Nintendo 64:n ja GameCuben jäätyä PlayStationin ja PS2:n varjoon, oli Nintendon pakko kokeilla jotain uutta. Vuonna 2006 julkistettiin mullistava, hämmentävältä kuulostava liikkeentunnistusta hyödyntävä Revolution-konsoli, jonka nimi vaihtui ennen lopullista julkaisua niin ikään hämmentäväksi Wiiksi.
Koska Nintendo ei nähnyt tarpeelliseksi lisätä prosessoritehoja kilpailijoidensa tapaan, jätti Wii HD-grafiikasta juopuneet pelaajat kylmäksi. Kaiken kukkuraksi liikkeentunnistuksen multihuipentuma näytti olevan konsolin mukana myytävä Wii Sports – hauska mutta yksinkertaiselta vaikuttava koko perheen minipelikokoelma.
It prints money!
Vuosien varrella Wii näytti kyntensä ainakin muualla kuin Suomessa, jossa se on jäänyt myynneiltään kolmanneksi PlayStation 3:n ja Xbox 360:n jälkeen. PlayStation 2 on tosin näitä kaikkia edellä, mutta ei nyt puhuta siitä. Maailmalla Wii on tosiaan ylivoimaisesti myydyin konsoli, sillä Nintendo kietoi pikkusormensa ympärille myös muut kuin pelaajat. Wiillä pelasivat nyt äidit, tyttäret, eläkeläiset ja Suomen puolustusvoimat.
Vuosi 2010. Pitkään huhutut Sonyn ja Microsoftin liikkeentunnistusvermeet ovat kaupoissa. Wiillä kuntoilupeleistä innostuneet saattavat hyvinkin vaihtaa Xbox 360:n Kinectiin, jossa ei tarvita edes ohjaimia. Jos käteensä kaipaa kapulaa, on PlayStationin Move varteenotettava vaihtoehto tarkkuutensa vuoksi. Mitäs seuraavaksi, Nintendo?
Katsaus kristallipalloon
Motion Plus -lisälaite ja vasta ilmestynyt Wii Plus -ohjain ovat toki parantaneet liikkeentunnistuksen tarkkuutta, mutta onko kohta jo aika siirtyä seuraavaan INNOVAATIOON? Olisivatko seuraavat julkiset paljastukset viitteitä tulevasta?
Nintendo on tuomassa ensi kevään aikana mullistavan 3DS-käsikonsolin. Kolmiulotteinen näyttö on sen verran kova juttu, että edes 3D-laseja ei tarvita. Mielenkiintoista tässä on se, että Nintendo on kokeillut 3D:tä jo stereoskooppisilla LCD-näytöillä varustetuilla GameCubella (Luigi's Mansion) ja Wiillä (Wii Sports), ennenkuin siirsivät kolmiulotteisuuden maailman myydyimmän käsikonsolin, Nintendo DS:n tuoreimpaan sisarukseen.
Yleisölle on esitelty myös Vitality Sensor, joka mittaa pelaajan sykkeen sormesta, mutta myös hermostuneisuuden ja stressin. Vitality Sensorin optinen sensori mittaa lisäksi sormen päässä kulkevan veren määrän.
Sekin on jo tiedossa, että Nintendo kokeilee ajatuksen voimalla pelattavia pelejä. Satoru Iwatan mukaan tällaiset innovaatiot eivät ole kuitenkaan vielä ajankohtaisia kauppojen hyllylle.
Haastattelussa kaksi kovaa P:tä
Jätän ajatuksen voimani näin lopuksi lepoasentoon ja annan ystävällisesti haastatteluihin suostuneiden pelibisneksen ammattilaisten kertoa omat näkemyksensä Nintendon tulevaisuuden suunnitelmista. Ensiksi päästetään ääneen kiireinen analyytikko ja Gametrailersin Bonus Roundin vakiovieras Michael Pachter Wedbush Securties -yhtiöstä. Toinen haastateltavamme on Pelaaja-lehden päätoimittaja Thomas Puha.
KonsoliFIN: Onko Nintendolla elämää Wiin jälkeen?
Michael Pachter: Luulen että Nintendo on niin keskittynyt esittelemään vallankumouksellista konsolia, että he ovat menettäneet mahdollisuuden uusia olemassa olevaa laitteistoa ja viivyttää kilpailutilanteen muuttumista. Microsoft ja Sony ovat julkaisseet kuusi tai seitsemän paranneltua versiota konsoleistaan, kun Nintendo ei ole tehnyt mitään tällä kierroksella.
Kun Nintendo saa selvitettyä tulevaisuuden konsolinsa, on sen verkkopelaamissysteemit liian jälkijunassa, jotta yhtiö voisi napata osuuksia kilpailijoiltaan. Osuudet saattavat vähentyä, jos Kinect ja Move houkuttelevat Wiin omistajat päivittämään laitteistonsa niihin.
Käsikonsolipuolella näen 3DS:n todella vallankumouksellisena, mutta uskon Applen kopioivan sitä ja parantelevan designia 3D Ipodilla, joka taas heikentää Nintendon etulyöntiasemaa. Nintendo on kuitenkin uusinut käsikonsoleitaan usein ja saattaa onnistua pitämään Applen takanaan. Tämä tulee olemaan mielenkiintoista seurattavaa.
KonsoliFIN: Nintendo yllätti Wiillä totaalisesti, mutta onnistuuko sama toistamiseen kun Wiin aika alkaa jonkun vuoden päästä olla ohi? Vai onko WiiHD luonnollinen kehitysaskel?
Thomas Puha: Mielestäni asiat menevät sykleissä. Super Nintendon menestyksen jälkeen Nintendo 64
ja GameCube eivät olleet odotetunlaisia supermenestyksiä, mutta Wii nosti Nintendon taas takaisin huipulle. Kenties Wiin jälkeen on jonkun toisen konsolivalmistajan vuoro.
En usko WiiHD-konsoliin, en näkisi sen riittävän. Toisaalta olisi hyvin nintendomaista tehdä kevyesti parannettu konsoli ja tuoda se markkinoille. Näinhän Nintendo on tehnyt DS:n ja Game Boyn kanssa. Ongelma on se, että Wiin juju oli Wiimotessa, eikä grafiikoissa. PS3 ja Move tarjoavat käytännössä WiiHD-kokemuksen. Ei silti, kyllä sitä enemmin pelaisi Wii-pelejä teräväpiirtona.
Spekuloida voi vaikka mitä. Nintendo on siitä hauska tapaus, että sillä on hauska imago, mutta kyseessä on piinkova liikeyritys. En usko Nintendon tekevän huipputeknologialla varustettua konsolia, koska se on vain niin kallista. Kun katsoo kuinka Sony ja Microsoft pääsevät viiden vuoden jälkeen juuri ja juuri omilleen PS3:lla ja Xbox 360:llä, ei ole järkeä lähteä tekemään konetta joka kilpailisi parhaalla teknologialla. Pitää olla jokin muu juju.
Jos sieltä jonkinlainen Wii2/HD tulee, niin uskon, että sen jujuna on jotakin muuta kuin raaka prosessoriteho. Mitä se on, en tiedä, mutta olen utelias näkemään mitä Nintendo keksii.
KonsoliFIN: Kuinka muiden konsoleiden liikkeentunnistusjärjestelmät vaikuttavat Nintendon strategiaan?
Puha: Hmm...Nintendo näkee itsensä innovaattorina, joten mitä tahansa se tekeekin, niin se on varmasti jotakin josta voi sanoa, että se on "omaa" – eli en usko, että Nintendo tekee jotakin Kinectin tyyppistä ratkaisua.
Tottakai laitevalmistajat katsovat mitä toiset tekevät, eli varmasti Nintendolla katsotaan kiinnostuneena 3D:n ja Kinectin saamaa vastaanottoa.
KonsoliFIN: Onko 3D:llä ja sykkeen tunnistuksella (Wii Vitality Sensorilla) roolia?
Puha: Itse en pidä lainkaan 3D:stä ja toivon ettei se peleissä yleisty, mutta 3DS on siisti laite ja se seikka riittää myymään laitetta. 3D kokemus ilman laseja on houkutteleva juttu. Moni varmasti ajattelee, että kun DS:lle on julkaistu niin paljon pelejä, niin 3DS:lle tulee varmasti myös iso pelikirjasto ja sitä myötä jokaiselle voi löytyä jotain. 3DS ei ole erityisen iso taloudellinen Nintendolle riski - se pohjautuu pitkälti olemassaolevaan teknologiaan ja tulee varmasti olemaan hitti, sitä en epäile.
Varmasti Nintendo katsoo tarkasti kuinka hyvin 3DS otetaan parin vuoden sisällä vastaan ja millaisia pelejä sille voi tehdä. Uskon, että tällä voi olla tärkeä merkitys Nintendon tulevan konsolin kehityksessä.
Kun Wiin Vitality Sensor oikeasti ilmestyy, niin ihmetellään sitten onko siitä mihinkään.
Yleisesti ottaen on vaikea kuvitella Nintendoa ilman omaa konsolia, mutta jos halutaan tehdä puhtaasti rahaa, niin Nintendo voisi aivan hyvin mennä tekemään pelejä Applen pelilaitteille. En kuitenkaan usko, että Nintendo – ja etenkin japanilainen yritys, jolla on niin paljon rahaa kassassa – haluaa tehdä asioida muiden luomien sääntömaailmojen sisällä. Nintendollakin kuitenkin varmasti ajatellaan onko nykypäivänä järkeä lähteä tekemään ihan uutta kotikonsolia, ellei sen takana ole jokin loistava idea.
Kommentit
Jopas oli ultrapaska juttu. Pachter v...
Jopas oli ultrapaska juttu. Pachter vastas yhteen (1!) kysymykseen ja Puha kolmeen.. ei helvetti....
Kun oman tekstini laadussa ja sisällö...
Kun oman tekstini laadussa ja sisällössä on parantamisen varaa (todellakin on), niin kritiikkiä otan mieluusti vastaan ... mutta kysymysten määrälläkö se hyvä juttu nykyään mitataankin?
En mitenkään väheksy KonsoliFINin uskottavuutta, mutta jos Pachter suostuu yleensä vastaamaan suomalaiseen verkkomediaan, niin olen tyytyväinen jos saan epämääräiseen kysymykseeni pitkän vastauksen. Puhallekaan en enempää kysymyksiä esittänyt, kiitos myös hänelle ajan suomisesta Pelaajan deadline-viikkona.
Jes. Hyvä luukku ja mielenkiintoiset ...
Jes. Hyvä luukku ja mielenkiintoiset vastaajat + vastaukset. Mielenkiinnolla odotellaan minkä idean Nintendo seuraavaksi jalostaa dollarivirraksi.
Jep, mukava kuulla myös ammattilaiste...
Jep, mukava kuulla myös ammattilaisten mielipiteitä. Patcherille ehdottomasti sympatiapisteitä KonsoliFIN:n huomioimisesta ja haastattelijalle kiitos rohkeudesta lähtestyä moista heppua.
Mitä Nintendoon tulee, kalastellaan siellä todennäköisesti jatkossakin Marion ystäviä ja satunnaisia pelaajia. Taulutietokoneet voivat kuitenkin nyt hotkaista markkinoilta jotain sellaista, jota tähän asti on pidetty nipan reviirinä.
Hyvä ja asiapitoinen juttu, ei sitä t...
Hyvä ja asiapitoinen juttu, ei sitä turhaan tarvitse venyttää kuten Slobber ilmeisesti halusi. Itse uskon, että Nintendo porskuttaa aika hyvin perinteisillä Mariolla ja kumppaneilla. Casual-pelaamisen tulevaisuus taas on epävarmempaa, kun vähän joka suunnalta on tullut vastavetoja Wiille ja DS:lle.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi