Matokuurin uudet mausteet
Perusperiaate ei ole muuttunut vuosien saatossa. Edelleen päätavoitteena on hävittää vastustajan matojoukkue taistelukentältä varsin mielikuvituksellisia aseita käyttäen. Mukana on vanhoja suosikkeja vuosien varrelta, kuten banaanipommi sekä asfalttiaasi.
Yksi uusista jutuista on aseiden nikkarointi. Käytännössä uuden tappovälineen teko tapahtuu hyödyntämällä taivaalta putoavien tarvikelaatikoiden antia tai purkamalla jo valmis ase. Ihan mitä tahansa ei kuitenkaan voi rakentaa, vaan peli tarjoaa perusversioiden lisäksi erilaisia variaatioita jo olemassa olevista vaihtoehdoista, kuten hulvattoman sähkölampaan tai liekehtivän pesäpallomailan. Ilahduttavasti nikkarointia voi harrastaa myös vastustajan vuoron aikana.
Toinen suuri uudistus on ajoneuvot, jotka tuovat lisää monipuolisuutta sotimiseen. Taistelukentällä voi olla valmiina tankkeja, helikoptereita tai taistelukävelijöitä. Ne saattavat myös pudota taivaalta avustusten muodossa. Kulkineiden lisäksi kenttiä koristavat kiinteät tykit ja konekiväärit, jotka tuovat nekin mukavaa vaihtelua taistelun tiimellykseen.
Kolmas kaivattu ehostus on rakennukset, joihin pääsee suojaan. Niihin eivät myöskään vastustajat näe sisälle, joten pytingit tarjoavat loistavia yllätysmahdollisuuksia. Katossa olevasta reiästä ulos paiskattu käsikranaatti on omiaan sekoittamaan vastustajan pelisuunnitelmaa.
Tuttua ja toimivaa
Yksinpelaajalle Worms ei ole koskaan ollut erityisen kiinnostava, eikä uusin osa tee siinä poikkeusta. Tarjolla on harjoittelumoodi, nippu haasteita sekä sekalaisista tehtävistä kasattu kampanja. Kaikissa riittää pelattavaa ihan mukavasti, mutta parhaat mittelöt käydään moninpeliareenoilla.
Nettipeleissä on tarjolla tiukkojen sääntöjen puitteissa käytäviä kilpataistoja sekä hupailumatseja, joita voi luoda myös itse mieluisilla asetuksilla. Jopa kuuden pelaajan kesken käytävät mittelöt ovat kuitenkin parhaimmillaan saman sohvan äärellä, missä vastustajan tuskan voi tuntea kaikin aistein.
Yksinkertainen idea toimii edelleen ja toteutus on ensiluokkaista käsintehdyn näköistä grafiikkaa myöten. Sarjan veteraaneilla voi olla sopeutumisvaikeuksia varsinkin ajoneuvoihin, mutta ne saa kytkettyä pois. Vanhemmista osista tuttuja tilastoja kaipaisi myös. Kuka oli hyödyttömin, kuka väkivaltaisin ja niin edelleen. Se on lähes yhtä tärkeä osio kuin oman tiimin nimeäminen ja hautakiven valitseminen. Muuten matosota viihdyttää melkein yhtä tehokkaasti kuin vuonna 1994. Sarjan aiempia osia omistaville Worms W.M.D ei ole välttämätön hankinta, mutta uusille tuttavuuksille se on suositeltava. Kuuluuhan matosota pelaajien yleissivistykseen.