Niko Lähteenmäen blogi
Mistä on kysymys?
Nintendo läväytti keskiviikkona 19. toukokuuta eetteriin esittelyvideon, jossa paljastettiin hiukan uutta pelikuvaa kesällä ilmestyvästä The Legend of Zelda: Skyward Sword HD:sta. Pätkän päätähtenä loisti kuitenkin samalla paljastettu upouusi amiibo-lelu. Näiden muovikappaleiden avulla tiettyihin Nintendon peleihin voi saada kosmetiikkaa: pukuja sekä joskus harvemmin jopa aseita tai varusteita, kuten Skyrimin Switch-versiossa. Tällä kertaa iso N meni kuitenkin askeleen pitemmälle ja laittoi leluun tärkeän pelillisen uudistuksen eli pikamatkustamisen. Tällä ominaisuudella onkin sitten euroissa hintaa muikeat 33 euroa.
Switch-konsolit myyvät tällä hetkellä täyttä häkää ja pelimyyntikin kukoistaa, joten rahaa tulee siis ovista ja ikkunoista. Kenties juuri huippumyyntien ansiosta Nintendo onkin hiljentänyt amiibo-tehtailuaan viime vuosina huomattavasti, sillä yhtiö on pystynyt keskittymään paremmin pelien tehtailuun ja (todennäköisesti) tulevaisuudessa saapuvan Switch Pro -konsolin suunnitteluun.
Lelumaan N
Kun Wii U möi vuosia sitten kehnosti, Nintendo kaivoi vuonna 2014 viimeisenä oljenkortenaan kaniinin hatustaan, mikä osoittautui nerokkaaksi keksinnöksi nimeltä amiibo. Nerokkaaksi siksi, koska vuoden 2018 lokakuuhun mennessä yhtiö tiedotti myyneensä jopa 50 miljoonaa figuuria. Joku voisi siis sanoa, että vanha kunnon N ei jää koskaan neuvottomaksi.
Amiiboja on parina viime vuotena julkistettu harvakseltaan, mutta aina kun uusi lelu paljastetaan, se herättää ainakin keräilijöiden ja fanien huomion. Eikä ihme, sillä figuurit ovat usein hienon näköisiä, eivätkä ne näytä halvalta muovikrääsältä, vaan niitä pitää hyllyllä esillä ihan mielellään. Kapistuksen sisällä majailevan NFC-sirun tarjoama digitaalinen kosmeettinen hyödyke on lähinnä mukava lisä, joka tuskin vaikuttaa liiemmin edellä mainittujen ryhmien ostopäätökseen.
Tällä kertaa on toisin, sillä hyödyke on kiistatta pääroolissa. Yli 30 euron hintalapulla varustettu Zelda & Loftwing -amiibo kätkee sisäänsä tuunatun pikamatkustuskyvyn, jonka avulla Link pääsee teleporttaamaan taivaalle ja takaisin milloin vain. Tätä ominaisuutta ei ole mahdollista saada mitenkään muuten kuin raottamalla oman kukkaron nyörejä. Kuulostaako reilulta? Ei minunkaan mielestä.
Pikamatkustus onnistuu pelissä myös ilman amiiboa, mutta pelkästään ennalta määrätyissä kohdissa. Onneksi Skyward Sword ei ole mikään massiivinen avoimen maailman peli, joten amiibon puute ei välttämättä pilaa pelikokemusta, vaan ilmankin pärjää.
Ahneella on pas***nen loppu
Syy, miksei tällaista kannata kuitenkaan kaupallisesti tukea, on puhtaasti periaatteellinen. Jos tämä uutuus-amiibo myy kuin häkä, mitä seuraavaksi? Mikä on seuraava perusominaisuus, josta pelaajat maksavat yli 30 euroa? Ja jos Nintendo ottaa tällaisen bisnesmallin tavaksi, ottavatko muut firmat tästä kopin ja ryhtyvät tekemään samantyyppisiä ratkaisuja? Olisiko mukavaa, jos seuraava Assassin’s Creed sulkisi esimerkiksi pikatallennuksen kolmenkympin figuurin sisään?
Uskallan väittää, että tällä hetkellä yksikään muu firma ei selviäisi vastaavanlaisesta menettelystä kuivin jaloin kuin Nintendo. Silläkin tekee nettikeskustelun perusteella nähtävästi todella tiukkaa, koska ”Marion kuoleman” jälkeen Nintendo-fanit heräsivät ilmeisesti viimein talviuniltaan ja kritiikkiä sateli pitkin internettiä. Kukaan ei nimittäin tosissaan uskonut yhtiön nappaavan Super Mario 3D All-Starsia pois myynnistä. Toisin kävi.
Ennakkometeli ei tosin kerro vielä mitään, sillä esimerkiksi edellä mainittu Mario-kokoelma möi lähes kymmenen miljoonaa kappaletta ja uusimmat Pokémonitkin rikkoivat myyntiennätyksiä negatiivisesta mylvinnästä huolimatta. Nintendolla menee tällä hetkellä paremmin kuin pitkään aikaan, joten miksi ihmeessä yhtiö haluaa väkisin riskeerata suotuisan asemansa pissimällä kuluttajan silmään kerta toisensa jälkeen?