Total Club Manager 2004:n
keskinkertaisuudesta huolimatta EA päätti jatkaa manageripelinsä
kehittämistä, ja nyt vuoden kehitystyön tulokset ovat nähtävillä.
Edellisen version tuhosi suorastaan käyttökelvoton ottelumoottori.
Tämän vuoden versioon tuo kaikkein pahin vajavaisuus on korjattu, mutta
eräänlainen kehitystiimin laiskuus Total Club Manager 2005:sta silti paistaa.
Päällisin puolin muutoksia ei näyttäisi olevan nimeksikään. Joukkueiden
ja pelaajien tietokannat on luonnollisesti laitettu ajan tasalle.
Valikot näyttävät samoilta kuin ennen, mutta niiden hallinta on
muuttunut. 2004:ssa kaikki tärkeimmät toiminnot olivat kirjaimellisesti
sormien ulottuvilla liipaisimissa, A:ssa ja valkoisessa napissa. Nyt
kaikki valikot on laitettu X:n alle, jolloin niitä joutuu selaamaan
tovin ennen kuin pelaaja löytää tarvitsemansa toiminnon. Etuna tässä on
se, että valikot ovat helpommin hahmotettavissa, mutta toisaalta nyt
eri toimintojen löytäminen vie aiempaa enemmän aikaa. Joitakin
osa-alueita on myös virtaviivaistettu. Ennen, jos halusi nähdä pelaajan
kaikki ominaisuudet ja taidot, täytyi joukkueen kokoonpanoruudusta
navigoida vaikeasti aivan muualle. Nyt kyseiset statistiikat saa
näkyviin välittömästi napin painalluksella.
Hieman vähemmän mikromanagerointia
Joitakin asioita on huomattavasti yksinkertaistettu edelliseen osaan
verrattuna. Vastustajista tietoa saadakseen ei enää tarvitse lähettää
kykyjenetsijää vakoiluhommiin, vaan kaikki olennainen tieto, kuten
minkä tasoinen joukkue yleisluontoisesti on tai mitä muodostelmaa se
pelaa, on automaattisesti saatavilla. Myös omien taktiikoiden
hiomisesta on hävinnyt joitakin työkaluja, kuten millä intensiteetillä
haluaa joukkueensa pelaavan ottelun eri vaiheissa. Näillä ei ollut
juurikaan vaikutusta ottelumenestykseen TCM2004:ssa, joten puuttuvia
ominaisuuksia ei osaa kaivata. Siitä huolimatta Total Club Manager 2005
on entistäkin huonompi valinta niille nojatuolimanagereille, jotka
etsivät peliltään simulaatiomaisempaa suorituskykyä.
Uudistuksia EA ei ole peliin siis juuri tuonut, mutta onneksi se monen
nojatuolimanagerin mielestä tärkein osa-alue on kehittynyt huimasti.
Viime vuoden versiossa otteluiden seuraaminen pelin omalla
ottelumoottorilla oli käytännössä mahdotonta, johtuen huimasta määrästä
keltaisia ja punaisia kortteja, joita tuomarit kaatoivat pelaajien
niskaan. Toisaalta tähän oli syynsäkin, koska tekoälyn käyttäytyminen
kentällä varsinkaan puolustustilanteissa ei ollut mitään
ammattitasoista jalkapalloilua käsittämättömine liukutaklauksineen
takaapäin vastustajan jaloille. Nyt pelaajat käyttäytyvät jo
huomattavasti fiksummin, eikä tuomarilla ole syytäkään antaa
ylimääräisiä kortteja (ellei siihen todellakin ole aihetta). Lisäksi
graafista ulkoasua on kohennettu huomattavasti, joten oman joukkueen
edesottamuksia kentällä seuraa jo mielellään. Ottelunaikainen
käyttöliittymä on selkeämpi kuin ennen. Pelaajien väsymys ja kuinka
hyvin ovat pelissä pelanneet saadaan numeroarvoina näkymään
ristiohjaimenpainalluksella, jolloin vaihdotkin voi tehdä tarvittaessa
yhtä helposti. Kaikkein tärkein parannus on kuitenkin se, että nyt
pelin aikana annetut taktiset ohjeistukset tuntuvat todella vaikuttavan
pelaajien pelityyliin, joten pahakin tappioasema voi kääntyä voitoksi
fiksulla valmentajamaisella päätöksellä.
Tahdonpuutteen paljastus
Muuten kaikki onkin konepellin alla ennallaan. Football Fusion
–ominaisuus on edelleen mukana, jos aivan välttämättä haluaa kokeilla,
miltä omalla joukkueella pelaaminen EA:n suositussa jalkapallopelissä
FIFA:ssa tuntuu. Tosin tällä kertaa ominaisuuden hyödyntäminen vaatii FIFA Soccer 2005:n, joten jos sattuu omistamaan kyseisen pelinsarjan jonkin vanhemman osan, ei oman joukkueen siirto siihen onnistu.
Jos edellinen Total Club Manager oli lähinnä huono vitsi niille, jotka
etsivät vakavasti otettavaa manageripeliä, niin 2005 on sentään
kehittynyt väliinputoajan tasolle. Eräänlainen arcademaisuus paistaa
siitä läpi, mutta tämä on todennäköisesti tarkoituksenmukaista
Electronic Artsin taholta. Sitä asiaa ei valitettavasti peitä mikään,
että TCM2005 on rakennettu laiskasti suoraan edellisen version päälle.
Todistuksena tästä ovat esimerkiksi ennen otteluita ja niiden jälkeen
lehdistön managerille esittämät kysymykset, jotka ovat sanasta sanaan
aivan samat kuin viime vuonna. Total Club Manager 2005 ei ole
yksioikoisesti ilmaistuna huono, mutta sitä on edelleen vaikea
suositella, jos vaihtoehtoina ovat Championship Manager tai LMA Manager.
Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!
Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!
Kirjaudu kommentoidaksesi
Pelin tiedot
Arvostelussa:
Arvosteltu versio:
Kiitokset EA:lle arvostelukappaleesta.
Tähän liittyvää
Lisää sisältöä
- Total Club Manager 2005 (17.02.2005 - 00:00)
- Lord of the Rings: The Third Age (17.02.2005 - 00:00)
- Madden NFL 2005 (16.02.2005 - 00:00)
- Madden NFL 2005 (16.02.2005 - 00:00)
- Total Club Manager 2005 (16.02.2005 - 00:00)
- Final Fantasy: Crystal Chronicles (14.02.2005 - 00:00)
- King Of Fighters Extreme (09.02.2005 - 00:00)