Marraskuussa 2009 julkaistu Dragon Age: Origins keräsi lukuisia Game of The Year –palkintoja ja kehittäjä BioWare teki alusta alkaen selväksi, että ladattavaa materiaalia on tulossa. Muutamien pikkupyrähdyksien jälkeen estradille astuu Dragon Age: Origins - Awakening, joka jatkaa ansiokkaasti pääpelin tarinaa syventäen erityisesti darkspawn-örkkien taustaa. Laajennus tarjoaa hieman alle 20 tuntia pelattavaa ja mikäli kaiken haluaa nähdä, on lisäri kaluttava vähintään kahdesti läpi. Awakening irtoaa Xbox Liven kauppapaikalta 3200 Microsoft-pisteellä, mutta fyysistä kontaktia halajaville on tarjolla myös perinteinen DVD-levy pelikauppojen hyllyillä.
Killan jälleenrakennus
Awakening sijoittuu Dragon Age -maailman pohjoisosaan ja jatkuu siitä, mihin pääpeli lopetti. Arkkidemonin kukistumisen jälkeen pelaaja saapuu Vigil’s Keep -linnoitukseen tarkoituksenaan nostaa Grey Warden -järjestö entiseen loistoonsa. Valitettavasti darkspawn-mörköjä ei ole vielä lyöty, vaan he ovat jopa kehittyneet: osa örkeistä osaa puhua ja organisoidut hyökkäykset viittaavat johdettuun toimintaan. Pelaajan tehtävänä on tietenkin ottaa selvää tästä uudesta uhasta ja tehdä siinä sivussa paljon sivumissioita. Pääpelin tarina oli hyvinkin suoraviivainen eikä se juuri tarjonnut yllätyksiä matkan aikana. Awakening korjaa tämän puutteen ja nyt käänteitä riittää aivan loppumetreille saakka. Laajennus jakautuu kolmeen erilliseen päätehtävään ja näitä seuraavaan loppuhuipennukseen, mutta onneksi tarjolla on BioWarelle ominaisia keskusteluja, uusia matkakumppaneita ja vaikeita valintoja.
Laajennuksen voi pelata emopelissä käytetyllä hahmolla, mikä onkin se paras vaihtoehto: pääpelissä tehdyt ratkaisut vaikuttavat lisäosan tapahtumiin, jolloin tarina tuntuu merkittävästi henkilökohtaisemmalta. Mahdollisuutena on myös luoda kokonaan uusi sankari itselleen. Tällöin Grey Wardeneiden komentajaksi asetetaan Orlais’ta kotoisin oleva soturi, varas tai maagi, joka aloittaa tasolta 18.
Kaikkea lisää
Pelattavuutensa puolesta Awakening ei eroa emopelistä mitenkään, vaan keskittyy tarjoamaan kaikkea lisää. Luvassa on ainakin kourallinen uusia vihollisia, paljon uusia aseita ynnä muita esineitä sekä peräti kuusi matkakumppania, joista yksi on vanha tuttavuus. Kerättävässä tavarassa on tällä kertaa panostettu muokattavuuteen: aiemmin erilaisilla riimuilla ja taioilla pystyi muuntelemaan vain aseiden tehoja, mutta nyt saman voi tehdä myös haarniskoille. Erilaisia loitsuja, myrkkyjä, ansoja ja pommeja voi niin ikään keitellä aiempaa monipuolisemmin, mikäli haluaa tätä ominaisuutta hahmossaan kehittää. Oman Warden-komentajansa pystyy laajennetun kehityspuun avulla muovaamaan todella erikoistuneeksi, mikä vaikuttaa käytävien keskusteluiden ja taisteluiden kulkuun merkittävästi. Ehkä korkealle kehitetystä pelihahmosta johtuen Awakening ei ole yhtä haastava kuin emopeli. Toisaalta luvassa on kuitenkin haastavia valintoja, joiden ratkaisut eivät ole mustavalkoisia eikä päätöksiensä seurauksia pysty täysin ennakoimaan.
Dragon Agessa parasta antia ovat aina olleet pelaajan mukana kulkevat matkakumppanit. Jokaisen sivuhenkilön persoonaa valotetaan erityisellä tehtävällä, jotka eivät kuitenkaan ole niin syvällisiä, kuin olisi voinut odottaa. Ensin peli herättää mielenkiinnon sivuhahmojen henkilöhistoriaa kohtaan, mutta ei sitten kuitenkaan vie aloittamaansa aivan loppuun saakka. Kokonaisuutta ajatellen tämä ei ole suuri puute, mutta olisin silti mielelläni viettänyt aikaa enemmänkin keskusteluissa seuralaisteni kanssa.
Päällekäyvää tunnelmaa
Graafisesti laajennus ei eroa emopelistä mitenkään, mutta onneksi ympäristöissä on panostettu vaihteluun. Pelialueet ovat aiempaa pienempiä, mikä on mahdollistanut runsaammat yksityiskohdat sekä erilaiset sääefektit. Harmillisesti vastaan tulee myös kourallinen erilaisia pikkubugeja, jotka eivät onneksi kaada peliä. Äänimaailma on sekin pitkälti entisellään eli luvassa on paljon keskusteluita erilaisten ihmisten ja otusten kanssa. Mielenkiintoista on se, että maailmaa tutkiessa mukana kulkevat seuralaiset jutustelevat keskenään aiempaa enemmän. Ratkaisu on onnistunut, sillä emopelissä tutkimusmatkailua säestänyt hiljaisuus kävi välillä painostavaksi. Tehosteet taisteluiden aikana toistavat itseään kuten ennenkin, mutta lisäosan musiikki on selvästi pääpelistä erottuvaa. Ääniraita on aggressiivisempaa ja päällekäyvempää, mikä on kaikkein ilmeisintä lisärin loppupomoa lähestyttäessä.
Dragon Age: Origins - Awakening on onnistunut laajennus. Se jatkaa ansiokkaasti pääpelin tarinaa ja syventää varsinkin darkspawnien tuntemusta, joiden motiivit jäivät emopelissä hyvin hämäriksi. Awakening on pakko-ostos kaikille Dragon Agen maailmaan ihastuneille.
Kommentit
Vasta jokunen tunti takana ja kyllä k...
Vasta jokunen tunti takana ja kyllä kelpaa DA:O fanille!
Itse päädyin levyversioon koska koin mielekkäämmäksi sen, että ~27 eurolla saa myös levyn hyllyyn.
GRAAAH!!! Kirottua tämäki saa joka pa...
GRAAAH!!! Kirottua tämäki saa joka paikassa hyvät arvostelut... Vielä reilu viikko ni pääsen tähän käsiks... Hölmöä kyllä että PS3 versio on vaan saatavilla networkista eikä ollenkaan levynä.
Tämäkin pitäisi ostaa joskus sitten.
Tämäkin pitäisi ostaa joskus sitten.
BioWaren aiheuttamaan puutostilaan tä...
BioWaren aiheuttamaan puutostilaan tämä on kipulääkettä päänsärkyyn. Jahka hieman enemmän aikaa irtoaa, niin on tämä niin pakko-ostos, ettei toista ole.
Wild Child: Pohjois-Amerikassahan tuo...
Wild Child: Pohjois-Amerikassahan tuo on myös levyversiona PS3:lle.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi