Vuonna 1986 ensimmäiset askeleensa ottanut Dragon Quest on yksi niistä japanilaisista pelisarjoista, joka ei ole länsimaissa onnistunut ikinä saavuttamaan kenties ansaitsemaansa mainetta. Vaikka sarjan pelejä on ehditty nähdä monessakin eri sivumuodossa, tunnetaan Square Enixin tuotokset erityisesti pitkistä roolipeliseikkailuistaan.
Lokakuussa julkaistu Dragon Quest Heroes: The World Tree’s Woe and the Blight Below sekoittaa pakkaa Dynasty Warriors -henkisellä musou-mätkinnällä. Warriors-sarjasta vastanneen Omega Forcen kehittämä sekoitus muistuttaakin hieman yhtiön viime vuoden takaista, The Legend of Zelda -fanien mielipiteitä jakanutta Hyurule Warriorsia. Vertailun vuoksi kuitenkin todettakoon, että Dragon Quest Heroes ei tyydy noudattamaan yhtiön aiemman tuotoksen vankkaa musou-kaavaa. Se pyrkii olemaan sarjansa alkuperäiselle tyylille uskollinen japanilainen roolipeliseikkailu unohtamatta kuitenkaan toiminnallisempaa näkökulmaa.
Porukassa kaverit poikki ja pinoon
Tarinallisesti Dragon Quest Heroes ei päätä huimaa. Seikkailu saa alkunsa, kun Arban kaupungin ylle levinnyt pilvi tekee ihmisten kanssa sovussa elävistä hirviöistä vihamielisiä. Pelaaja lähtee ystäviensä kanssa selvittämään tilannetta ja pelastamaan hirviötoverinsa pahuuden kourista. Vakavasta tilanteesta huolimatta dialogista ei puutu JRPG-peleille ominaista, japanilaisperäistä huumoria, joka jaksaa nostaa sopivin väliajoin hymyn huulille. Tunnelmaa värittävät myös Dragon Ball -sarjan luoneen Akira Toriyaman kuvittamat hahmot, joista on onnistuttu tekemään toisistaan erottuvia niin luonteeltaan kuin taistelutyyliltäänkin.
Pelistä on tunnistettavissa JRPG-juurille uskollinen tyyli, joka näkyy eri puolilla suunnittelua, kuten ohjauksessa. Kontrollimekaniikat pysyvätkin alusta loppuun varsin yksinkertaisina. Yksittäisen sankarin arsenaaliin lukeutuvat kevyen ja raskaan hyökkäyksen ohella ominainen erikoistaito, jonka hyötysuhde vaihtelee mukavasti eri hahmojen välillä. Pelaaja suorittaa tehtäviä neljän hengen joukkueena, jossa tietyn sankarin erikoistaito saattaa avittaa merkittävästi täpärän tilanteen selvittämistä. Joukkueensa hahmoja pystyy myös vaihtamaan lennosta jokaisen tehtävän aikana, mikä tuo erinomaisen mahdollisuuden kehitellä omanlaisensa strategian toisistaan eroavien liikkeiden välillä.
Taistelun voi kääntää voitokseen myös apuun kutsuttavilla hirviöillä. Erilaisia otuksia on mahdollista varastoida käyttöönsä vihollisista saatavilla mitaleilla, joita on kahdenlaista tyyppiä. Näistä ensimmäisellä kutsutaan hirviö puolustamaan ilmestymispaikkansa ympäristöä, kun taas toisella saadaan otukset avustamaan mätkinnässä liikkuvan sankaripartion perässä.
Yksinäistä toistoa
Monet tehtävistä käsittävät pääasiassa joko pelikartassa esiintyvien vihollisten hoitelemista tai määrätyn kohteen, kuten generaattorin puolustamista vihollisaaltoja vastaan. Koitokset olisivatkin kaivanneet enemmän vaihtelua, kuten muunlaisia tavoitteita, sillä edellä kuvatut tehtävät rupeavat samankaltaisuutensa vuoksi nopeasti toistamaan itseään.
Vaihtelevuutta tähän tuovat onneksi erilaiset pomotaistelut, jotka laittavat helposti kokeneemmankin pelikonkarin koetukselle. Lisähaastetta saa myös uudelleen pelattavista tehtävistä, mikä tekee erityisesti pomotaisteluista lähes armottomia. Varsinaisten pää- ja sivutehtävien samankaltaisuus ja sen aiheuttama vaihtelun puute tekee erityisesti pitkäkestoisemman peluun täydestä nauttimisesta hankalaa.
Siinä missä aiemmissa Dragon Quest -peleissä keskityttiin pitkälti kyläläisille puhumiseen sekä ympäristön tutkiskeluun, kulutetaan Heroesissa suuri osa ajasta itseään toistavien tausteluiden tuoskinnassa. Mukana nähdään JRPG-peleistä tuttuja elemettejä, joita ei kuitenkaan olla onnistuttu sulauttamaan kunnolla osaksi seikkailua. Tämä saa näkyä erityisesti hahmojen kokemuspisteiden ja muun tavaran keräilyssä, joiden vaikutukset pelin ympärillä jäivät tuntumaan ainakin itselläni melko tyhjiltä.
Mieltä painavana miinuksena mainittakoon myös kaveriporukalla tahkottavan yhteistyöpelin puuttuminen, sillä kimpassa mättäminen olisi istunut täydellisesti teeman ja Heroes-lisänimen kanssa.
Roimakaupalla värikästä tekemistä
Loppujen lopuksi Omega Forcen kyhäämä näkemys Dragon Questista on varsin nautinnollinen ja koukuttava paketti. Noin 30 tunnin kestoon mahtuu mittakaupalla tekemistä myös päätarinan jälkeen, sillä erilaiset sivutehtävät ja muut pikku tekemiset lisäävät puuhastelun määrää mukavasti.
Erinäisistä rakoiluistaan huolimatta Dragon Quest Heroes: The World Tree’s Woe and the Blight Below on viihdyttävä seikkailu niin pelattavuudeltaan kuin graafisestikin, mikä tuo sopivaa piristystä Suomen kaamospäivien täyttämän synkkyyden keskelle.