EyeToy:n parasta antia?
Tällä hetkellä näyttää siltä, että Sonyn EyeToy-kameraohjain on minipelien helvetissä, mutta EyeToy: Antigrav näyttää, että jossain ollaan tästä eri mieltä. Viisi minipelikokoelmaa vastaan peli, joka pyörii ainoastaan yhden idean ja parin pelimuodon ympärillä voi oikeasti voittaa kilpailijansa ja helposti. Edes omaa pärstäänsä ei tarvi enää ihastella ja vihastella pelatessa.
Harmonix, joka tunnetaan ainakin peleistä Frequency ja Amplitude, on ottanut jälleen kerran ennakkoluulottoman asenteen ja kokeillut siipiään kameraohjaimen über-pelin luojana. Antigrav olisi pitänyt olla se peli, jolla EyeToy lanseerattiin, sillä se olisi saattanut näyttää nykysuuntaa muille pelinkehittelijöille, emmekä nyt olisi
minipelien hallitsemassa tilanteessa keskellä kaiken maailman Monkey Manioita ja U-Move: Supersportseja.
Leijutaan, hypitään, noukitaan ja kumarrutaan
Ensin Antigravissa määritellään asetuksista, että missä kameran edessä seisoskelevan pelaajan päänuppi sijaitsee. Varoituksen sana on annettava jo tässä vaiheessa, sillä tässä pelissä hypitään ja huidotaan käsillä hullun lailla. Turhat tavarat, kattolamput ja hyllyt ovat siis vain tiellä.
Sitten valkataan oma hahmo muutaman eri vaihtoehdon joukosta. Pelaajille on jostain syystä myös merkitty klaani, mutta tästä ei ole mitään käytännön hyötyä missään vaiheessa ja maininta onkin lähinnä kosmeettinen lisä. Kilparadalla astutaan ilmassa leijuvan hoverboardin päälle ja sitten vain lasketaan alas mäkeä, jonka jälkeen yritetään löytää mahdollisimman nopea reitti maaliin. Välillä voi temppuilla ilmassa ja tiettyjen maastoon tai ilmaan asetettujen esineiden päällä.
Pelissä on luonnollisesti myös lyhyt opastusosuus, joka pitää kahlata läpi ymmärtääkseen pelin pikkuhienoudet eli ohjauksen, ja koska arvostelukappaleen mukana ei tullut ohjekirjaa, niin ei voi tietää onko siellä tarvittavia ohjeita pelaajan liikutteluun futuristisella kilpalaskuareenalla laisinkaan. Käytäntö opettaa varmasti kuitenkin parhaiten ja kun osuuden on kerran läpi, ei sen suuntaan tarvitse enää kääntyä.
Ohjaus hoidetaan päätä liikkumalla, käsiä tietyllä tavalla viuhtomalla tehdään temppuja ja vauhtia otetaan kyyristymällä. Boostia saakin sitten kyykistymällä enemmän. Matkan varrelle on sijoitettu esteitä ja kerättäviä tokeneita, joista saa boost-mittariin täydennystä ja uusia comboja temppuvarastoon. Esteet hoidetaan kirjaimellisesti joko kumartumalla tai hyppäämällä - viimeistään esteiden yli hyppätessä kattoon kiinnitetyt esineet ovat vaarassa tuhoutua.
Lyhyt ja suppea, mutta silti hyvä?
Antigrav muistuttaa enemmän kuin paljon EA Big -pelitalon SSX-snoukkapelejä. Temppujen tekeminen, combojen yhdistely ja oikealla olevan mahtitemppumittari ovat lähtökohdiltaan lähes yksi yhteen SSX:n kanssa. Jenkeissähän tapahtuu nyt muutenkin vähän vaikka mitä käräjöintiä pienimmistäkin asioista niin en yhtään ihmettelisi jos EA:n lakimiehet on pistetty jo "toimiin".
Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy, sillä Antigrav on tähän mennessä paras EyeToylle julkaistu peli. Ainoa miinuspuoli Antigravissa on sen pituus. Ratoja ja valittavia kisaajia on aivan liian vähän. Niin sanottu kilpakausi pelissä koostuu vain muutamasta radasta ja parista hassusta pelimuodosta, jossa toisessa painotetaan nopeutta ja toisessa tempuista saatuja pisteitä. EyeToy saattaa välillä hukata pelaajan pään, mutta tätä ei tapahdu jos pelaaja jaksaa olla kameran ulottuvilla.
Antigrav pyhkii lattiaa minipeli-kokoelmilla, joista olemme tähän saakka saaneet nauttia ja kärsiäkin. Pelin musiikit on tuottanut Apollo 44 eksklusiivisesti tähän peliin ja Harminoxin monien tuotosten tavoin se on erittäin laadukasta kuunneltavaa. Grafiikka on periaatteessa edellä mainitun SSX:n tasolla, mutta monella tapaa myös sliipatumpaa, joten efektien ja vauhdinkin osalta on odotettavissa yllätyksiä paikka paikoin.
Vaikka kyseessä onkin yhden peli-idean ympärillä toimiva konsepti niin on Harmonix saanut siihen riittävästi potkua ja omaperäisyyttä, että kyseessä on addiktiivinen ja hyvällä tunnelmalla varustettu kamerapeli, josta saa hyvän korvikkeen liikunnalle.