutama kymmenen pelaajaa siellä ammuskelee kun oikeesti pitäis muutaman kymmenen tuhannen ammuskella. Et mmo pelejä mahdollistavia konsoleita kiitos jos se nyt sitten on konsoleista kiinni mut et varmaan gran turismon kisatkin olis parempia jos maksimi auto määrä olis jotain 50 niin kun se jossain oikeissa kisoissa voi olla.
JOS456: vastahan noita massiivisia pe...
JOS456: vastahan noita massiivisia pelejä alkaa ps3:lle putoilla kuten MaG, ja muistan lukeneeni jostakin zipperin haastattelusta, että MaGin moottorilla olisi mahdollista pyörittää paljon isompiakin pelaajamääriä kuin 256. Ja toisaalta uuteen konsolisukupolveen siirtyminen ei todellakaan takaisi sitä että pelit tulisivat massiivisemmiksi, enemmänkin uskon että mentäisiin perinteisellä kaavalla ja grafiikat väännettäisiin kaakkoon, konsoli kyykkyyn ja pelille muut tärkeät osa-alueet kärsisivät. Parempi, kun tekevät vielä useamman vuoden ps3 pelejä niin oppivat edes työskentelemään noiden cell prossujen kanssa.
Itse olen ihan samaa mieltä kaverin k...
Itse olen ihan samaa mieltä kaverin kanssa, tosin eri syistä...
Itse en halua uutta konsolia ainakaan kolmeen vuoteen sillä jokaisen sukupolvenvaihdoksen yhteydessä pelien kehityskustannukset tuplaantuvat ja hyvien pelien tarjonta vähenee ainakin puoleen. Omasta mielestäni seuraava sukupolvi saisi olla pikkasen tehokkaampi (koko ajan kehityvän PC:n kanssa kilpailu on aivän jäjetöntä) mutta pelien kehittämisen soisi olla paljon helpompaa paremilla kehitystyökaluilla (tässä tarkoitan ensimmäisien PS3 devkittien softapuolen surkeutta ja Xbox 360n alkuperäisen devkitin raudan olemista lähes identtistä kaupan hyllyillä myytävään) ja todella paljon suuremmalla määrällä RAMia (kun kyseinen rauta halpenee todella nopeasti).
Olisi myös mahtavaa jos seuraavassa sukupolvessa olisi Nintendo 64:n Expansion Pak:in tapaisen RAMin lisäyksen mahdollisuus...
Tuure2: Kaverini osti kesällä uuden t...
Tuure2: Kaverini osti kesällä uuden tietokoneen ja pitihän sitä sitten testata mihin se venyy. Crysis asennukseen ja asennuksen jälkeen nupit kaakkon. Myönnetään, jälki oli todella näyttävää, varmaankin hienointa edelleen MUTTA kun verrataan seuraaviin yksinoikeuksiin (Uncharted 2, Killzone 2, Gears of War 2) ei edes Crysis näytä mitenkään ylivoimaisesti hienommalta. Toisaalta, nykypelit ovat suurimmaksi osaksi todella hienon näköisiä (poikkeuksia tietysti on) ainakin omasta mielestäni. Itsekin odotan innolla miltä Crysis 2 tulee näyttämään, se kun on ilmestymässä myös konsoleille.
Windrider84: Tuossa vähän vertailua k...
Windrider84: Tuossa vähän vertailua konsolien CryEngine 3 vs CryEngine 2 PC:llä
http://www.youtube.com/watch?v=2WJG14uLA3k
(jota alkuperäinen crysis käyttää). Kyllä siinä on aika suuri ero. Konsoleilla varsinkin tuo RAM on vain niin iso pullonkaula etteivät konsoli pelit mitenkään voi päästä samantasoiseen grafiikkaan kuin pari vuotta vanha PC, jos peli tehdään varta vasten sille. Toki kuten sanoit konsolit ovat paljon lähempänä PC:tä kuin vielä esimerkiksi viime sukupolvessa, mutta osa syynä tähän on juuri se että kukaan ei juurikaan kehitä enään PC pelejä, jotka repisivät raudasta kaiken irti, koska sitä kalliimmaksi se melkeinpä tulee mitä näyttävämpi peli on.
Tuure2: Olen nähnyt kyseisen videon a...
Tuure2: Olen nähnyt kyseisen videon aiemminkin ja meinasin sen itsekin linkittää tuohon edelliseen kommenttiini. Videon perusteella kun erot nimenomaan ovat omiin silmiini lähes olemattomat. PC:llä tekstuurit ovat paikoin tarkemmat ja antialiastointi on parempi, muutoin erot ovat pieniä. Videossahan eroja on kirjoitettu löytyvän enemmänkin, ja niitä varmasti on, mutta ilman noita kirjoituksia en niitä olisi havainnut lainkaan, joten se mielestäni kertoo kuinka pieniä kyseiset erot ovat. Toisaalta on makuasia kuinka pientä eroa kukakin pitää suurena. Omasta mielestäni hyvä esimerkki suurista graafisista eroavuuksista on Call of Duty 4:n Wii version vertaaminen joko X360 tai PS3 versioon. Eroa on melkoisesti ja varmasti enemmän kuin tuossa Cryengine -vertailussa.
"Mielestäni Crytekhän juuri sanoi, et...
"Mielestäni Crytekhän juuri sanoi, että kun tuotti enemmän tappiota kuin tulosta waretuksen takia, niin siirtyy myös konsoleihin."
Lähdettä tälle kiitos :-) En voi uskoa, että Crytek tekee tappiota, koska he laajentavat toimintaansa koko ajan.. Yleensä tappiota tekevät firmat kun tuppaavat tekemään päinvastoin.. 3 viime vuoden aikana firma on avannut 2 uutta studiota ja ostanut 2 studiota.
Onko Crysistä waretettu paljon? Epäilemättä. Tuottiko se tappiota firmalle? En usko :-) Yksinkertaisesti siitä syystä että tuota on bundlattu ties minkä hilavitkuttimen kylkeen ja pelin myynnitkin ovat olleet aivan tarpeeksi hyvät kun ottaa huomioon sen olevan PC-only. Eiköhän tuo konsoleille siirtyminen ole Crytekille välttämätön paha, koska haluavat saada CryEngineä myytyä, ja multiplatform-pelimoottori on monelle firmalle huomattavasti mielenkiintoisempi vaihtoehto kuin PC-only moottori, nykyään kun PC-only pelit joihin CryEngine kävisi ovat melko harvassa.
Ja Windrider84:lle suosittelen optikolla käyntiä, CryEngine 2 voittaa kyllä vieläkin joka konsolipelin 100-0. Harmillista näin konsolipelaajana mutta tämä on faktaa jokatapauksessa.
Ei optikolla käydä sen takia, että on...
Ei optikolla käydä sen takia, että on eri mieltä jostain peligrafiikasta, vaan siksi jos on likinäköinen. Faktaa on se, että Crysis on PC:llä hienompi kuin yksikään konsolipeli, mielipide on se, kuinka paljon hienompi. Omasta mielestäni ei hirveästi.
Kyllähän noi konsoligrafiikat on junn...
Kyllähän noi konsoligrafiikat on junnanu paikallaan jo vuosia. Eli uutta rautaa olis saatava. Samahan se on tietysti jos kattelee jollain kuvaputkitöllöllä tai 32":lla (vaikka sitten olisi fullHD, kun sitä ei tommosista pikkuruutusista erota kuitenkaan). Järkyttävän rumaa jälkeä näkyy kaikissa peleissä...olipa sitten left for dead xboxilla tai GT4 ps3:lla, niin rumaa pintaa löytyy kyllä.
Se että jollain ei ole vara hankkia uutta konsolia nyt, on erittäin huono tekosyy olla haluamatta uutta konsolisukupolvea. Luuletteko että sitä rahaa on kaikilla 3 vuoden päästä yhtään enemmän? Jollain yksilöllä ehkä, mutta populaatiossa ei. Ja toisaalta mitä pikemmin se uusi konsolisukupolvi tulee, sitä nopeammin ne on edullisissa hinnoissa. Jos nyt tulee uudet laitteet 600 eurolla ja ne maksaa sen 350 euroa 3 vuoden päästä, niin toinen vaihtoehtohan on se, että ne julkaistas vasta 3 vuoden päästä ja niitä sais 350 eurolla vasta 6 vuoden päästä. Silloinhan kaikilla on jo lapset ja työpaikat ja asuntolainat ja autolainat ja se aika pelaamiseen puuttuu.
Suurin osa konsolipeleistä kärsii vie...
Suurin osa konsolipeleistä kärsii vieläkin joko sahalaidoista(hyi v*ttu GTA4), huonosta ruudunpäivityksestä(näitä riittää), ruutujen repeilystä(hyi v*ttu Saints row) yms. paskasta mitä en enään mielellään katselisi, edes konsoleilla...
Ei missään nimessä uutta konsolisukup...
Ei missään nimessä uutta konsolisukupolvea vielä. Nyt ollaan opittu saamaan nykyisilläkin laitteilla upeaa jälkeä aikaan, joten seuraavaksi voidaan sitten optimoida koodia, jotta nuo tearingit ja hidastelut saataisiin pois myös multiplattareista. Tietysti myös yksinoikeuksista, mutta niissä edellämainittuja ongelmia on kuitenkin selvästi vähemmän.
Niin ja jos uusi konsolisukupolvi tulee esim. 3 vuoden päästä, on siis kolme vuotta aikaa säästää rahaa. Jos se tulee vaikka huomenna, niin vähän kiire tulee kerätä jostain ne arvioidut 600 €...
Uutta rautaa ja äkkiä. Konsolit ovat ...
Uutta rautaa ja äkkiä. Konsolit ovat jääneet PC:stä jo helvetin kauas.
Ei mitään kiirettä seuraavalla konsol...
Ei mitään kiirettä seuraavalla konsolisukupolvella, katsellaan vielä vuosi pari näillä tehoilla. Nyt tarvitaan piristysruisketta enemmänkin pelien sisältöön kuin graafiseen ulkoasuun. Tuntuu, että uudet, innovatiiviset ideat ovat nykyään harvassa ja markkinoille pusketaan pelkkiä klooneja menestyneimmistä peleistä. FPS-genre kärsii jo valtavasta ylitarjonnasta, urheilupelit myydään kokonaisina täysihintaisina peleinä, vaikka sisältö saattaa pahimmillaan olla pelkästään pelaajakannan vuosipäivitys.
"Uutta rautaa ja äkkiä. Konsolit ovat jääneet PC:stä jo helvetin kauas. " -sanon, menkööt PC menojaan. Itsekkin rakentelin muutama kuukausi sitten tehomyllyn, mutta varsinainen pelikäyttö on jäänyt suht vähäiseksi, mitä nyt dragon agea pelaillut. Konsolipelit näyttävät todella hyviltä ja toimivat kuin junan vessa.
Odotellaan vielä pari "Radeonin Näytönohjainsukupolvea", ja katsotaan mitä aika tuo tullessaan. Itselleni mieleen jäävät parhaiten pelit, jotka säväyttävät ideallaan taikka toteutuksellaan, eivät niinkään ne kaikkein kauneimmat tekeleet..
Enpä nyt tiiä.... Onkohan toi kauhean...
Enpä nyt tiiä.... Onkohan toi kauhean järkevää, Varsinkaan PS3:lta! Xboxin tilanteen jokseenkin ymmärtäsin, koska niillä ei ole tota Blu-Rayta. PS3 on tehopakkaus vailla valmistajia, jotka käyttäisi kaiken tehon konsolista!
Tosin Uncharted 2 on hyvä esimerkki PS3 tehon määrästä! Uutta Unchartedia vailla tässä ollaan, eikä mitään pleikkaria!
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi