jryi, maagiset ja Paavi kävivät kysymässä Recoil Gamesilta, millaista Suomessa on tehdä videopelejä. Samuli Syvähuoko, Burt Kane ja Toni Holming vastailivat. Lähetä palautetta foorumilla tai sähköpostitse osoitteeseen podcast@konsolifin.net
Kesto 1:36:37 00:00 Intro ja esittelyt 02:10 Mitäs Recoil Games on hommaillut? Mikä on Rochard? Onko peli tulossa muillekin konsoleille kuin PlayStation 3:lle? 06:30 Mikä on Recoil Games? Minne katosi Earth No More? Kuinka Recoil päätyi kehittämään latauspeliä? Latauspelien nousu! 15:40 Rochardin taso- ja pelisuunnittelu: Mikä on pelin ydinmekaniikka? Millaista ongelmanratkontaa? Mennäänkö Rochardissa Kokkolaan? 18:10 Rochardin taso- ja pelisuunnittelu: Mistä on Rochard tehty? Mistä pelin pulmat koostuvat? Kuina pulmia suunnitellaan? Kuinka peliä on testattu ja oikeaa vaikeustasoa haettu? Mikä on hyvä pituus pelille? 25:30 Rochardin taso- ja pelisuunnittelu: Kuinka tehdä sopivan haastava peli? Millaisia ovat Rochardin pulmat? Trophyt! Mitä Rochard maksaa? Lisää puzzleista! 35:00 Kuinka peli-/tasosuunnittelijaksi voi päästä? Ajatellaan laatikon ulkopuolelta! 36:30 - 38:50 SUPER taukomusiikkia Rochardin musiikkiraidalta 39:00 Kokemuksia Rochardista: Kuinka kova jätkä Paavi on? Miltä Rochard tuntui? Mistä Paavi tykkäsi Rochardissa? 41:45 Viikon keskustelu: Pelibisnes Suomessa! Kuinka Suomessa voi perustaa pelistudion? Kuinka saadaan rahoitusta? Miksi Suomen pelibisnes on nousussa? Kuinka hyvin suomalaiset kehittäjät ovat käärineet rahoitusta viime aikoina? 49:35 Kuinka paljon ammattitaitoisia pelintekijöitä Suomessa on? Millaista työntekijää studiot hakevat? Koulutus vs käytännön kokemus! Vertailua peli- ja elokuva-alan välillä, juttua demoskenen merkityksestä 58:50 Minkälaista yhteistyötä suomalaiset kehittäjät tekevät? Miksi Suomessa tehdään vähän ns. suuria pelejä? Onko se huono juttu? Millainen tilanne on esimerkiksi Ruotsissa? 1:09:35 Mikä on latauspeleille ominaista? Mikä on ydinajattelu Rochardin takana? Kehitetäänkö Suomessa vain tulevaisuudessa jatko-osia vain suuriin sarjoihin? Millainen suhde suomalaaisilla kehittäjillä ja ulkomaisilla julkaisijoilla on? Mites pelien markkinointi? 1:23:00 Tuleeko Rochardista demo? Onko demoista hyötyä? Kuinka pelaajaa opastetaan peleissä? Kuinka paljon porukkaa on ollut tekemässä Rochardia? Miten Poets of the Fall liittyy Rochardiin? Millä pelimoottorilla Rochard on tehty? 1:31:30 Kuinka Jon St. John eli Duken ääninäyttelijä päätyi Rochardiin? Lopputerveiset.