Steel Diver, yksi Nintendo 3DS:n lippulaivoista, vaikutti ennakkoraporttien perusteella kiinnostavalta. Sen idea kuulosti tosin liian yksinkertaiselta, jotta pelattavaa olisi tarjolla täysihintaisen julkaisun verran. Valitettavasti epäilyt osoittautuivat osin oikeiksi.
Syvyyksien salaisuudet
Pelaaja pääsee huristelemaan sukellusveneillä vedenalaisiin luolastoihin. Ongelmia tuovat ahtaiden paikkojen lisäksi vihollisten omat sukellusveneet ja merimiinat. Kenttien lopussa odottavat myös pomovastukset, joihin lukeutuvat vihollisen taistelulaivat sekä outo merihirviö. Valittavana on kolme ominaisuuksiltaan erilaista sukellusvenettä. ND-01 Manatee on pienin ja vikkelin. Sen erikoisuutena on ylöspäin ammuttavat torpedot. ND-03 Blueshark on kultaisen keskitien keskikokoinen kulkija, ja ND-05 Serpentin tehokkuuden vastapainona on kankea ohjattavuus.
Sukellusveneen ohjaaminen on hyvin yksinkertaista. Sivusta nähtävää paattia ohjataan kosketusnäytöllä neljään suuntaan: ylös, alas, eteen ja taakse. Kahdella aluksella on käytössään myös kallistuspyörä, joka kääntää veneen keulan haluttuun kulmaan. Masker-toiminto puhaltaa hämäykseksi ilmakuplia, jolloin veneeseen suunnatut ohjukset kääntyvät toiseen suuntaan. Ja mitä olisikaan sukellusvene ilman torpedoa - niidenkin laukaiseminen onnistuu yhdestä napista. Oppimiskynnys ei ole siis Steel Diverissa kovin korkealla. Vaikeusaste tosin kasvaa reippaasti jo parin ensimmäisen kentän jälkeen.
Periskooppi pystyyn
Kampanjatilassa on läpäistävänä seitsemän kenttää, joita voi pelata myös aikaa vastaan. Kampanjatilan lisäksi muita pelimoodeja ovat Periscope Strike ja Steel Commander. Räiskintäpainotteisessa Periscope Strikessa 3DS:n ominaisuuksista otetaan hiukan enemmän irti: kolmiulotteisen näkymän ohella periskooppia ohjataan kääntämällä laitetta eri suuntiin. Torpedojen ampuminen vihollisaluksiin toimii muutaman kerran aivan mukiinmenevänä toimintaviihteenä mutta ei vetoa pidemmän päälle. Steel Commander puolestaan on laivanupotusta mukaileva vuoropohjainen strategiapeli, jota voi pelata myös langattomasti toisia 3DS-omistajia vastaan.
Steel Diver näyttää nätiltä. Kentät muistuttavatkin usein toisiaan. Grafiikka miellyttää silmää erityisesti kampanjatilassa, jossa 3D-efekti tuo oman mukavan vivahteensa. Sitä hyödynnetään myös paikoin jännittävästi – periaatteessa kaksiulotteisessa kentässä kolmiulotteisesti eteen hyökkäävä vihollisalus on hieno oivallus. Äänimailmaan on saatu aikaan jännittävä tunnelma autenttisilla tehosteilla ja sydämentykytyksiä kiihdyttävillä "mayday"- ja "ship damage" -huudoilla. Kolikon kääntöpuolena taas dialogi on kuitenkin kovin vähäistä ja itseään toistavaa.
Steel Diver on hidastempoinen ja simppeli tapaus, jonka vaikeus korvaa paljon ominaisuuksista tingittyjä puutteita. Täysihintaisuuden perusteista voidaan olla kuitenkin montaa mieltä. 3DS:n ominaisuuksia ja tehoja olisi voitu hyödyntää tyylikkäämminkin. Kärsivälliselle pelaajalle Steel Diver saattaa maistua useammankin tovin.