Nintendon seuraava kotikonsoli lupaa kymmenen hyvää ja yhdeksän kaunista: kovat tehot täysteräväpiirtoineen kaikkineen, nimikkeitä HC-pelaajan makuun, täyslaidallinen pelattavaa jo julkaisussa ja tietenkin uusi innovatiivinen ohjain monine ominaisuuksineen. Ensi vuonna tapahtuva julkaisu ei tule yhtään liian aikaisin, sillä Wiin myynti on laskenut selvästi ja pelijulkaisut pysähtyneet lähes seinään, eikä 3DS:kään ole mennyt kaupaksi aivan niin hyvin kuin toivottiin. Lisäksi Nintendo saa hyvän etumatkan seuraavaan sukupolveen, koska Sony ja Microsoft eivät näillä näkymin ehtine julkaista omia uusia konsoleitaan ennen kuin vasta 1–2 vuotta myöhemmin.
Wii U:n esillelaiton kanssa on kuitenkin oltava varovainen, jottei Nintendo syö omalta lautaseltaan. Jos tulevaa konsolia pidetään yhtiön toiminnassa liian näkyvällä paikalla, on olemassa mahdollisuus, että se kaventaa vanhan Wiin ja uuden 3DS:n elintilaa.
Wii voi paksusti aina vuoteen 2010, jolloin myynnit lähtivät edelleen jatkuvaan laskuun, ja tänä vuonna pelitarjontakin on kuihtunut liki olemattomiin. Yksi todennäköinen syy dramaattisesti vähentyneisiin julkaisuihin on se, että kehittäjät tehtailevat jo täyttä häkää pelejä Wii U:lle, jolloin vanha alusta jää helposti paitsioon. Julkaisijat saattaisivat kuitenkin löytää alustalla yhä ainakin kohtuullista menestystä näkyvästi markkinoiduilla ja ennen kaikkea laadukkailla nimikkeillä, etenkin jos ne ovat jatko-osia vanhoille hiteille tai aidosti uutta luovia ja innovatiivisia kokeiluja. Nintendo itse voisi vielä yllättää pelaajat esimerkiksi uudella Star Foxilla, F-Zerolla tai Metroidilla. Olisi harmi, jos juuri julkaistu The Legend of Zelda: Skyward Sword jäisi Wiin joutsenlauluksi.
3DS:n alkutaival oli kivinen: myynnit eivät lähteneet käyntiin odotusten mukaisesti eikä pelitarjontakaan päätä huimannut. Suuren elokuisen hinnanalennuksen jälkeen laitteen menekki kasvoi kuitenkin huomattavasti. Pelirintamalla hiljattaiset Mario Kart 7 ja Super Mario 3D Land eivät ainakaan hidasta joulumyyntejä ja Resident Evilin, Kingdom Heartsin, Metal Gear Solidin sekä Monster Hunterin kaltaiset tulossa olevat 3rd party -nimikkeet antavat nekin odottaa hyvää. Lisäksi jo kolmiulotteisuus ominaisuutena luo kehittäjille mahdollisuuksia tarjota pelaajille uudentyyppisiä pelikokemuksia. Myös laajan käyttäjäkunnan DS saattaisi vahvojen nimikkeiden turvin puristaa itselleen hieman lisää elinaikaa, etenkin kun 3DS ei ole vielä kokonaan syrjäyttämässä sitä.
Nintendolla olisi siis vielä paljon tehtävää nykyisten kolmen konsolinsa kanssa. 3DS julkaistiin melko hiljattain, DS myy ikäisekseen laitteeksi yhä kohtalaisesti ja Wiissäkin on vielä potentiaalia jäljellä, ennen kaikkea vastikään lanseerattujen moninaisten bundlejen, keväisen hinnanalennuksen ja Nintendo Selects -budjettipelisarjan ansiosta. Kun Nintendolla on yhä näin monta vanhaa rautaa tulessa, herää kysymys, julkistiko yhtiö Wiin seuraajan vähän liian varhain?
Otollisempi aika uuden konsolin julkistukselle olisi ollut ehkä nyt vuodenvaihteessa. Tällöin uusi 3DS ja vanha Wii olisivat voineet vielä porskuttaa tovin täysillä ilman, että Wii U pääsee paistattelemaan niiden parrasvaloissa. Uusi konsoli olisi kuitenkin voitu julkaista suunnitellun aikataulun mukaisesti ensi vuonna, sillä hypeä ja muuta ennakkorummutusta olisi mitä todennäköisimmin ehtinyt kertyä tarpeeksi lyhyemmälläkin aikavälillä.
Jos massat kääntävät katseensa kokonaan kohti Wii U:ta, se haittaa nykyisten laitteiden – etenkin kotikonsoli Wiin – myyntejä. Nintendon täytyykin osata tasapainoilla tulevan konsolinsa ja nykyisten laitteidensa välillä. Toisaalta yhtiön on saatava synnytettyä sopiva määrä kiinnostusta Wii U:ta kohtaan, toisaalta satsattava samalla riittävästi myös Wiihin, 3DS:ään ja DS:ään, jotta nekin säilyvät varteenotettavina alustoina kuluttajien silmissä ja niiden myyntipotentiaali tulee täysimääräisesti hyödynnettyä.
Kommentit
Nintendohan joutui julkistamaan konso...
Nintendohan joutui julkistamaan konsolin etuajassa, koska huhut siitä alkoivat kiiriä niin voimakkaina. Varsinkin osakkeenomistajien vuoksi konsoli oli pakko julkistaa.
Uutinen ihan täältä Konsolifinistä:
http://www.konsolifin.net/nintendo/uutiset/3853/
Ihan hyvä artikkeli, mutta minusta Ni...
Ihan hyvä artikkeli, mutta minusta Nipan kannattaa panostaa vaan reilusti Wii U:hun ja jättää vanha Wii vähemmälle, sillä kuten artikkelin alussa luki: "ja [wiin] pelijulkaisut pysähtyneet lähes seinään"
Vuosikymmenestä toiseen Nintendon seu...
Vuosikymmenestä toiseen Nintendon seuraavan sukupolven koneilta odotetaan 3rd party pelien läpimurtoa. Cubella oli kova uho N64:n jälkeen kaapata PlayStationin kyytiin karanneet 3rd party tuottajat taakseen, mutta myynnit floppasi ja näiden panokset olivatkin tiukasti XBox/PS2 puolella.
Sitten Wii:n surkeaa 3rd party alkutaivalta perusteltiin sillä, että Cuben huonon menestyksen karkoittamat 3rd partylaiset yllättyivät Wiin menestyksestä ja että Wiin myöhemmässä vaiheessa tuen olisi pitänyt olla paljon parempi.
Noh... Sitä päivää vieläkin odotellassa. Nyt tarjotaan syyksi keskittymistä WiiU:n pelien kehitykseen julkaisua varten...
En usko. Vaikka Ubisoftin johtaja uhoaa WiiUn puolesta ja uusin Batman näyttäisi olevan tulossa WiiU:lle, niin en_hetkeäkään_usko, että WiiU muutaisi Nintendon konsoleiden karmaa 3rd party pelien suhteen. Batman on julkaisussa jo vanha peli ja Ubisoftin tuotokset... Noh... En vain usko, että Nintendo kykenee saamaan näitä mukaansa haluammallaan tavalla. Pelejä voidaan toki julkaista, mutta on aivan eri asia saada niitä myytyä Nindento-faneille.
WiiU on ratkaiseva askel Nintendolle: jos se floppaa, niin se on kuin Dreamcast Segalle. Julkaisun on pakko onnistua. Jos pelikansa jää odottamaan seuraavaa XBoxia tai Playstationia, niin näkemiin vain...
Baron, Wii MUUTTI Nintendo-kotikonsol...
Baron, Wii MUUTTI Nintendo-kotikonsolin karmaa third party -pelien suhteen. Sanomattakin on selvää, että Wiille ei tullut Skyrimia ja Batman: Arkham Cityä. Mutta kuvittelepa pelaaja, jota nämä pelit EIVÄT KIINNOSTA. Tällaista pelaajaa saattaa kiinnostaa enemmän esimerkiksi Final Fantasy Crystal Chronicles -sarja tai Batman: Brave and the Bold -moninpeliturpaanvetojuhla. Tai sitten jokin aivan uudentyyppinen peli jonka Wii mahdollisti, kuten Just Dance. Aiemmin tanssipelit perustuivat hankaliin tanssimattoihin ja kaavamaisiin askelsarjoihin, Just Dance on tuonut niihin aivan uudenlaisen toteutuksen, joka on ansaitustikin yltänyt jättimenestykseen. Wii antoi third partyille mahdollisuuden kehittää muunkinlaisia pelejä kuin niitä joita HD-konsolien yleisö osti. Sen tuloksena on syntynyt niin moninpelikaahaus MotoHeroz, Konamin retrotyylinen Rebirth-sarja, omintakeisia japanilaisia pelejä kuten Muscle March, valopyssypelien henkiinherääminen mm. uuden House of the Deadin myötä, SingStar-sarjalle vaihtoehdon tarjoava We Sing, kulttimaineeseen nousseet No More Heroes -pelit... osa Wiin synnyttämistä third party -peleistä on sittemmin portattu myös muille alustoille, joidenkin kohdalla haitakseenkin: ehkä de Blob 2 ei olisi ollut niin iso tappio, jos se olisi kehitetty ykkösosan tapaan vain Wiille? Samalla uudet ja vanhat maskotit ovat nousseet suosioon Wiillä, onpa kyse sitten Raving Rabbids -sarjasta tai Sonicin Wii-yksinoikeuspeleistä kuten Sonic Colorsista tai Sonic and the Secret Ringsistä.
Wii merkitsee aivan valtavaa suunnanvaihtoa third party -peleissä ja niiden menestyksessä verrattuna GameCubeen tai N64:ään. Wiille yksinkertaisesti kannattaa yhä portata sellaisia pelejä kuin Modern Warfare 3 ja Rayman Origins, koska asiakaskuntaa löytyy ja nämä pelit myyvät myös Wiillä.
Wii U ei ole Nintendon Dreamcast-tilanne. Wii oli Nintendon uusi NES, ja Wii U:lla on potentiaali olla Nintendon uusi SNES.
Pari poimintaa Wiin Yhdysvaltain tila...
Pari poimintaa Wiin Yhdysvaltain tilanteesta marraskuulta 2011:
"Wii did well too, with 860,000 Wii consoles sold throughout November, with a huge 520,000 of those coming on Black Friday alone, the system's biggest-ever Black Friday performance.
Wii had its biggest Black Friday ever with more than 520,000 units sold. Full-month sales increased by more than 245 percent over the previous month.
The Legend of Zelda™: Skyward Sword for the Wii system had the biggest first day in franchise history and sold more than 600,000 units in its first week."
http://www.nintendolife.com/news/2011/12/nintendo_crows_about_november_s...
Minun on vaikea nähdä Wii U:n menesty...
Minun on vaikea nähdä Wii U:n menestyvän samoin kuin Wiin. Tämä on murheelista, koska jo porttausten määrä ja useiden kehittäjien valtava kiinnostus laitetta kohtaa varmistaa jo tässä vaiheessa että koneen alkutaipaleen pelitarjonta tulee olemaan Wiitä paljon parempi.
Uusi ohjain on mielenkiintoinen ja Nintendolta yllättävä veto, koska odotin Motea ja Nunchukaa paremmalla liikkeentunnistuksella. Nintendo ei luovu tietenkään liikkeentunnistuksesta, mutta ei uutta täppäriohjainta samaan tapaan voi heiluttaa ja ravistella kuin Motea, joka on hyvä asia.
Parhaimmillaan Wii U:lla on mahdollisuus olla Nintendon paras konsoli ikinä, sillä täppäriohjaimessa on oikeasti potentiaalia enemmän kuin Wiissä ja tämä saattaa vedota vanhempaan kansaan. Jos pelit ovat loistavia ja kehittäjät lahtevät rohkeasti mukaan ja laitteelle tehdään alkutaipaleella hyviä porttauksia, voi laitteelle tulla parhaimmat 3rd partyn pelit kuin millekään muulle Nintendon kotikonsolille.
Wii U tulee olemaan hyvin mielenkiintoinen tapaus, jonka tulevaisuus on todellakin mysteeri, mutta parasta toivotaan.
Wiin alkutaipaleen tarjontaa: Wii Spo...
Wiin alkutaipaleen tarjontaa: Wii Sports, Zelda Twilight Princess, Trauma Center, WarioWare Smooth Moves, Rayman Raving Rabbids, Kororinpa, Eledees, Excite Truck, Metal Slug Anthology, Wii Play... Siinä saa Wii U:lla tehdä kovasti töitä jos samaan valikoiman laajuuteen yritetään yltää. Toiveita ovat esim. Wii Sports U heti julkaisuun, mutta Wii U:lla Nintendo ei voi yhtä helposti julkaista Wii Play -tyylistä kokoelmaa - useimmille riittää yksi Wii U -ohjain Wii-ohjainten lisäksi.
Wii U:lla ongelmaksi nouseekin, että mistä julkaisuun löytyy niitä _originelleja_ pelejä (edes vähän huijaten kuten Twilight Princessin kohdalla), eikä pelkästään HD-porttauksia? Olisi hienoa, jos työn alla olisi esim. Monster Gamesilta jotain uutta. Lisäksi Square Enixin Crystal Chronicles -tiimi on ollut pitkään hiljaa - ovatko he olleet tekemässä Boom Streetiä, vai jotain muuta kuten Dragon Quest X:ää? Wii U:n julkaisuikkunassa täytyy olla tarjolla jotain tämänkaltaisia uusia pelejä.
No Nintendon onneksi Nintendolla on s...
No Nintendon onneksi Nintendolla on se 3-5 miljoonaa uskollista fania, jolle periaatteessa saa myytyä konsolin kuin konsolin ja jolla saadaan hyvä ja äänekäs hype liikkeelle.
Toki tietenkin 3DS:n alun sukellus pisti tätä näkökulmaa hiukan uusiksi ja pisti miettimään, että onko aika ajamassa Nintendo ohi? Nyt hinnanalennuksen jälkeen 3DS myy näin joulun alla 1M viikossa, ja Mario Kart myy sen 700k viikossa, joten kyllä tuossa jonkinlainen tuottavan bisnesmallin kokonaisuus on sittenkin löytynyt. Yhä edelleen: konsoli myy vain jos sillä on Nintendon softaa myytäväksi.
WiiU:n julkaisussa on siis pakko olla Nintendon omasta tuotannosta mukana joko Zelda, Mario tai Metroid. Toisaalta Wiin Metroidit eivät myyneet lähellekään samoja kuin Cubella, joten tuosta ei ole hardware selleriksi.
Eli Mario Kart, Mario 3d, Mario 2D ja Zelda. Sitten vasta voidaan puhua Nintendon konsoleiden myymisestä.
Olisiko sellainen peli kuin Wii Sport...
Olisiko sellainen peli kuin Wii Sports mitään? ;)
2006 - 2007 sellaiset third party -pelit kuin Rayman Raving Rabbids, Sonic and the Secret Rings, Guitar Hero 3 ja jopa yleisesti kehnona pidetty Red Steel ylsivät Wiillä miljoonamyynteihin. Resident Evil 4:n Wii-versio myi sekin niin hyvin, että siitä sikisi Umbrella/Darkside Chronicles -pelit sekä huonosti mietitty Dead Rising -porttaus (kuinkahan hyvin RE5 Wii-ohjauksella olisi myynyt?). Selvästi Wiillä on alusta asti ollut kysyntää myös third party -peleille. Jos kehittäjillä olisi ollut enemmän Wii-pelejä tulossa, ne olisivat myös myyneet, mutta Wii todellakin yllätti koko peliteollisuuden. Vuosi 2007 oli täynnä äimistelyä ja epäuskoa - se olisi vain täytynyt nähdä ennalta 2005 tai viimeistään 2006.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi