Leikki sikseen, sillä kaikkeen on ratkaisu. Z-sukupolvi on saanut tehtäväkseen pelastaa tapoihinsa kangistuneet vanhukset hirvittäviltä mutanteilta. Niitä on nimittäin ihan kaverille asti. Tätä kaikkea tarjoilee RAD.
RAD on Double Fine Studiosin uusin luomus, joka luottaa perinteiseen luolastoläpsyttelyyn. Edessä on kaksinkertaisen ydinsodan runtelema maailma, jota kansoittavat ihmiset sekä kaikenkarvaiset örvelöt. Monsterit saavat isän kädestä, kun jatkuvasti uusia tuhoisia mutaatioita generoivat teinit kansoittavat maan.
Heitä yks mutaatio
Vihollisten kaatuessa hahmolle kertyy kokemusta, joka kasvattaa tasojen sijaan satunnaisen mutaation. Mutaatiot ovat mitä erikoisempia, sillä esimerkiksi hahmon toinen käsi saattaa muuttua bumerangimaiseksi heittoaseeksi. Mutaatioiden lisäksi kentiltä tarttuu matkaan rahaa sekä lerppuja, joilla avataan salaisuuksia sisältäviä arkkuja. Kaikki paikat on hyvä koluta läpi, sillä varsinkin luolastoissa majailee vielä parempia mahdollisuuksia kasvattaa saldoaan. Hyvin usein luolastot tarjoavat myös muutaman ilmaisen mutaation.
Hauskinta RAD:ssa ovat eittämättä hahmon ulkonäköä ja liikkumiseen vaikuttavat radikaalit muutokset. Esimerkiksi kentaurimutaatio antaa kantajalleen voimakkaat jalat, jolloin vihollisia päin voi rynniä suurella voimalla. Tässä on toki vaarana se, että laukka päättyy kallionkielekkeeltä alas. Harhaloikkien lisäksi kehomuutosten avulla pystyy pelastautumaan helposti monelta tukalalta tilanteelta tai avata reitin salapaikkaan.
Rahat taskuun
Kuten luolastorymistelyissä on tapana, kuoleminen nollaa etenemisen. Hahmo palautuu takaisin alkupaikkaan, ja homma alkaa uudelleen. Kuolema verottaa kaikki kerätyt mutaatiot sekä rahat, ellei roposia tallettanut edellisellä kierroksella pankkiin. Automaatin hyödyntäminen on fiksua, sillä valuutalla voi ostaa kauppiailta muun muassa mutaatiota kiihdyttäviä aineksia. Vaikka tilanne nollaantuukin, avautuu kierroksen lopuksi uusia mutaatioita, joita voi myöhemmin ostaa.
Satunnaisuuden vuoksi kenttiä ei voi opetella ulkoa, mutta niissä toistuu silti aina sama kaava: aktivoi tietty määrä toteemeja, jotka aukaisevat pomohuoneen oven. Sen perusteella toiminnan olettaisi olevan helppoa, mutta totuus on toinen. Varsinkin ryppäissä hyökkäävät viholliset vievät tajun pois nopeasti. Näistä tilanteista selviää yleensä sopivilla mutaatioilla, jos vain onnetar on sattunut olemaan suotuisa. Pelkällä pesäpallomailalla ison mörön huitominen on tuskaisaa, vaikka mukana onkin mutaatioiden lahjoittamia lisäsydämiä.
Tilanteen nollaaminen ei houkuttele tutkimaan kenttiä täydellisesti läpi yhä uudelleen ja uudelleen. Varsinkin tiettyjen mutaatioiden metsästäminen tuntuu ajoittain turhauttavalta, kun parhaimpia ovat oikeastaan pitkän kantaman mahdollistavat muutokset. Lähes kahdenkymmenen eri yrityksen jälkeen vain harvoin tuli vastaan täysin uusia ominaisuuksia, mikä saa pohtimaan arpaonnea tai huonoa algoritmia.
Täyttä höyryä kasarille
Kokonaisuutena toiminta on silti varsin koukuttavaa. Kontrollit ovat helposti omaksuttavat, ja kenttien tutkiminen on hauskaa. Taustalla pauhaa menevä kasaribiitti, graafisen ulkoasun ollessa värien ilotulitusta. Ainoastaan suurien vihollisryhmien kanssa ruudunpäivitys nikottelee ajoittain, eikä rivivihollisissa ole hirveästi vaihtelua. Nämä ovat kuitenkin pieniä töyssyjä muuten niin loistavasti toteutetulla matkalla, että parin tunnin pelikerta saattaa nopeasti muuttua neljäksi.
RAD:sta voisi saada vielä enemmän irti, jos saatavilla olisi diablomainen moninpeli. Tällä hetkellä perusmäihän lisäksi valittavana on vain Daily Challenge, jossa kentät pitää suorittaa tietyn aikaikkunan sisällä. Voi olla, että meininki muuttuu myöhemmin tylsäksi, mutta tällä hetkellä se kuitenkin tuntuu varsin raikkaalta tuulahdukselta luolastorymistelyrintamalla. Kepeää ja humoristista lahtaamista erikoisella twistillä.